Hoe Ace & Tate Mentality Shopperprofielen inzet voor slimme retail- en online groei
De uitdaging
Ace & Tate heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt en wil de fysieke en online aanwezigheid om te beginnen in Nederland verder uitbreiden. Voor een succesvolle groeistrategie, zowel offline als online, is het essentieel om diepgaand inzicht te hebben in het profiel en de geografische spreiding van de meest waardevolle klanten.
Aanpak Motivaction
Motivaction heeft de klantendatabase van Ace & Tate verrijkt met Mentality, het beproefde en op waarden gebaseerde segmentatiemodel. Motivaction analyseerde zowel online als offline aankoopgedrag, productvoorkeuren en koppelden deze aan de Mentality Shopperprofielen. Op basis hiervan identificeerde Motivaction de twee belangrijkste shopperprofielen die optimaal aansluiten op Ace & Tate’s merkpositionering, uitstraling en verhaal.
De resultaten in het kort
• Heldere doelgroep-profielen: twee Mentality profielen vormen de kern van
de huidige en toekomstige groeistrategie van Ace & Tate.
• Gerichte vestigingsstrategie: we ontwikkelden gedetailleerde gebiedskaarten
met de spreiding van deze doelgroepen in diverse Nederlandse steden.
• Sterkere merk-koppeling: door te focussen op kwaliteit, duurzaamheid en authenticiteit
weet Ace & Tate deze doelgroepen overtuigend aan te spreken.
• Datagedreven locatiekeuze: nieuwe winkels kunnen worden geopend op locaties
waar de doelgroep bovengemiddeld vertegenwoordigd is.
• Input voor een passende marketingcommunicatie strategie als het gaat om beeldgebruik,
waarden, narratief, look en feel en mediakanalen. In het vervolg kan Motivaction
communicatie concepten adequaat afstemmen op de doelgroep met een AI tool.
De impact
Met deze inzichten bepaalt Ace & Tate doelgericht waar hun belangrijkste shopper profielen zich primair bevinden, op welke locaties uitbreiding het meeste effect heeft en op welke manier ze het beste verbinding met de doelgroep kunnen maken. Dit leidt tot efficiëntere investeringen, hogere winkelprestaties en een consistente merkbeleving in de vestigingen en andere kanalen.
Waarom dit relevant is voor andere retailers
Deze case laat zien hoe het combineren van CRM-klantdata met Mentality kan leiden tot scherpe doelgroepprofilering en concrete, locatiegerichte en/of online groeiplannen. Retailers die hun marketing, assortiment en vestigingsbeleid willen optimaliseren, profiteren van deze data-gedreven en bewezen aanpak.