Onze experts bieden concrete handvatten en tactieken om het gedrag van jouw doelgroep in de gewenste richting te sturen.
Hoe verander of beïnvloed je gedrag van consumenten of burgers? Strategen, marketeers en beleidsmakers hebben vaak een wens om hun doelgroep andere keuzes te laten maken dan dat ze nu doen. Bijvoorbeeld: meer duurzame producten kopen, een product (vaker) kopen of gebruiken, gezonder eten, vaker een bezoek brengen aan een theater of sportschool of vaker de fiets pakken in plaats van de auto.
Wij hebben de kennis, ervaring en tools in huis om jouw organisatie hierin te leiden en ondersteunen. Wij bieden een frisse, creatieve en gedragswetenschappelijke blik. De afgelopen jaren hebben wij bijgedragen aan gedragsveranderingstrajecten voor een breed scala aan overheden, bedrijven en organisaties.
Wat wij doen
Motivaction ondersteunt overheden, bedrijven en organisaties met onderzoek voor het initiëren van gedragsverandering. Wij werken vanuit ons gedragsbeïnvloedingsmodel BITE: Behavioral Impact Techniques. Hierin hebben wij de belangrijkste gedragsbepalers uitgewerkt. Daarmee verzorgen wij datagedreven, gevalideerd en onderbouwd onderzoek. We zijn ook vertrouwd met andere modellen en methodieken, zoals het Behaviour Change Wheel en het speciaal voor overheidscommunicatie ontwikkelde CASI. Afhankelijk van de behoefte van onze opdrachtgevers kiezen we het best passende model.
Op basis van jarenlang onderzoek hebben wij veel ervaring opgedaan in het beïnvloeden van het gedrag. Wij geven concrete adviezen die we kunnen aanpassen per doelgroep. Wij bieden een toolkit met gedragsveranderingsstrategieën en interventietactieken. Deze zijn gekoppeld aan ons doelgroepenmodel Mentality. Zo weten wij voor elke doelgroep welke tactieken hen het meest stimuleren.
Wat levert het op
Een traject bij Motivaction brengt alles wat je nodig hebt om gedragsverandering bij jouw doelgroep te starten.
Gedragsanalyse: inzicht in het huidige en gewenste gedrag van jouw doelgroep.
Kansen signaleren: inzicht in de factoren die het gedrag bepalen en die je daarna gebruikt om het gedrag in de gewenste richting te sturen.
Veranderingsstrategieën en interventies bepalen: advies over concrete handvatten en tactieken om het gedrag te veranderen, passend bij de gedragsbepalers. Wij hebben een toolkit beschikbaar die ook doelgroepspecifiek toepasbaar is.
Interventies testen en finetunen: testen van de (concepten van) interventies om deze te optimaliseren. Na de uitrol: posttesten en evalueren: wat kan nog beter?
Of je nu een bewustwordingscampagne wil opzetten, gewenst gedrag wil stimuleren, of een effectieve nudge wil ontwerpen, deze publicatie helpt je op weg. Download hier de whitepaper Effectieve gedragsbeïnvloeding.
Motivaction onderscheidt zich positief in senioriteit, dat merk je in de adviserende rol en de onderbouwing van conclusies en aanbevelingen.
Lisa Eijkens, Senior Productmarketeer NS International
Vergroot het bereik en effect van jouw uitingen onder specifieke doelgroepen. Integreer de verscheidenheid van achtergronden in jouw marketingstrategie.
Jouw organisatie kan groei en succes realiseren door de strategie af te stemmen op jouw doelgroepen. Wij weten welke onderliggende motieven, normen en waarden hun mening en gedrag verklaren.
Samen met Glocalities hebben wij het internationale leefstijlonderzoek ontwikkeld waarmee wij over een rijke database beschikken met waarden, leefstijlen, trends en cultuur.
Ontwikkel met onze hulp en in co-creatie met jouw klant een succesvol nieuw concept. Laat jouw proposities optimaal aansluiten bij de klantbehoefte en realiseer een hogere slagingskans.