Toegankelijkheid

Skip to main content

100% Woongeluk én wonen voor de helft van de prijs

30 november 2017

Startup Thorb initieert de challenge #Reinvent the habitat in de zoektocht naar nieuwe manieren van huizen bouwen met als uitgangspunt het woongeluk van de consument.

Rick van den Bos van Thorb: “Het betaalbaar houden van wonen is een uitdaging en dat wijten we vooral aan een gebrek aan innovatie. Wij zijn van mening dat het produceren van huizen de helft goedkoper kan.” Met #Reinvent the habitat daagt Thorb iedereen met eigenwijze of radicaal andere ideeën over wonen en de bouwsector uit om deel te nemen. De inschrijfperiode loopt van 28 november 2017 tot en met 31 januari 2018. Initiatief-nemers van Thorb zijn AM,  BAM Wonen en Eigen Haard.

 

Testwoningen in Delft

“We kiezen uiteindelijk drie winnende concepten die hun project verder mogen ontwikkelen. De eerste testwoningen verwachten we in april 2018 te realiseren. Er is hiervoor grond gereserveerd bij de Green Village in Delft en er is een eerste launching customer die, bij succes, toegezegd heeft zich meerjarig en voor grote aantallen huizen te committeren”, aldus Rick van den Bos van Thorb.

 

Negen factoren bepalen woongeluk

Thorb liet marktonderzoeksbureau Motivaction een marktonderzoek, representatief voor de Nederlanders bevolking, uitvoeren om te kijken of de huidige huizen nog wel voldoen en wat woongeluk voor de consument inhoudt. Er blijken negen geluksfactoren te zijn die voor Nederlanders het woongeluk bepalen: buiten zijn en groen, financiën, locatie, privacy, ruimte en indeling, sociale contacten, technologie en design, veiligheid en wooncomfort. Van alle geluksfactoren is wooncomfort het meest bepalend voor de mate waarin mensen zich thuis voelen in hun woning en spelen financiën een dominante rol. Ook privacy heeft een belangrijke rol: men wil doen en laten wat hij wil zonder dat de buurt hiervan notie krijgt, en andersom. Daarbij kwam uit het onderzoek naar voren dat geluidsoverlast de meest genoemde en één van de grootste woonfrustraties is. 

 

Vertrekken vanuit de bewoner

Volgens het onderzoek komt het algehele woongeluk bij de gemiddelde Nederlander uit op circa een zevenenhalf. “Maar als 40% van je inkomen er aan op gaat, dan moet dat toch eigenlijk een negen of tien zijn?” stelt Van den Bos. Van den Bos: “In de sector zijn de ideeën en belangen van de b2b-partijen vaak dominant; wij zijn juist van mening dat de bewoner start- en beginpunt moet zijn. Nu wij in kaart hebben gebracht wat bewoners als woongeluk ervaren, neemt Thorb dat model als uitgangspunt bij het innoveren in de bouwsector. De beoordeling van de inzendingen van de #Reinvent the habitat-challenge is ook op diezelfde negen geluksfactoren. Bovendien kunnen de deelnemers gedurende de challenge hun concept ook online toetsen aan deze wensen van de consument.”

 

#Reinvent the habitat challenge

Thorb wil met de #Reinvent the habitat-challenge in korte tijd tot de beste oplossingen komen om vervolgens zo snel mogelijk op te schalen. De uitdaging voor potentiële deelnemers is om grensoverschrijdend te ontwerpen waarbij ze de status quo gaan opschudden. Alle traditionele eigenschappen van een huis mogen ze daarbij vergeten. “We rekenen op zo’n 500 inschrijvingen uit binnen-en buitenland, uit de architectuur en bouwbranche, maar vooral ook uit de design en materialenwereld”, aldus Van den Bos.

 

Bron: Bouw en Installatie, 29.11.2017


Vragen?
Jorn Lingsma

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 33


Gerelateerde artikelen

Black Friday 2021: consument wil terug naar de fysieke winkel

Ruurd Hielkema
22 november 2021

Motivaction richt nieuw label voor arbeidsmarktonderzoek op: Sparkey HR strategy and insights

Ester Koot
29 april 2020

Culturele en creatieve sector maakt zich geen zorgen voor de oude dag

Irene Zondervan
09 oktober 2023

EK 2021: van code geel naar licht oranje

Natascha Schippers
23 juni 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency