Vitality: vitaliteit in zes leefstijlen

Het belang van een vitale levensstijl blijft groeien. De kennis over gezondheid neemt toe en het wordt steeds makkelijker om een verantwoorde keuze te maken. Zo is er in de supermarkt altijd wel een gezonde optie te vinden en past zelfs McDonalds de menukaart aan. Het erop nahouden van een vitale levensstijl betekent echter niet voor iedereen hetzelfde. De houding, het gedrag en de motivatie omtrent vitaliteit verschilt van persoon tot persoon. Een logisch gevolg hiervan is dat niet alle Nederlanders als één groep aangesproken kunnen worden.

 

Vitality-rapportage: wat staat erin en wat levert het op?

In de Vitality-rapportage laten we je graag kennismaken met verschillende vitaliteits-doelgroepen. Hoe staan zij in het leven? Wat typeert hun belevingswereld en mentaliteit? En wat speelt een rol bij hun beweeggedrag, voedingspatroon en mentale gezondheid? De rapportage geeft diepgaand inzicht in de houding ten aanzien van sport en beweging, eten en drinken, stress & ontspanning en slaap van de zes groepen. Daarnaast geeft het concrete handvatten voor communicatie. Vanuit deze kennis is voor elke Vitality-groep een gericht activeringsplan op te stellen.

 

Voor wie is het Vitality interessant?

Vitality geeft concrete aanknopingspunten voor beleid en communicatie rondom vitaliteit en is hiermee zeer relevant voor overheden, organisaties en bedrijven die actief zijn op de domeinen sport, welzijn, zorg, onderwijs, HRM en voeding; en die meer inzicht willen in hun doelgroep. Naast de rapportage doet Motivaction verdiepend onderzoek op maat om jouw vitaliteits-vraagstuk te beantwoorden.

 

Hoe ziet het model er uit?

Het model is gebaseerd op het Mentality-model en onderscheidt zes segmenten in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar:balanszoekers, gezelligheidszoekers, prestatiegerichten, experimenteerders, structuurgerichten en kwaliteitszoekers.

 

Balanszoekers

Deze groep is intrinsiek gemotiveerd om te sporten en gezond te eten en drinken. Ze zijn goed op de hoogte van wat gezond is en wat niet. Sporten doen ze niet omdat het moet, maar voor ontspanning en plezier en het liefst buiten in de natuur.

 

Experimenteerders

Experimenteerders zijn impulsief en houden van nieuwe dingen uitproberen. Ze sporten het liefst in sociaal verband en op het moment dat het hun het beste uitkomt, en geven meer om ervaringen dan om het bezitten van materiële zaken als sportspullen.

 

Gezelligheidszoekers

Gezelligsheidszoekers zijn de minst sportieve Nederlanders. Zij willen een comfortabel leven en niet te veel doen of laten voor hun gezondheid, als ze zich goed voelen is dat goed genoeg. Gezelligheid en genieten staan centraal, wat ook terug te zien is in hun voedingspatroon.

 

Kwaliteitszoekers

Kwaliteitszoekers zijn conservaties ingesteld. Zij willen een actief leven en tegelijkertijd genieten, maar zijn daarbij wel op zoek naar exclusiviteit en status. Deze groep is veelal goed geïnformeerd en verantwoordelijk in het uitzoeken van activiteiten en eten.

 

Prestatiegerichten

Deze groep stelt zichzelf ambitieuze doelen. Ze zijn daarbij gefocust om het beste uit zichzelf te halen en willen er goed uitzien. Dit gaat gepaard met een stressvol en hectisch leven: 'work hard, play hard' is hun motto. 

 

Structuurgerichten

Voor deze groep is sporten een groot woord. Structuurgerichten trekken er graag samen op uit om te bewegen in de vorm van wandelen of fietsen. Ze genieten van de kleine dingen, en hebben een traditioneel leven. Rust, reinheid en regelmaat typeert deze groep.

Je kunt een preview van de rapportage downloaden door het formulier in te vullen. Neem contact met ons op om de volledige rapportage aan te vragen.

 

Download de Vitality-preview

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn