Toegankelijkheid

Skip to main content

Een droge januari voor één op de tien Nederlanders

21 februari 2018

Eén op de drie Nederlanders weet wat Dry January inhoudt, en één op de vijf heeft er dit jaar aan meegedaan. Niet iedereen ging daarbij all the way: de meesten van hen matigden hun alcoholgebruik, een minderheid probeerde een maand lang helemaal droog te staan – wat dan weer niet altijd lukte. Gezondheidsoverwegingen en de eigen portemonnee zijn daarbij leidend. In Dry January wandelen de koopman en de dominee dus gezamenlijk de maand door. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 978 Nederlanders, uitgevoerd in de tweede helft van januari 2018.

 

Na de feestmaand december is een deel van de Nederlanders even klaar met de consumptie van alcoholhoudende drank. Voor hun eigen gezondheid, om geld te besparen en om het lichaamsgewicht wat te drukken besluiten ze om een maand lang geen alcohol te drinken. Onder de noemer Dry January is dit fenomeen komen overwaaien vanuit Groot-Brittannië, waar vorig jaar naar schatting zo’n 5 miljoen Britten de eerste maand van het jaar droog stonden. Frisse voornemens en gezonde nieuwsgierigheid in wat de samenleving beweegt waren voor Motivaction aanleiding om te inventariseren hoe deze maand door de consument in Nederland wordt beleefd.

 

Dry January bekend bij eenderde van de Nederlanders

Ook al is het fenomeen nog niet zo lang geleden ons land binnen gekomen, toch weet inmiddels één op de drie Nederlanders (35%) het begrip Dry January redelijk tot goed te plaatsen. Millennials zijn er beduidend meer bekend mee dan gemiddeld, en dan met name de groep 25-34 jaar van wie meer dan de helft (55%) weet wat het begrip inhoudt.

 

Eén op de vijf Nederlanders doet mee aan Dry January

Eén op de vijf Nederlanders doet mee aan Dry January, maar dat betekent niet dat deze groep helemaal droog staat. 12% consumeert namelijk bewust alleen wat minder, 8% stopt helemaal met het gebruik van alcoholhoudende dranken. In beide groepen zijn de Millennials opnieuw oververtegenwoordigd. Overigens deed in 2016 nog maar zo’n 6% van de bevolking mee aan Dry January: de populariteit van het fenomeen is dit jaar dus fors toegenomen.   

 

Gezondheid en geld belangrijkste motieven om mee te doen

Algemene gezondheidsoverwegingen spelen de belangrijkste rol (32%) bij de keuze om een maand lang minder of helemaal geen alcohol te gebruiken. Financiële redenen (20%) komen op de tweede plaats, gevolgd door ik wil afvallen (15%), ik slaap er beter door (14%), ik wil meer bewustzijn creëren (13%) en ik wil mijn doorzettingsvermogen verbeteren (12%).

 

Matig alcoholgebruik belangrijkste reden om niet mee te doen

Een naar eigen zeggen toch al laag alcoholgebruik is het belangrijkste motief (53%) om niet aan Dry January mee te doen. In het verlengde hiervan liggen de antwoorden ik vind het niet nodig (30%) en ik zie het nut er niet van in (27%). Groepsdrang of sociaal wenselijk gedrag zijn maar in beperkte mate redenen om niet mee te doen.      

 

8% zou een maand lang stoppen (erg) moeilijk vinden

In algemene zin zou bijna één op de tien Nederlanders een maand geheelonthouding op dit vlak (erg) lastig vinden. Mannen voorzien daarbij meer problemen (11%) dan vrouwen (5%). En het kan ook lastig zijn. Al ten tijde van het veldwerk, iets over de helft van de maand, bekende één op de acht mensen die dachten januari helemaal droog te houden daar niet in te zijn geslaagd.  


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Kickstart je wijk: de energietransitie zonder aardgas begint nu!

Marco Sodderland
22 januari 2021

Goede voornemens zijn terug van weggeweest

Natascha Schippers
13 januari 2023

Wel of niet een corona-app?

Gerard van der Werf
20 mei 2020

Een droge januari voor één op de tien Nederlanders

Ruurd Hielkema
21 februari 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency