Toegankelijkheid

Skip to main content

Ruurd Hielkema

Senior Research Consultant
"Altijd nieuwsgierig blijven, onder- en bovenzoeken en bovenal: niet lullen maar poetsen."

Ruurd Hielkema

Senior Research Consultant

"Altijd nieuwsgierig blijven, onder- en bovenzoeken en bovenal: niet lullen maar poetsen."

FMCG

Retail

Food

FMCG


Retail


Food

FMCG en retail, vaak nauw verbonden, zijn bij ons team Consumentenproducten en logischerwijze ook bij mij de primaire aandachtsvelden. Daar kun je van alles aan vastknopen: van ad hoc U&A's tot longitudinale trackers, van positionering tot segmentatie, van campagne- tot reputatieonderzoek, van vijf vragen in de omnibus tot een tien landen onderzoek over uien. 

Als student Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de VU rolde ik via een bijbaantje de wondere wereld van marktonderzoek in. Een bewuste keuze was dat niet, eerder een manier om geen torenhoge studieschuld op te bouwen. De studie heb ik met plezier & lof afgemaakt, maar marktonderzoek beviel me ook. Ik kreeg 'training on the job' bij het huidige Ipsos en volgde daarnaast NIMA-opleidingen bij het SRM.

Ruim 25 jaar had ik met een aantal companeros mijn eigen bureau, Trendbox, inclusief inspirerende nevenfuncties: voorzitter van de Research Keurmerkgroep, 4 jaar jurylid voor de Sponsorringen en 5 jaar bestuurslid bij SIRE, Stichting Ideële Reclame. In die tijd schreef ik vele artikelen en columns voor onder meer Tijdschrift voor Marketing (een stuk of zeventien Grote Marketing Enquêtes!), Adformatie, het Algemeen Dagblad en het Brabants Dagblad, en een aantal boekjes voor Trendbox. In 2017 nam Motivaction de activiteiten van Trendbox over en werd ik hier senior research consultant.

Bijdragen van
Ruurd Hielkema
Vegetarisch eten onder druk
Pasen: consument gaat dit jaar voor minstens een '8'
Gebruik voedingssupplementen na corona stabiel, méér geloof in de werking ervan
Nederlanders eten seizoensbewust en klassiek, stamppot favoriet
Black Friday 2022 wordt schraal, Green Friday groeit
Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK
BBQ’en in Nederland: een pretentieloos gezelschapsspel
Levensstijl niet nóg gezonder, nadruk op bezuinigen

Actualiteiten

De kracht van harde data en zachte mensenkennis 

Karel Slootman
19 september 2023

Duik in het mediagedrag van jouw doelgroep

Natascha Schippers
18 september 2023

ACM: vraag door als bedrijf beweert duurzaam te bezorgen

Bram van der Lelij
11 september 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved