Jongere heeft hekel aan geldzaken
Jongeren houden niet van het regelen van geldzaken. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Aegon. Die ‘geldregelhekel’ is het sterkst toegenomen onder 25- tot en met 34-jarigen. Geldregelhekel is één van de vijf factoren die financieel bewustzijn bepalen. Het financieel bewustzijn is in deze leeftijdscategorie óók het sterkste afgenomen. 65-plussers hebben de minste hekel aan het regelen van hun geldzaken en het hoogste financieel bewustzijn.
Jongeren lijken niet geconfronteerd te willen worden met hun geldzaken en steken hun kop in het zand. Als redenen worden vaak genoemd “dan zie je meteen wat er over is van je inkomsten en daar krijg ik stress van”, “het is zelden goed nieuws”, “je wordt met de neus op de feiten gedrukt”. Aegon vindt dat een opvallende ontwikkeling, omdat juist de groep 25- tot 34-jarigen met grote ‘life-events’ bezig is – zoals trouwen, een gezin en een hypotheek – en de opbouw van pensioen aandacht zou moeten hebben. Daarnaast worden als redenen genoemd “ik heb er geen tijd voor”, “ik kan wel leukere dingen doen in die tijd” en “ik vind het een rotklus”.
Minder gelukkig
Uit het Aegon-onderzoek blijkt bovendien dat Nederlanders die een grote geldregelhekel hebben, minder financieel bewust zijn en daardoor minder gelukkig zijn. Financieel bewustzijn blijkt een betere voorspeller voor gevoel van gelukkig zijn dan andere eigenschappen, zoals opleiding of inkomen of waar je woont, aldus Motivaction, die het onderzoek in opdracht van Aegon heeft uitgevoerd. Nederlanders met een hoog financieel bewustzijn voelen zich gelukkiger in de liefde én voelen zich gezonder en fitter. Daarnaast hebben zij meer sociale contacten. Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten van Aegon een hoger financieel bewustzijn hebben dan gemiddeld.
“Wij zien dat er een duidelijke relatie bestaat tussen financieel bewustzijn en of je je gelukkig voelt”, zegt Ingrid de Graaf, directeur Aegon Particulier. “Het feit dat jongeren een steeds grotere geldregelhekel hebben vind ik opvallend, omdat er veel hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals apps. Daarom blijven wij ook doorgaan met onze campagne Goed met Geld om mensen financieel bewuster te maken.”
FinQ monitor
Sinds 2015 initieert Aegon het kwantitatieve onderzoek naar het financieel bewustzijn en de financiële vaardigheden van Nederlanders. Motivaction voerde het onderzoek uit. Een expertgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de Universiteit van Tilburg, Universiteit van Maastricht, Stichting Weet Wat je Besteedt en Aegon begeleidt het onderzoek vanuit de wetenschap en vanuit financiële voorlichting. Het onderzoek vond dit jaar voor de vierde keer plaats in december 2018 en betreft een landelijke representatieve steekproef onder 1.034 respondenten. In januari 2019 vond een verdiepende steekproef plaats naar de redenen van geldregelhekel.
Het meetinstrument voor de monitor van het financieel bewustzijn en de financiële vaardigheden is ontwikkeld door verkennende analyses van opvattingen en overtuigingen op het gebied van financiën. Deze maat, de FinQ-score, is opgebouwd uit psychologische en gedragsfactoren. De factoren zijn gebaseerd op 29 stellingen over financiën.
Bron: Amweb, 15.01.2019