Toegankelijkheid

Skip to main content

Burgerberaden

Motivaction: ervaren partner voor burgerberaden.

Al sinds 1984 helpt Motivaction nationale, regionale en lokale overheden bij het betrekken van burgers bij complexe maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, maar ook bij verdieping en versterking van democratische processen. We zijn gespecialiseerd in het selecteren van deelnemers voor burgerberaden en lokale panels. Dankzij onze ervaring in marktonderzoek en doelgroepanalyse vinden wij de juiste mensen die écht iets bijdragen. Zo zorgen we samen voor representatieve en gedragen besluitvorming.

Waarom burgerberaden?

  • Polarisatie: dit drijft groepen uiteen en belemmert dialoog en samenwerking. Een burgerberaad brengt juist mensen met diverse achtergronden samen om in een veilige setting te spreken over grote maatschappelijke thema’s.
  • Kortetermijnbeleid: dit schuift langetermijnproblemen vaak vooruit. Een burgerberaad geeft burgers de ruimte om dieper na te denken en samen te zoeken naar duurzame oplossingen.
  • Afnemend vertrouwen in overheid en politiek: verschillende groepen burgers voelen zich steeds minder gehoord en hebben er geen geloof (meer) in dat hun stem invloed heeft. Burgerberaden helpen het geloof in eigen stem terug te vinden.
  • Invloed van professionals: experts, het bedrijfsleven en belangenorganisaties (lobbygroepen!) domineren vaak het debat, terwijl de stem van ‘gewone’ burgers onderbelicht blijft. Burgerberaden zorgen voor balans en geven ruimte aan ervaringen uit het leven van alledag.

Burgerberaden kunnen dus een relevante bijdrage leveren aan politieke en bestuurlijke besluitvorming. Ze creëren betrokken burgers; hun ervaring, gevoel, motivatie en kennis bereiken via burgerberaden de politiek. De praktijk leert dat je vanuit verschillende standpunten, met kennisverwerving en in dialoog, tot breed gedragen besluiten kunt komen.

Burgerschapsstijlen

Bij Motivaction maken we gebruik van Burgerschapsstijlen om een diverse groep burgers te selecteren waardoor we ervoor zorgen dat geluiden uit diverse lagen van de samenleving een stem krijgen. Het is een segmentatiemodel dat inzicht geeft in de drijfveren van burgers en hun relatie tot de samenleving, de overheid en de politiek. Bij de selectie van deelnemers aan een burgerberaad kunnen we rekening houden met onze drie Burgerschapsstijlen:

  • Verantwoordelijken: Dit zijn Nederlanders met een idealistische en actieve De groep bestaat uit betrokken burgers die geïnteresseerd zijn in politiek en streven naar een duurzame maatschappij.
  • Pragmatici: Dit zijn Nederlanders met een opportunistische en afwachtende Zij zijn vooral gericht op status en ervaringen en hebben minder met traditionele politiek en zijn bijvoorbeeld moeilijker te betrekken bij vrijwilligerswerk.
  • Structuurzoekers: Dit zijn kritische burgers met een sceptische en afzijdige burgerschapsstijl, die behoefte hebben aan duidelijkheid en structuur. Ze staan vaak sceptisch tegenover veranderingen, zéker als die opgelegd (lijken te) worden door de overheid.


Ervaren Moderators

Naast het selecteren van deelnemers, biedt Motivaction de mogelijkheid om burgerberaden te modereren. Onze moderators hebben veel ervaring in kwalitatief onderzoek en zorgen ervoor dat de discussies gestructureerd en productief verlopen. Dat biedt alle deelnemers gelegenheid hun stem te laten horen en helpt daardoor effectief mee aan breed gedragen oplossingen.


Vragen?
Marco Sodderland

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 59

Bram van der Lelij

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Gezondheid en vitaliteit

Hoe zorgen we dat Nederlanders gezonder en vitaler worden? Hoe verkleinen we gezondheidsverschillen? Wij doen onderzoek naar gezondheid in de breedste zin van het woord. Wij begrijpen de belevingswereld van jouw doelgroep.

Branding, positionering en communicatie

Hoe kies je met jouw organisatie de juiste positie in de markt? En hoe sluit je jouw branding en communicatie aan op jouw doelgroep?

Neuro

Met diep inzicht in de emotionele reactie van respondenten helpen wij jou nog efficiënter en doelgerichter met jouw doelgroep te communiceren.

Diversiteit en inclusie

Vergroot het bereik en effect van jouw uitingen onder specifieke doelgroepen. Integreer de verscheidenheid van achtergronden in jouw marketingstrategie.
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency