Toegankelijkheid

Skip to main content

M-select blikt vooruit op respondentenselectie in 2024

22 december 2023

M-select, het in-house selectiebureau van Motivaction, werft en selecteert respondenten voor allerlei vormen van kwalitatief onderzoek. Vanaf 2024 moeten deelnemers hun respondentenvergoedingen opgeven bij hun belastingaangifte. Sommige doelgroepen zullen daardoor naar verwachting minder gemakkelijk deelnemen aan onderzoek. Als opdrachtgever kan je te maken krijgen met een langere wervingstijd en hogere kosten voor respondentenvergoedingen. We werven het hele jaar door nieuwe respondenten voor diverse doelgroepen, zodat we ook jouw doelgroep kunnen uitnodigen voor onderzoek. In het M-select klantportaal dat Motivaction begin 2024 lanceert, kun je straks gemakkelijk inzien welke respondenten meedoen aan jouw onderzoek. Daarnaast ontwikkelen we een nieuwe website voor een betere klantbeleving. 


Renseigneringsverplichting kwalitatief onderzoek

Per jaar doen bijna 5.000 respondenten mee aan onze kwalitatieve onderzoeken. Tijdens interviews, groepsgesprekken, e-Safari’s en andere onderzoeken geven onze respondenten hun mening over nieuwe diensten en producten, testen zij overheidsformulieren of nieuwe programma’s, delen zij ervaringen rondom levensgebeurtenissen of een aankoopproces en nog veel meer. Al die respondenten ontvangen een vergoeding als waardering voor hun deelname. Vanaf 1 januari 2024 zijn respondenten verplicht om deze vergoedingen op te geven bij hun belastingaangifte. Respondenten die meedoen aan kwantitatief onderzoek (vragenlijsten invullen) en communityonderzoeken zijn vrijgesteld van de zogeheten ‘renseigneringsverplichting’.


Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever?

Als opdrachtgever ga je in principe weinig merken van de renseigneringsverplichting. Er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee kunt houden. Afhankelijk van jouw doelgroep kan de werving iets langer duren. Dit komt bijvoorbeeld doordat we doelgroepen op een bij hen passende wijze enthousiasmeren voor deelname. Bij een werving uit klantbestanden wordt het nog belangrijker dat de opdrachtgever de aangeleverde leads tijdig en goed op de hoogte brengt van het onderzoek.

Niet voor elke respondent is de vergoeding de belangrijkste drijfveer om mee te doen aan onderzoek. Veel deelnemers geven graag hun mening. Regelmatig kiezen respondenten ervoor om hun vergoeding te doneren aan een goed doel. Bij sommige doelgroepen heeft de renseigneringsverplichting een groter effect op de persoonlijke financiële situatie dan bij andere doelgroepen. In deze gevallen adviseren wij onze opdrachtgevers om hogere incentives te bieden, zodat respondenten per saldo dezelfde vergoeding overhouden aan hun deelname. 

Zoals je gewend bent, verzorgt M-select alle zaken rondom de vergoedingen van respondenten en nemen wij alle administratie uit handen. M-select is, net als alle andere selectie- en onderzoeksbureaus, verplicht om van alle mensen die een vergoeding ontvangen hun NAW-gegevens en geboortedatum op te slaan. De Belastingdienst kan deze gegevens gedurende 7 jaar bij ons opvragen. De IT-afdeling van Motivaction heeft een programma ontwikkeld waarin wij de benodigde gegevens van respondenten en de uitbetaalde vergoedingen veilig kunnen opslaan. We zijn dan ook blij te mogen melden dat Motivaction in 2023 opnieuw het ISO-27001 certificaat heeft behaald en voldoet aan de hoge eisen op het gebied van data- en informatiebeveiliging. 


Wat betekent de renseigneringsverplichting voor respondenten? 

Respondenten gaan belasting afdragen over de respondentenvergoedingen die zij ontvangen hebben. De vergoedingen vallen namelijk onder ‘overige inkomsten’ in box 1 van de inkomstenbelasting. Wij ondersteunen onze respondenten door hen duidelijk en helder te informeren hoe ze hiermee om moeten gaan. Onze respondenten weten goed wat er van ze wordt verwacht als zij deelnemen aan een onderzoek en hier een vergoeding voor ontvangen. 


Nog meer diverse respondenten 

De database van M-select bevat meer dan 25.000 respondenten. Wij vinden het belangrijk dat iedereen in Nederland gehoord wordt en mee kan doen aan onze onderzoeken. M-select werft hiervoor het hele jaar door nieuwe respondenten, zowel online als offline, bijvoorbeeld via buurthuizen, stichtingen en bibliotheken. Ook mensen die niet zo handig zijn met computers, die de Nederlandse taal niet zo goed spreken of die normaal gesproken niet zo snel meedoen aan onderzoek zoeken we dus op en nodigen we uit om aan onze onderzoeken mee te doen. Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden voor jouw onderzoek? Neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens.


M-select lanceert een nieuw klantportaal

In de toekomst kun je als opdrachtgever nog sneller en gemakkelijker inzien welke respondenten meedoen aan jouw onderzoek. Motivaction lanceert begin 2024 het M-select klantportaal. Hier zien opdrachtgevers welke respondenten zullen deelnemen en op welke locatie of via welke link je live kunt meekijken. In het portaal vind je ook gemakkelijk opnames van de interviews en/of groepsdiscussies terug. Op deze manier heb je voor, tijdens én na het onderzoek nog meer overzicht! 


Nieuwe website voor M-select

We zijn gestart met het ontwikkelen van een nieuwe website voor M-select voor een nog betere klantbeleving. Houd onze kanalen in de gaten voor de laatste updates. Klik hier om M-select te volgen op LinkedIn.


Vragen?
Eline Hoogeweij

Email
Functie Projectmanager
Telefoon +31 (0)20 589 83 27

Amber Porsius

Email
Functie Teamleider M-select
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

BBQ’en in Nederland: een pretentieloos gezelschapsspel

Ruurd Hielkema
20 september 2022

Motivaction neemt Bureau RMC over

Pieter Paul Verheggen
27 juni 2023

Goede voornemens zijn terug van weggeweest

Natascha Schippers
13 januari 2023

Consument let niet op duurzaamheid bij kopen kleding

Sanne Bovendeert
25 februari 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency