Gedragsbeïnvloeding
Hoe verander of beïnvloed je gedrag van consumenten of burgers? Strategen, marketeers en beleidsmakers hebben vaak een wens om hun doelgroep andere keuzes te laten maken dan dat ze nu doen. Bijvoorbeeld: meer duurzame producten kopen, een product (vaker) kopen of gebruiken, gezonder eten, vaker een bezoek brengen aan een theater of sportschool of vaker de fiets pakken in plaats van de auto.
Wij hebben de kennis, ervaring en tools in huis om jouw organisatie hierin te leiden en ondersteunen. Wij bieden een frisse, creatieve en gedragswetenschappelijke blik. De afgelopen jaren hebben wij bijgedragen aan gedragsveranderingstrajecten voor een breed scala aan opdrachtgevers binnen overheden, bedrijven en organisaties.
Wat wij doen
Motivaction ondersteunt overheden, bedrijven en organisaties met onderzoek voor het initiëren van gedragsverandering. Wij werken vanuit ons gedragsbeïnvloedingsmodel BITE: Behavioral Impact Techniques. Hierin hebben wij de belangrijkste gedragsbepalers uitgewerkt. Daarmee verzorgen wij datagedreven, gevalideerd en onderbouwd onderzoek. We zijn ook vertrouwd met andere modellen en methodieken, zoals het Behaviour Change Wheel en het speciaal voor overheidscommunicatie ontwikkelde CASI. Afhankelijk van de behoefte van onze opdrachtgevers kiezen we het best passende model.
Op basis van jarenlang onderzoek hebben wij veel ervaring opgedaan in het beïnvloeden van het gedrag. Wij geven concrete adviezen die we kunnen aanpassen per doelgroep. Wij bieden een toolkit met gedragsveranderingsstrategieën en interventietactieken. Deze zijn gekoppeld aan ons doelgroepenmodel Mentality. Zo weten wij voor elke doelgroep welke tactieken hen het meest stimuleren.
In onze gedragsonderzoeken gebruiken we diverse meet- en analysemethoden. Hieronder lichten we drie analysetechnieken toe die bijzonder waardevol zijn voor het begrijpen van gedrag.
- Inzicht in onbewuste motivaties: mensen weten vaak niet precies waarom ze iets doen of geven sociaal wenselijke antwoorden. Met behulp van statistische analyses identificeren we de verborgen drijfveren die gedrag voorspellen: de gedragsbepalers. Zo ontdekken we wat gedrag nu écht voorspelt, ook als dit onbewust gebeurt.
- Identificeren van kansrijk doelgedrag: binnen een thema zijn vaak meerdere gedragingen mogelijk om op te sturen. Bij ‘veilig online’ kan dat bijvoorbeeld gaan om het niet online delen van je telefoonnummer, het niet posten van foto’s op sociale media of aan het kiezen van sterke wachtwoorden. Bij ‘waterbesparing’ kun je bijvoorbeeld denken aan korter douchen, maar ook aan een regenton plaatsen. Door inzet van technieken als het Raschmodel, 2-parametermodellen of netwerkanalyse bepalen we waar de grootste slagkracht zit.
- Dieper inzicht in drempels en versnellers in gedrag en de customer journey: via kwalitatief onderzoek, zoals interviews, focusgroepen of online communities, krijgen we dieper inzicht in wat mensen nu daadwerkelijk beweegt. We ontdekken welke emoties zij voelen, hoe zij bepaald gedrag en de context begrijpen en hoe zij hier betekenis aan geven. Hierbij zetten wij technieken in die extra diepgaand inzicht geven zoals projectieve technieken, laddering of het langduriger volgen van mensen online.
Daarnaast zetten we regelmatig aanvullende onderzoeksmethoden in, zoals literatuuronderzoek, expertinterviews en kwantitatieve surveys.
Wat levert het op
Een traject bij Motivaction brengt alles wat je nodig hebt om gedragsverandering bij jouw doelgroep te starten.
- Inzicht in het huidige en gewenste gedrag van jouw doelgroep.
- Inzicht in de factoren die het gedrag bepalen en die je daarna gebruikt om het gedrag in de gewenste richting te sturen.
- Advies over concrete handvatten en tactieken om het gedrag te veranderen, passend bij de gedragsbepalers. Wij hebben een toolkit beschikbaar die ook doelgroepspecifiek toepasbaar is.
- Interventies optimaliseren door deze (of de concepten ervan) te testen. Na de uitrol: posttesten en evalueren: wat kan nog beter?
Of je nu een bewustwordingscampagne wil opzetten, gewenst gedrag wil stimuleren, of een effectieve nudge wil ontwerpen, deze publicatie helpt je op weg. Download hier de whitepaper Effectieve gedragsbeïnvloeding.
Webinar Gedragsverandering
Ben jij in jouw functie bezig om het gedrag van mensen bij te sturen of te veranderen? Maak je campagnes, ben je marketeer, wil je mensen voorlichten of juist nudgen of denk je mee over beleid? In deze webinar delen wij concrete en effectieve methoden over hoe je verschillende doelgroepen in beweging krijgt.
In onze gratis webinar ontdek je:
- De belangrijkste sociaal psychologische en fysieke bepalers van gedrag
- Hoe je aandacht kan hebben voor de onbewuste gedragsbepalers
- Hoe je verschillende doelgroepen het best activeert (Mentality-match)
- De meerwaarde van onderzoek in dit proces
- Concrete insights uit eerdere gedragsonderzoeken
‘In een uur krijg je een goede indruk van wat er allemaal bij komt kijken om gedrag te veranderen met een campagne. Een interessant en goed opgebouwd verhaal, verteld in een lekker vlot tempo, met concrete voorbeelden.’
