Toegankelijkheid

Skip to main content

Kennis Bijbelverhalen onder jongeren holt achteruit

19 november 2018

Het aantal kinderen dat opgroeit zonder dat hun ooit uit de Bijbel wordt voorgelezen, neemt toe. Van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar hoorde ruim een derde vroeger nooit Bijbelverhalen.

Dat blijkt uit woensdag gepresenteerd onderzoek naar het Bijbelgebruik onder Nederlanders. De Evangelische Omroep (EO) liet dat uitvoeren door Motivaction.

Van de ruim duizend mensen tussen de 18 en 75 jaar die aan het onderzoek meewerkten, geven acht op de tien aan als kind uit de Bijbel te zijn voorgelezen. Bij tweederde gebeurde dat op school. Andere plekken waar mensen als kind uit de Bijbel hoorden voorlezen, zijn de kerk (44 procent), thuis (eenderde) en bij grootouders (16 procent). De huidige 18- tot 25-jarigen bleven als kind vaker verstoken van Bijbelverhalen dan andere leeftijdsgroepen.

Driekwart van de protestanten leest kinderen weleens voor uit de Bijbel. Dat is veel meer dan onder rooms-katholieken, waar slechts een kwart voorleest. Rooms-katholieken lezen bovendien minder vaak dagelijks uit de Bijbel. Slechts 2 procent doet dat, tegenover 40 procent van de protestanten.

De EO liet ook onderzoeken wat onder Nederlanders favoriete Bijbelverhalen zijn. De topvijf werd woensdag bekendgemaakt in de televisiespecial ”De grootste Bijbel van Nederland”.

De geboorte van de Heere Jezus geldt voor bijna iedereen als het mooiste Bijbelverhaal. Voor 25- tot 35-jarigen staat echter ”De ark van Noach” bovenaan, terwijl ”David en Goliath” de meeste stemmen krijgt onder 45- tot 55-jarigen. Bij hoogopgeleiden staat ”De barmhartige Samaritaan” op de eerste plaats. Ook ”Mozes in het biezen mandje” staat in de topvijf.

Voor christenen ziet de topvijf er iets anders uit: in plaats van ”David en Goliath” en ”Mozes” staan ”Kruisiging en opstanding” en ”De wonderbaarlijke spijziging” daarin. De EO vroeg de deelnemers aan het onderzoek ook welke personen uit de Bijbel hun het meest aanspraken. Christus en Mozes werden het vaakst genoemd, daarna kwamen Adam, Maria en Ruth.

 

Bron: Reformatorisch Dagblad, 15.11.2018

Deel dit artikel

Vragen?
Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284


Gerelateerde artikelen

Mentality Cultuur & Vrijetijdsprofielen

Met de Cultuur & Vrijetijdsprofielen van Motivaction krijg je grip op de drijfveren achter recreatiegedrag en cultuurbehoefte. Dit model helpt beleidsmakers, marketeers en organisatoren van evenementen om hun aanbod, communicatie en strategie beter te laten aansluiten op de leefstijl en waarden van hun doelgroep.
Marcom
13 mei 2025

Leer M-select kennen! Wij spraken projectmedewerker Okke

Okke de Vries
21 februari 2023

Weet realtime de bezoekersaantallen in uw binnenstad

Huib Lubbers
16 oktober 2023

Hoe onderscheidt Gen Z zich van de voorgaande generaties?

Martijn Lampert
08 mei 2023
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.


Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency