
Mentality Vitaliteitsprofielen
Nederland kent op dit moment vele gezondheidsuitdagingen, zowel fysiek als mentaal. Te veel Nederlanders zijn te zwaar, steeds meer werknemers raken overspannen, jongeren kampen met depressie en vapen blijft onverminderd populair. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
Een kentering is nodig naar een samenleving waarin een gezonde leefstijl veel makkelijker haalbaar is. En daar spelen vele partijen een rol in, zoals de voedingsindustrie, de overheid, werkgevers en scholen.
Maar die kentering is niet zomaar gemaakt en tot die tijd blijven Nederlanders leven in een maatschappij waar de verleiding om ongezond te leven overal aanwezig is. En tot die tijd blijft het dan ook noodzakelijk om de leefwereld van Nederlanders goed te doorgronden, om ze zoveel mogelijk te stimuleren gezonde keuzes te maken.
Motivaction duikt met De Mentality Vitaliteitsprofielen in de belevingswereld van Nederlanders. We ondersteunen organisaties die willen bijdragen aan een gezonder Nederland met diepgaande inzichten in de vitaliteitsdoelgroepen van Nederland.
De 8 profielen hebben hun eigen waarden, opvattingen en gedragen rondom vitaliteit. Met deze profielen helpen wij organisaties om hun doelgroepen (nog) beter te leren kennen, hun taal te spreken, aanbod te optimaliseren en uiteindelijk gezonder gedrag bewerkstelligen. Fysiek, mentaal en sociaal.
-
1. Kennis- en voorlichtingsinstituten die doelgroepen willen activeren tot een gezondere levensstijl, passend bij hun beleving en motivatie.
2. Sportbonden die inzicht willen hebben in het profiel van hun leden, de triggers en drempels om lid te worden en te blijven en de wensen ten aanzien van sporten.
3. Gemeenten, GGD’en en beleidsmakers die gezondheidsverschillen willen verkleinen en programma’s willen afstemmen op verschillende leefstijlen.
4. Zorgverzekeraars die Nederlanders willen ondersteunen in het nastreven van een gezonde leefstijl.
5. HR-professionals die vitaliteitsbeleid willen ontwikkelen dat aansluit op de behoeften van medewerkers.

Ontdek de profielen:


Structuurgerichten (8%)
Rust, reinheid en regelmaat. Alles met mate. De fysieke gezondheid kan beter. Leeftijd en een kilo teveel zijn de uitdagingen.


Gezelligheidszoekers (21%)
Genieten en gezelligheid staat voorop. Gezond doen vinden ze niet leuk. Eten (te) ongezond en bewegen te weinig. Overgewicht ligt op de loer.


Prestatiegerichten (12%)
Werken hard, zijn doelgericht. Sporten veel, kunnen diep gaan. Maar de mentale en sociale gezondheid verdient meer aandacht.


Kwaliteitszoekers (8%)
Zijn vitaal en actief. En ook statusgevoelig. Willen sterk en zelfverzekerd overkomen. Issues rondom sociale en mentale gezondheid zijn nog taboe.


Balanszoekers (18%)
Willen zichzelf graag ontplooien. Vitaliteit is een interessant onderwerp voor ze. Ze zijn in de hectiek van hun vaak drukke leven op zoek naar rust en evenwicht.


Experimenteerders (9%)
Ervaring is belangrijker dan bezit. Gelukkig voelen is het belangrijkst. Ze proberen daarom graag nieuwe dingen uit.


Gemakszoekers (13%)
Leven met de dag, zijn onbezorgd, hebben weinig interesse in gezondheid, vertonen veel ongezond gedrag zoals roken en drinken.


Gezondheidsbewusten (11%)
Idealisten en heel bewust bezig met gezondheid. Denken niet alleen aan hun eigen gezondheid maar ook aan die van de wereld.
Je kunt Mentality Vitaliteitsprofielen gebruiken voor:
- Gerichte communicatie
Stem toon, kanaal en inhoud af op de motivatie en leefstijl van je doelgroep.
- Effectieve gedragsinterventies
Activeert met het juiste aanbod én de juiste communicatie jouw doelgroepen.
- Een passend vitaliteitsbeleid
Bied als werkgever vitaliteitsprogramma’s aan die écht resoneren bij verschillende medewerkersgroepen.
- Onderzoek en evaluatie
Gebruik de profielen om publiek in kaart te brengen en effecten van beleid of programma’s te evalueren.
- Nieuwe doelgroepen aantrekken
Trek nieuwe doelgroepen aan door aan te sluiten bij hun belevingswereld.
