Toegankelijkheid

Skip to main content

Burgerberaden: de oplossing voor nu?

11 juni 2025

Al meer dan veertig jaar helpt Motivaction nationale, regionale en lokale overheden bij het betrekken van burgers bij maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie, volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. De laatste jaren heeft M-select, de afdeling binnen Motivaction die gespecialiseerd is in respondentenwerving, ook regelmatig deelnemers geselecteerd voor burgerraden – een vorm van burgerraadpleging die steeds populairder wordt. Omdat de aanbevelingen van een burgerberaad een belangrijke rol spelen bij politieke besluitvorming, is het extra belangrijk om een diverse groep betrokken burgers te selecteren.

Wat is een burgerberaad?

Een burgerberaad is een vorm van onderzoek waarbij de visie van de burger centraal staat. Tijdens zo’n beraad komt een grote groep burgers voor langere tijd bij elkaar om zich te verdiepen in een specifieke beleidskwestie. De groep vormt een goede afspiegeling van de maatschappij. In tegenstelling tot veel ander onderzoek krijgen deelnemers niet alleen ruimte om hun mening te geven, maar ook tijd, middelen en invloed om kennis op te doen en experts te raadplegen. Op basis van die input formuleren zij samen aanbevelingen.

Polarisatie drijft groepen uiteen en belemmert samenwerking. Een burgerberaad brengt juist mensen met verschillende achtergronden samen voor een open gesprek over maatschappelijke thema’s.

Kortetermijnbeleid schuift langetermijnproblemen vooruit. In een burgerberaad denken burgers samen na over duurzame oplossingen.

Afnemend vertrouwen in overheid en politiek zorgt ervoor dat burgers zich niet gehoord voelen. Burgerberaden helpen het vertrouwen én het gevoel van invloed terug te brengen.

Experts en lobbygroepen domineren vaak het debat. Burgerberaden brengen daar balans in door ruimte te geven aan ervaringen uit het dagelijks leven.

De praktijk laat zien dat burgerberaden vaak met breed gedragen aanbevelingen komen. Niet het overtuigen van anderen, maar het luisteren naar elkaars perspectieven staat centraal. Zo ontstaat wederzijds begrip en versterken burgerberaden de democratie.

De methode van M-select

Een burgerberaad is alleen effectief als je de juiste deelnemers aan tafel krijgt. Hoe zorgt M-select daarvoor? In overleg met de opdrachtgever bepalen we welke demografische kenmerken relevant zijn, zoals gender, leeftijd, opleiding, huishoudsamenstelling, inkomen en culturele achtergrond. Zo zorgen we voor een goede afspiegeling van de samenleving.

Daarnaast kijken we naar het onderwerp van het beraad, zodat ook mensen met verschillende meni

Deel dit artikel

Vragen?
Yael Wassen

Yael Wassen

Email
Functie Research & Sample Consultant
Telefoon +31 20 58 98 246


Gerelateerde artikelen

Nederlanders bang voor keuzes in nieuwe pensioenstelsel

Irene Zondervan
20 maart 2023

Voedingsgewoontes 2024: gezonder, minder vlees, minder bezuinigen

Ruurd Hielkema
07 augustus 2024

Corona Impact Monitor: bestedingen in het teken van voeding en hygiëne, koken en eten in het teken van gezondheid, aandacht en variatie

Ruurd Hielkema
15 april 2020

Jongere heeft hekel aan geldzaken

Jorn Lingsma
17 januari 2019
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency