Toegankelijkheid

BusinessLocus: ondernemerschapsstijlen binnen het MKB

BusinessLocus is een segmentatiemodel voor het MKB, gebaseerd op persoonlijke opvattingen, drijfveren en ondernemersstijlen. Met BusinessLocus is het mogelijk om ondernemers gerichter en effectiever te benaderen en bereiken. Want wie weet wat ondernemers drijft, kan hen beter raken met een passende B2B marketing strategie.

Nederland telt inmiddels meer dan 2 miljoen MKB-bedrijven en ZZP’ers, allemaal met eigen dromen en eigen doelen. Elk type ondernemer heeft verschillende dromen, wensen, ambities. En een eigen strategie om dit alles te realiseren. Wij hebben het BusinessLocus-model ontwikkeld om meer grip te krijgen op deze diverse doelgroep.

BusinessLocus is een segmentatiemodel voor het MKB, gebaseerd op persoonlijke opvattingen, drijfveren en ondernemersstijlen. Met BusinessLocus is het mogelijk om ondernemers gerichter en effectiever te benaderen en bereiken. Want wie weet wat ondernemers drijft, kan hen beter raken met een passende B2B marketingstrategie.

Het Businesslocus-model: segmentatie van MKB'ers

In het BusinessLocus-model onderscheiden wij zes typen ondernemers die op basis van hun professionele normen en waarden van elkaar verschillen. Het model toont aan dat binnen het MKB de mentaliteit van de ondernemer voor een groot deel bepaalt hoe een bedrijf reilt en zeilt en wat het karakter van een onderneming is.

BusinessLocus model

 

Wil je weten welk type ondernemer je zelf bent? Doe de test!

De ondernemersstijlen

De Einzelgänger is zelfstandig, eerlijk, professioneel, (zeer) conservatief en heeft geen hang naar groei, innovatie of status. Deze groep wil graag met rust gelaten worden. Einzelgängers zien zichzelf als onafhankelijke éénmanszaakprofes­sional, die alles zelf doen. Ze nemen alle besluiten zelfstandig, zonder een adviseur of medewerker (indien hij deze heeft) te raadplegen. Verder streven ze naar stabiliteit in plaats van vernieuwing, groei en succes. De einzelgänger doet alles het liefst zoals hij het altijd al heeft gedaan.

De Expert is een perfectionist. Deze groep doet het liefst alles zelf, omdat ze vinden dat zij het beter kunnen. Zij zien zichzelf dan ook echt als expert. Discipline en gedrevenheid zijn woorden waar deze groep zich in herkent. Delegeren doet de Expert liever niet, want dat betekent controle­verlies. Het ondernemerschap draait voor deze groep om erkenning voor expertise. Daarom steken zij al hun energie in het leveren van kwaliteit om zo hun klanten tevreden te stellen.

De Jager is een netwerker en een pionier. Jagers denken in mogelijkheden en zijn altijd op zoek naar iets nieuws. Deze groep heeft het vermogen om gaten in de markt te zien en weten intuïtief hoe zij ze kunnen gebruiken, nu of later. Altijd op zoek, rusteloos en een beetje ADHD. Risico’s horen daarbij. Dat is de kick van het ondernemerschap. Wie geen risico’s durft te nemen, zal nooit rijk worden.

De Hoeder is verantwoordelijk en zorgzaam. Vaak heeft de Hoeder niet bewust voor het ondernemerschap gekozen maar is “erin gerold”. Hun verantwoordelijkheidsgevoel voor het bedrijf, de klanten en het personeel houden ze op de been. Hoeders zijn loyaal en zorgzaam. Ze vinden hun werk leuk, maar houden niet van het ondernemerschap. Al dat gedoe om het bedrijf heen had deze groep liever niet gehad. Nieuwe dingen uitproberen doen ze liever niet, dat brengt alleen maar risico’s met zich mee.

De Pragmaticus is hardwerkend, serieus, nuchter en verantwoordelijk. ‘Geen woorden maar daden’. Een onder­nemer die geen vraagtekens zet bij het ondernemerschap, zich nooit afvraagt waarom hij of zij ondernemer is, maar gewoon doet en hard werkt. En dat altijd met hart voor de klanten en de medewerkers. Status doet de Pragmaticus weinig, deze groep handelt vanuit wat goed is voor de zaak. Ze weten wat speelt in de markt en hoewel zij geen trendsetter zijn, staan ze wel open voor vernieuwing. Mits het nut ervan bewezen is.

De Ontplooier wil verder komen en dingen doen die betekenisvol zijn. Deze groep is ondernemend, creatief en innovatief en op zoek naar plezier in het werk. En eigenlijk geeft vrijwel alles in de onderneming Ontplooiers ook plezier. Deze groep heeft een passie voor het vak en houdt van uitdagingen. Stilstand is achteruitgang. De blik is op de toekomst gericht en Ontplooiers gaan in alle opzichten met de tijd en de markt mee. Ze zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. De ontplooier is een echt mensenmens. Het succes van alle inspanningen zien ze als resultaat van de gezamenlijke inspanning.

Wat levert het op?

Jij kunt met dit model de drijfveren van ondernemers begrijpen, achterhalen wat hen beweegt, waar de ondernemer wakker van ligt en hoe je effectief met hen communiceert. Download de whitepaper en ontvang:

  • Een overzicht van het type ondernemers per branche en bedrijfsgrootte
  • Vergelijkende informatie tussen ondernemers in 2010 en in 2018
  • Uitgebreide informatie per type ondernemer, waaronder mediagebruik, bedrijfsvorm, sociodemografische kenmerken en effectieve communicatiekanalen en -methoden

Vragen?
Rob Doornbos

Email r.doornbos@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen
Vrijetijdsprofielen

Vrijetijdsprofielen

Daan Damen
30 juni 2020
WorkProfiler: medewerkerssegmentatie

Workprofiler

Ester Koot
09 september 2019
businesslocus ondernemerschapsstijlen

BusinessLocus: ondernemerschapsstijlen binnen het MKB

BusinessLocus is een segmentatiemodel voor het MKB, gebaseerd op persoonlijke opvattingen, drijfveren en ondernemersstijlen. Met BusinessLocus is het mogelijk om ondernemers gerichter en effectiever te benaderen en bereiken. Want wie weet wat ondernemers drijft, kan hen beter raken met een passende B2B marketing strategie.
Rob Doornbos
25 maart 2014
Vijf tinten groener - effectieve duurzaamheidscommunicatie

Whitepaper Vijf Tinten Groener - Duurzaamheids communicatie doe je zo

Passende duurzaamheidscommunicatie is belangrijk. Als je mensen wilt stimuleren om milieubewuster te leven, bijvoorbeeld. Of jouw duurzame initiatief succesvol naar buiten wilt brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?
Gerard van der Werf
17 oktober 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved