Toegankelijkheid

Skip to main content

Een spotlight op financiële zelfredzaamheid

24 april 2019

Je betaalt maandelijks voor een zorgverzekering, misschien heb je wel een hypotheek, of koop je elke dag een iets te dure koffie die eigenlijk niet binnen budget valt. We zijn allemaal bezig met onze financiële zelfredzaamheid, de een iets meer dan de ander. Om dit onderwerp en alle dingen die daarbij komen kijken eens extra onder de aandacht te brengen ging Motivaction vorige maand op geheel eigen wijze aan de slag voor de Week van het Geld.

 

Van vijf vragen naar onderzoek

“Het idee ontstond tijdens ons wekelijkse team-momentje op de vrijdagmiddag” vertelt Lisa Jager (researcher bij team Commerciële Dienstverlening). “We wilden mensen eens op een andere manier naar financiële zelfredzaamheid laten kijken en zagen toen dat de Week van het Geld er eind maart aan kwam. Dat was een mooi moment voor ons om op in te haken.”

Anna Newen (researcher bij team Commerciële Dienstverlening) vertelt verder: “Eerst hadden we het idee om in die vijf dagen, vijf vragen over financiële zelfredzaamheid te beantwoorden op de social media kanalen van Motivaction. Dat ontwikkelde zich al snel in een kort onderzoek waarmee we konden laten zien hoe verschillende groepen over geld en andere financiële onderwerpen denken.”

 

Elke dag iets anders

Met hun team Commerciële Dienstverlening gingen Lisa en Anna aan de slag. Anna legt uit: “Ik heb de vragenlijsten opgesteld en vervolgens hebben we met een aantal collega’s de resultaten bekeken en bedacht hoe we dat op een leuke manier naar buiten konden brengen. Het werd al snel een team effort, dat maakte het een leuke klus.”

Lisa: “De conclusies van het onderzoek hebben we op allerlei manieren op de social media kanalen geplaatst. Door die berichten als team op onze eigen accounts te delen konden we op een originele manier aan ons netwerk laten zien waar we ons zoal mee bezig houden, daar kwamen veel leuke reacties op.”

Benieuwd naar de onderzoeken en berichten waar team Commerciële Dienstverlening mee bezig is geweest? Je vindt ze hier:

 

Dag 1, hoe zien Nederlanders hun eigen zelfredzaamheid?

Met het thema “Ben jij een held met je geld?” van De Week van het Geld in gedachten, vroegen we Nederlanders hoe zij hun financiële zelfredzaamheid zien. Ze bleken positief, gemiddeld geven Nederlanders zichzelf een degelijke 7.5 voor hun omgang met geld.

 

Dag 2, waar leer je hoe je moet omgaan met geld?

“Nederlanders zijn beter in staat om te reflecteren op hun financieel gedrag dan ik had gedacht” laat collega Rob Doornbos weten in zijn video over omgaan met geld. Er ligt nog wel een rol voor bijvoorbeeld het onderwijs om Nederlanders meer te leren over financiële zaken.

 

Dag 3, hoe kijken we aan tegen de ontwikkeling van financiële technologie?

We sturen betaalverzoeken via een app, rekenen af met onze telefoon en investeren zelfs geld in cryptocurrencies. De ontwikkelingen op financieel gebied gaan snel, maar zijn ze wel voor iedereen bij te houden? Een overzicht van de meningen over FinTech lees je op dag drie.

 

Dag 4, de ondernemer en zijn geldzaken

Niet alleen voor consumenten is financiële zelfredzaamheid belangrijk, ook organisaties moeten hun geldzaken op orde houden. Dat is voor ondernemers in het MKB niet vanzelfsprekend, welke drijfveren hebben invloed op hun financiële kennis?

 

Dag 5, de financiële leefstijlen van Nederland in kaart

Iedereen reageert op zijn eigen manier op het beheer van financiën. Ben jij dol op je spaarpot, of moet geld rollen? Om de financiële leefstijlen en voorkeuren van Nederlanders te duiden ontwikkelt Motivaction het Fintality-model: diepgaand inzicht in de drijfveren van Nederlanders op het gebied van financiën, verzekeren en pensioen.

Wil je meer weten over de financiële zelfredzaamheid van Nederlanders, of over de Week van het Geld publicaties? Neem dan contact op met Jorn Lingsma.

 


Vragen?
Jorn Lingsma

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 33


Gerelateerde artikelen

Black Friday 2018 wordt een gekkenhuis

Ruurd Hielkema
22 november 2018

Mensen die veel zorg nodig hebben, stappen minder vaak over van zorgverzekeraar

Cecilia Keuchenius
10 mei 2019

Helft millennials wil baan met flexibele werktijden

Jeroen Senster
17 april 2019

Kennis Bijbelverhalen onder jongeren holt achteruit

Natascha Schippers
19 november 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency