Gedragsbeïnvloeding: hoe beïnvloed ik het gedrag van mijn doelgroep?

“Motivaction onderscheidt zich positief in senioriteit, dat merk je in de adviserende rol en de onderbouwing van conclusies en aanbevelingen.”
Lisa Eijkens, Senior Productmarketeer NS International

Overheden en organisaties op alle niveaus proberen het gedrag van mensen op vele aspecten bij te sturen. Ons gedrag moet gezonder, duurzamer, veiliger, socialer en verantwoordelijker in vele situaties.

Maar is het stimuleren van gewenst gedrag nou het best linksom aan te vliegen of rechtsom? Bewust of onbewust? Een mix daarvan? De meest effectieve keuze bij elke gedragsbeïnvloedingsinterventie is alleen te maken met een helder overzicht van de mogelijke factoren bij een bepaalde route.

Motivaction heeft ruime ervaring met gedragsbeïnvloeding voor overheden en non-profit organisaties. Daarbij putten we ook uit de ervaring die dagelijks in de wereld van commerciële marketing wordt opgedaan.

 

Wat kun je met gedragsbeïnvloeding?

Interventies om gedrag te beïnvloeden zijn er in alle soorten en maten, en zijn te gebruiken voor zeer uiteenlopende vraagstukken. Enkele mogelijkheden zijn:

  • Consumenten stimuleren om duurzame voedingsproducten te kopen
  • Burgers te informeren en overtuigen van het recyclen van spullen
  • Het juiste frame bepalen om een boodschap over te brengen, bijvoorbeeld over het betalen van openstaande boetes
  • Consumenten stimuleren om gezonder gedrag te vertonen

 

Hoe werkt gedragsbeïnvloeding?

Als je de wens hebt om het gedrag van een groep mensen te veranderen, is daar een effectieve gedragsinterventie voor nodig. Maar hoe pak je dan aan? Wij adviseren je gebruik te maken van de volgende vijf stappen:

  1. Grondige gedragsanalyse
  2. Ontwikkeling van een strategie en interventie
  3. Test bij een kleine doelgroep
  4. Optimalisatie van de interventie
  5. Brede uitrol en evaluatie van de interventie

 

Onderzoek naar gedragsinterventies door Motivaction

Of je nu een effectieve nudge wilt ontwerpen, gewenst gedrag wilt aanmoedigen of consumenten bewust wilt maken, onze onderzoekers helpen je op weg.

Download voor meer informatie de publicatie 'Effectieve gedragsbeinvloeding - een model met bewuste én onbewuste routes' of neem contact op met Bram van der Lelij.

 

Download de publicatie

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn