Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in.
- Sanne van Elsas, HR onderzoeksadviseur Sparkey
|
|
We zijn gewend om naar klanten, consumenten en burgers doelgroepgericht te communiceren door zo nauwkeurig mogelijk aan te sluiten bij hun belevingswereld. Maar geldt dit ook voor communicatie binnen jouw organisatie naar medewerkers?
Denk bijvoorbeeld eens aan interne communicatie over organisatieveranderingen of HR-beleid. Om medewerkers mee te krijgen werkt het ook goed om naar hun (werk)waarden en drijfveren te kijken. Voor vraagstukken over gezond werken en vitaliteit in organisaties gebruiken we ons Vitality-model. Zo krijg je grip op medewerkersprofielen binnen jouw organisatie.
Lees meer hierover in deze nieuwsbrief!
|
|
|
Brede aandacht voor gedragsinterventie ‘Mijn Stijl iD’ op basis van Motivaction onderzoek
Waarom kopen mensen zoveel onnodige kleding? Wij deden hier onlangs een groot onderzoek naar. De resultaten laten een aantal belangrijke gedragsvoorspellers zien, zoals de mate waarin mensen hun kleding gebruiken om hun identiteit uit te drukken. Als kleding voor jou erg belangrijk is om te laten zien wie je bent en hoe je je voelt, koop je meer. Ook blijkt het morele bewustzijn een belangrijke voorspeller: als je meer kennis hebt van de negatieve effecten van de kledingindustrie en je je daar (mede) verantwoordelijk voor voelt, koop je minder kleding.
Op basis van deze inzichten en onze adviezen heeft het Psychologie Magazine en Milieu Centraal ‘Mijn Stijl iD’ ontwikkeld. Een training vooral gericht op jonge vrouwen die hen kan helpen te ontdekken welke stijl bij hen past. En die je helpt jouw eigen stijl te volgen zonder continue fast fashion aankopen.
|
|
|
Hoe ben jij je GELD de BAAS?
Van 11 t/m 15 maart is het de Week van het geld. Het thema dat dit jaar centraal staat is: “Hoe ben jij je GELD de BAAS?”. Jongeren leren tijdens deze week hoe ze grip op hun geldzaken houden, financiële verleidingen herkennen en financiële gevaren doorzien.
Motivaction besteedt ieder jaar aandacht aan de Week van het geld, en ook in 2024 blijven wij niet achter. Wist je dat maar liefst 90% van de volwassen Nederlanders het als verantwoordelijkheid van ouders ziet dat kinderen (goed) leren omgaan met geld? En dat nog geen 80% van de Nederlanders van de ouders heeft meegekregen dat sparen belangrijk is, en slechts 60% hoe je dat dan het beste kunt doen? Er valt nog wat te winnen!
Hou onze kanalen in de gaten tijdens de Week van het geld, want we komen met meer!
|
|
|
Rechter beslist: Wifitellen is veilig en mag weer!
|
|
|
Rechter beslist: Wifitellen is veilig en mag weer! Als enige partij in Nederland geloofde RMC, onderdeel van Motivaction, erin dat wifitellen wél privacy-veilig is. Daar heeft RMC gelijk in gekregen!
In 2021 kreeg de gemeente Enschede een boete van 600.000 euro van de Autoriteit Persoonsgegevens voor het gebruik van wifitellen met Citytraffic-sensoren. De rechter oordeelt nu dat de boete onterecht was en moet worden teruggedraaid. Alle gemeenten, retailers en vastgoedpartijen kunnen deze telmethode zonder zorgen inzetten om inzicht te krijgen in bezoekersaantallen in binnensteden.
|
|
|
|
Amsterdammers willen meer groen, maar de hoeveelheid groen per inwoner neemt af
|
|
|
|
Hoe staat Amsterdam er als duurzame stad voor? Wat vinden Amsterdammers zelf van thema’s als groen, voedsel en afval? De jaarlijkse Monitor van duurzaamheidsorganisatie De Gezonde Stad geeft antwoord op deze vragen.
Motivaction heeft 1000 Amsterdammers ondervraagd. Wat blijkt? Amsterdammers willen meer groen, maar de hoeveelheid groen per inwoner neemt af.
Benieuwd naar het onderzoek waar naast de thema's groen en voedsel, ook de thema's lucht & vervoer, water, energie en afval aan bod komen?
|
|
|
We zijn Vriend van het Rode Kruis
Met trots delen we dat we Vriend zijn van het Rode Kruis, een groeiend netwerk van betrokken mkb-ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. Samen met het Rode Kruis en de andere ondernemers helpen we mensen die in nood zijn en investeren we in duurzame oplossingen om kwetsbare gemeenschappen beter voor te bereiden op rampen.
Het Rode Kruis biedt wereldwijd hulp aan mensen in nood, ongeacht afkomst of overtuiging. Ze voorzien in medische zorg, noodhulp, herstelondersteuning en bevorderen de voorbereiding op noodsituaties. Ook Vriend van het Rode Kruis worden?
|
|
|
Terugblik webinar Gedragsverandering
We kijken terug op een geslaagde webinar Gedragsverandering. In één uur vertelden Cecilia Keuchenius en Lieke Bos hoe je effectieve interventies kunt ontwikkelen om het gedrag van jouw doelgroep te veranderen. Er zijn veel gedragswetenschappelijke inzichten gedeeld, met aandacht voor zowel bewuste als onbewuste gedragsbepalers en passende interventies. Met meer dan 400 deelnemers was het een groot succes.
Heb je deze webinar helaas gemist en ben je benieuwd hoe je gedragsbeïnvloedingstechnieken in kunt zetten om je doelgroep te motiveren tot gewenst gedrag? Neem dan contact met ons op.
We zien je graag op een volgend event!
|
|
|
Kopje soep in plaats van een kroket, hoe krijg je de medewerker zo ver?
|
|
|
|
Hoe motiveer je je werknemers om gezond gedrag te omarmen? Als werkgever kun je niet verwachten dat alle werknemers even enthousiast zijn over dezelfde mindfulnesscursus of dat ze hun kroket zomaar inruilen voor een kom soep.
Voor een toekomstbestending gezond Nederland adviseert de SER in haar adviesrapport ‘gezond opgroeien, wonen én werken’ een integrale aanpak, met als belangrijk onderdeel gezond werken. Dit is een verantwoordelijkheid van de overheid, die werkgevers moet aanmoedigen om kritisch naar hun vitaliteitsbeleid te kijken.
Wil je ontdekken hoe ons Vitality-model samen met onze gedragsbeïnvloedingstechnieken je een compleet beeld geeft van hoe je je medewerkers kunt motiveren tot gezond gedrag?
|
|
|
Bij Motivaction dragen wij kunst en cultuur een warm hart toe. Naast mooie onderzoekstrajecten voor bijvoorbeeld musea en culturele instellingen halen wij de kunsten ook graag letterlijk in huis. Niet alleen ter decoratie, maar ook omdat kunst inspireert.
De kunst die in ons pand aanwezig is heeft een diversiteit aan makers en technieken. Hiermee heeft onze kunstcommissie geprobeerd een balans te creëren, maar tegelijkertijd ook spanning op te zoeken.
Algemeen directeur van Motivaction Pieter Paul Verheggen licht in een reeks afleveringen enkele van de kunstwerken toe.
|
|
|
|
Wil je elke maand als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events?
Schrijf je hier in:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief