Toegankelijkheid

Ruurd Hielkema

Senior Research Consultant
"Altijd nieuwsgierig blijven, onder- en bovenzoeken en bovenal: niet lullen maar poetsen."

Ruurd Hielkema

Senior Research Consultant

"Altijd nieuwsgierig blijven, onder- en bovenzoeken en bovenal: niet lullen maar poetsen."

FMCG

Retail

Food

Mentality


Doelgroepsegmentatie


Neuro

FMCG en retail, vaak nauw verbonden, zijn bij ons team Consumentenproducten en logischerwijze ook bij mij de primaire aandachtsvelden. Daar kun je van alles aan vastknopen: van ad hoc U&A's tot longitudinale trackers, van positionering tot segmentatie, van campagne- tot reputatieonderzoek, van vijf vragen in de omnibus tot een tien landen onderzoek over uien. 

Als student Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de VU rolde ik via een bijbaantje de wondere wereld van marktonderzoek in. Een bewuste keuze was dat niet, eerder een manier om geen torenhoge studieschuld op te bouwen. De studie heb ik met plezier & lof afgemaakt, maar marktonderzoek beviel me ook. Ik kreeg 'training on the job' bij het huidige Ipsos en volgde daarnaast NIMA-opleidingen bij het SRM.

Ruim 25 jaar had ik met een aantal companeros mijn eigen bureau, Trendbox, inclusief inspirerende nevenfuncties: voorzitter van de Research Keurmerkgroep, 4 jaar jurylid voor de Sponsorringen en 5 jaar bestuurslid bij SIRE, Stichting Ideële Reclame. In die tijd schreef ik vele artikelen en columns voor onder meer Tijdschrift voor Marketing (een stuk of zeventien Grote Marketing Enquêtes!), Adformatie, het Algemeen Dagblad en het Brabants Dagblad, en een aantal boekjes voor Trendbox. In 2017 nam Motivaction de activiteiten van Trendbox over en werd ik hier senior research consultant.

Bijdragen van
Ruurd Hielkema
Nederlanders eten seizoensbewust en klassiek, stamppot favoriet
Black Friday 2022 wordt schraal, Green Friday groeit
Niet eerder had Nederland zo weinig zin in een WK
BBQ’en in Nederland: een pretentieloos gezelschapsspel
Levensstijl niet nóg gezonder, nadruk op bezuinigen
Wij hielden van Oranje
Corona veranderde het consumptiepatroon in een derde van de huishoudens
Helft Nederlanders tegen Spelen in China vanwege schending mensenrechten

Actualiteiten

Nederland bezuinigt op boodschappen, voorkeur voor huismerken en goedkope basisproducten neemt toe

Els van der Velden
29 december 2022

Nederlanders eten seizoensbewust en klassiek, stamppot favoriet

Ruurd Hielkema
29 december 2022

Maak kennis met onze nieuwe collega's!

Damiano Pieters
28 december 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved