Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlanders bezorgd over woningschade door klimaatverandering

23 januari 2025

Uit recent onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van a.s.r., blijkt dat zes op de tien Nederlanders zich zorgen maakt over klimaatgerelateerde schade aan hun woning. Met name stormschade door hevige wind (58%) en waterschade door neerslag, zoals zware regenval, hagel of sneeuw, baren zorgen. Daarentegen maken minder mensen zich druk over bliksemschade en funderingsschade door droogte.

Meer dan helft neemt geen actie tegen klimaatrisico’s 

Opvallend is dat meer dan de helft van de ondervraagden (57%) nog geen maatregelen heeft genomen om deze risico's te verminderen en dit ook niet van plan is. Bijna een kwart (24%) overweegt op korte termijn actie te ondernemen, terwijl slechts 19% al stappen heeft gezet. Een gebrek aan kennis over mogelijke maatregelen en de perceptie dat de kans op schade gering is, zijn belangrijke redenen voor het uitblijven van actie.

Onwetendheid over woonhuisverzekeringen wijdverbreid 

Daarnaast heerst er onduidelijkheid over de dekking van woonhuisverzekeringen. Hoewel schade aan zonnepanelen doorgaans is meeverzekerd, denkt 41% van de respondenten van niet. Tegelijkertijd gaat 51% er onterecht van uit dat overstromingen door zee of grote rivieren onder de dekking vallen.

Bewustwording en kennis van belang 

Veel Nederlanders blijven afwachtend als het gaat om maatregelen tegen klimaatrisico’s, ondanks de groeiende zorgen. "Een woning is vaak het grootste particuliere bezit, en toch treffen veel mensen geen maatregelen om die goed te beschermen," zegt Frank van Wessel, adjunct-directeur schade particulier bij a.s.r. Hij wijst op het belang van kennis en bewustwording. Hoewel het nieuws dagelijks vol staat met berichten over klimaatverandering en -rampen, lijkt er een kloof te bestaan tussen zorgen en daadwerkelijke actie. Samen met adviseurs zet a.s.r. zich in om mensen beter voor te lichten over wat ze kunnen doen om hun woning te beschermen tegen de gevolgen van extreem weer.

Meer informatie over het onderzoek? Neem contact op met Henk Heinen.


Vragen?
Henk Heinen

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 41


Gerelateerde artikelen

Consument wordt steeds kritischer over prijs bij online boodschappen

Clasine van der Wal
25 augustus 2020

Bij een succesvol merk gaan waarden, purpose en reputatie hand in hand

Karel Slootman
24 juni 2022

Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk

Ruurd Hielkema
16 oktober 2023

Pensioen tastbaar maken

Jorn Lingsma
02 december 2021
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency