Toegankelijkheid

Skip to main content

Rolpatronen in het huishouden

22 maart 2024

Rolpatronen in het huishouden veranderen in een traag tempo, meedeinend op het ritme van elkaar opvolgende leeftijdscohorten. Invloeden van buitenaf kunnen tijdelijk verandering in de rolverdeling aanbrengen. 

Zo zagen we tijdens COVID-19 verschuivingen in het takenpakket thuis en zelfs veranderende eetgewoonten. Onder druk wordt veel vloeibaar, maar toen de situatie begin 2022 normaliseerde en de impact van het virus op de dagelijkse gang van zaken marginaal werd, bleef van de ingezette veranderingen weinig over. Het (huishoudelijk) werk in m/v huishoudens komt op dit moment nog steeds meer neer op de vrouw dan op de man. Bij gebrek aan gelijke kansen in een systeem dat traditioneel is ontwikkeld door en voor mannen. 

Bij ons onderzoek naar rolpatronen in het huishouden lag de focus oorspronkelijk primair op boodschappen doen en koken. Bij het ontwerpen van de vragenlijst bleek deze scope echter erg beperkt. Te beperkt. Daarom is het onderzoek aangevuld met onderwerpen als schoonmaken, de zorg voor kinderen, de administratie en andere huishoudelijke taken en werkzaamheden met als doel het plaatje zo compleet mogelijk te krijgen. Ook hebben we ons niet beperkt tot m/v huishoudens: ook m/m en v/v komen aan bod, en natuurlijk de grote groep van alleenstaanden.    

 

Download de resultaten

Benieuwd naar de resultaten? 

In deze rapportage vind je een objectieve registratie van:

  • Wie de algehele regie heeft in het huishouden
  • Wie voor welke taken verantwoordelijk is
  • Hoe tevreden mannen en vrouwen over de rolverdeling zijn (en waarom)

Food for thought, of je nu in FMCG, in retail, in durables of in de dienstverlening werkt.

Vul het formulier in en download het onderzoeksrapport.

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Andere downloads

Effectieve Gedragsbeïnvloeding – een model met bewuste én onbewuste routes

Cecilia Keuchenius
09 september 2019
Whitepaper churn en loyaliteit

Whitepaper Churn en loyaliteit

Gerard van der Werf
24 november 2016

Vertrouwen in journalistiek

Henriët Hensen
13 januari 2023

De mediabubbel

Lex van Meurs
30 december 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency