Toegankelijkheid

Aan de pillen tegen Corona: voedingssupplementgebruik gestegen

19 februari 2021

Magnesium omdat de buurvrouw heeft gezegd dat het goed is voor de botten. Visolie omdat er deze week alweer geen vette vis op het menu stond. Een multivitaminenpil om die opkomende verkoudheid tegen te gaan. Ruim de helft (53%) van de Nederlanders slikt voedingssupplementen. Hiervan doet 71% dat regelmatig, 30% gebruikt ze af en toe. Dit blijkt uit online onderzoek dat Motivaction onlangs uitvoerde onder een landelijk representatieve steekproef van 1.022 Nederlanders tussen de 15 en 70 jaar.

  

Invloed van Corona

Hoewel het aantal voedingssupplementen slikkers nauwelijks is gestegen (van 50% in 2019 naar 53% in 2021) is het aantal slikkers dat op regelmatige basis slikt wel gestegen, van 62% naar 71%.COVID-19 is hiervoor een aannemelijke verklaring: 27% van de supplementgebruikers zegt door corona (meer) supplementen te gebruiken. De flinke stijging van het aantal vitamine D gebruikers – van 33% van de slikkers naar 54% van de slikkers – onderbouwt deze theorie. Vitamine D is de afgelopen periode veelvuldig in het nieuws geweest als middel tegen corona, regelmatig vitamine D slikken zou de kans op corona verkleinen en een eventueel ziekteverloop minder ernstig laten verlopen. 

 

Multivitaminen van de troon

Met deze stijging stoot vitamine D de multivitamine van de troon als supplement met de hoogste penetratie (44% van de slikkers). Andere verschuivingen van het afgelopen jaar zijn de daling in foliumzuur (van 8% naar 5%) – een supplement dat wordt aangeraden aan zwangere vrouwen – en creatine (van 4% naar 2%) – een supplement dat o.a. wordt geslikt om sportschoolprestaties te verhogen.

De top 5 van meest geslikte vitaminen en supplementen is als volgt:

  1. Vitamine D – 54%
  1. Multivitamines – 41%
  1. Vitamine C – 25%
  1. Magnesium – 24%

 

Ter preventie

De meest genoemde reden om voedingssupplementen te slikken is ter preventie, om eventuele klachten in de toekomst te voorkomen (50%). Een derde (34%) neemt supplementen omdat ze denken via hun dagelijkse voeding te weinig ‘gezonds’ binnen te krijgen. Een kwart heeft een fysiek probleem dat ze graag willen oplossen, terwijl twee op de tien slikken omdat ze tot een risicogroep behoren.

 

Mannen en vrouwen slikken anders

Ruim eenderde van de gebruikersgroep (37%), vooral mannen, slikt supplementen onder het mottoBaat het niet, dan schaadt het niet.Ook een derde, vooral vrouwen, meent na gebruik wel degelijk duidelijke effecten te merken. Circa één op vijf slikt ter compensatie voor een minder gezonde levenswijze. Het zijn vooral mannen die stellen dat ze bij een ‘normaal’ voedingspatroon minder of geen supplementen nodig zouden hebben.Mannen zeggen juist vaker dat ze supplementen slikken omdat ze een actieve levensstijl hebben (26% vs 9% van de vrouwen).

Pillenstrijd in retailland

Corona of niet, driekwart (74%) van de gebruikersgroep koopt zijn supplementen (ook) bij een ‘stenen’ drogist. Dit is vaker dan in 2019 (65%).Het aantal online kopers is met 3 a 4 op de tien gelijk gebleven. Voor één op de vijf (18%), veel meer vrouwen dan mannen, is de gezondheids-/reformwinkeléén van de favoriete adresjes. De pillenstrijd in retailland is dus nog lang niet beslist, te meer omdat consumenten er veelal verschillende aankoopplaatsen op nahouden. Interessant is dat dit in alle leeftijdsgroepen gebruikelijk is, óók bij senioren

     

Ik eet gezond genoeg

Niet-slikkers zien in zeer ruime meerderheid af van het gebruik van supplementen omdat ze menen voldoende voedingsstoffen uit hun dagelijkse maaltijdente halen. Andere belangrijke barrières voor gebruik zijn het ontbreken van lichamelijke klachten,het gebrek aan wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit van de supplementen en, hoe kan het ook anders in Nederland, de prijs. 


Meer informatie over dit onderzoek? Neem contact op met Clasine van der Wal. 

Bron: Omnibus Motivaction, januari 2021


Vragen?
Clasine van der Wal

Email c.vanvanderwal@motivaction.nl
Functie Senior Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen
ReputatiePanel

Wepublic en Motivaction lanceren samen het ReputatiePanel

Karel Slootman
31 oktober 2019
Nederlander wil eerlijke koffie

Zwarte koffie is favoriet

Cecilia Keuchenius
16 mei 2018
Nederlanders overschatten werkelijke aandeel duurzame energie

Onderzoek: Nederlanders overschatten werkelijke aandeel duurzame energie

Gerard van der Werf
20 juli 2020

Bezinning of alles even achter je laten? Hoe twee doelgroepen na ruim een jaar corona verschillen in hun blik op vakanties.

Daan Damen
19 mei 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved