Toegankelijkheid

Skip to main content

Elvie helpt borstvoeding in publieke ruimtes te normaliseren

11 augustus 2022

Femtechbedrijf Elvie is een campagne gestart om kolven en borstvoeding in publieke ruimtes te normaliseren. Bedrijven, cafés en individuen kunnen door middel van een sticker aangeven plek te hebben waar vrouwen in alle rust kunnen voeden.

 

Op 11 mei ging de campagne The Motherpumping Revolution officieel van start in café Metropolitain op het Rokin. Onder het publiek ook een aantal moeders dat ondertussen moest voeden of kolven. Het onderstreepte nog maar eens het belang van de actie, zo stelde initiatiefnemer Elvie.

 

Privacy

Dat de behoefte groot is aan zulke initiatieven, bleek ook wel uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction. Een derde van de vrouwen die publiekelijk borstvoeding geeft, heeft wel eens last van staren, bijna de helft voelde angst dat er iets ongepasts zou gebeuren en meer dan de helft heeft zich wel eens bezwaard gevoeld bij voeden in het openbaar. Vervelend voor vrouwen met jonge kinderen, die vaak wel vier tot zes uur per dag kwijt zijn aan voeden.

Bij locaties waar de sticker te zien is, zijn vrouwen welkom om te kolven of borstvoeding te geven, en worden ze daar eventueel ondersteund met extra privacy. Iedere openbare plek, van winkels tot horeca, kan zich aanmelden. De zaken zijn te herkennen aan de sticker, en aanvullend is ook een website gelanceerd waarop moeders en hun kroost in geval van voedingsnood snel een geschikte plek kunnen vinden.

 

Schaamte

Na de bekendmaking waren er gelijk enkele honderden aanmeldingen. Winkelketen Sla heeft de stickers al in alle zaken hangen. “Ik vond het echt een no-brainer,” zegt medeoprichter Nina Pierson. “Je kind voeden is zo basaal. Ik ben zelf ook moeder van drie en ik herken het probleem. Bij de eerste schaamde ik me nog best wel als ik het publiekelijk moest doen, maar dat werd bij elk kind minder. Toch vind ik het fijn als we jonge moeders zo een hart onder de riem kunnen steken.”

 

Dit artikel verscheen eerder op de website van Het Parool

 


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67


Gerelateerde artikelen

Onderzoek Motivaction wijst uit: Radio is springlevend en we luisteren het meest aandachtig naar BNR

Lex van Meurs
15 juni 2021

Hoe blijf je (mentaal) fit tijdens de coronacrisis?

Karin Lammers
11 februari 2021

Grote onzekerheid onder ondernemers door coronacrisis

Kevin Miley
07 april 2020

Het nationale BBQ onderzoek 2019: schrijf je nu in

Ruurd Hielkema
27 mei 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency