Toegankelijkheid

Skip to main content

Gedragsbeïnvloeding

Onze experts bieden concrete handvatten en tactieken om het gedrag van jouw doelgroep in de gewenste richting te sturen.

Hoe verander of beïnvloed je gedrag van consumenten of burgers? Strategen, marketeers en beleidsmakers hebben vaak een wens om hun doelgroep andere keuzes te laten maken dan dat ze nu doen. Bijvoorbeeld: meer duurzame producten kopen, een product (vaker) kopen of gebruiken, gezonder eten, vaker een bezoek brengen aan een theater of sportschool of vaker de fiets pakken in plaats van de auto.

Wij hebben de kennis, ervaring en tools in huis om jouw organisatie hierin te leiden en ondersteunen. Wij bieden een frisse, creatieve en gedragswetenschappelijke blik. De afgelopen jaren hebben wij bijgedragen aan gedragsveranderingstrajecten voor een breed scala aan overheden, bedrijven en organisaties.

Wat wij doen

Motivaction ondersteunt overheden, bedrijven en organisaties met onderzoek voor het initiëren van gedragsverandering. Wij werken vanuit ons gedragsbeïnvloedingsmodel BITE: Behavioral Impact Techniques. Hierin hebben wij de belangrijkste gedragsbepalers uitgewerkt. Daarmee verzorgen wij datagedreven, gevalideerd en onderbouwd onderzoek. We zijn ook vertrouwd met andere modellen en methodieken, zoals het Behaviour Change Wheel en het speciaal voor overheidscommunicatie ontwikkelde CASI. Afhankelijk van de behoefte van onze opdrachtgevers kiezen we het best passende model.

Op basis van jarenlang onderzoek hebben wij veel ervaring opgedaan in het beïnvloeden van het gedrag. Wij geven concrete adviezen die we kunnen aanpassen per doelgroep. Wij bieden een toolkit met gedragsveranderingsstrategieën en interventietactieken. Deze zijn gekoppeld aan ons doelgroepenmodel Mentality. Zo weten wij voor elke doelgroep welke tactieken hen het meest stimuleren.

 



Wat levert het op

Een traject bij Motivaction brengt alles wat je nodig hebt om gedragsverandering bij jouw doelgroep te starten.

  • Gedragsanalyse: inzicht in het huidige en gewenste gedrag van jouw doelgroep.
  • Kansen signaleren: inzicht in de factoren die het gedrag bepalen en die je daarna gebruikt om het gedrag in de gewenste richting te sturen.
  • Veranderingsstrategieën en interventies bepalen: advies over concrete handvatten en tactieken om het gedrag te veranderen, passend bij de gedragsbepalers. Wij hebben een toolkit beschikbaar die ook doelgroepspecifiek toepasbaar is.
  • Interventies testen en finetunen: testen van de (concepten van) interventies om deze te optimaliseren. Na de uitrol: posttesten en evalueren: wat kan nog beter?

 

 

Procesmodel Gedragsbeïnvloeding2023

 

 

Of je nu een bewustwordingscampagne wil opzetten, gewenst gedrag wil stimuleren, of een effectieve nudge wil ontwerpen, deze publicatie helpt je op weg. Download hier de whitepaper Effectieve gedragsbeïnvloeding.


Vragen?
Bram van der Lelij

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Data en analytics

Onze bestaande database bevat een schat aan informatie waarop je je beleid kunt aanpassen en in kaart kunt brengen wie jouw doelgroep is.

Gezondheid en vitaliteit

Hoe zorgen we dat Nederlanders gezonder en vitaler worden? Hoe verkleinen we gezondheidsverschillen? Wij doen onderzoek naar gezondheid in de breedste zin van het woord. Wij begrijpen de belevingswereld van jouw doelgroep.

Branding, positionering en communicatie

Hoe kies je met jouw organisatie de juiste positie in de markt? En hoe sluit je jouw branding en communicatie aan op jouw doelgroep?

Duurzaamheid

Hoe denken Nederland en jouw doelgroep over duurzaamheid? Wij weten hoe je effectief met jouw doelgroep communiceert over duurzaamheid.
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency