Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederlanders eten seizoensbewust en klassiek, stamppot favoriet

29 december 2022

Driekwart van de Nederlandse keukens stemt de dagelijkse hoofdmaaltijd (deels) af op het huidige seizoen. Voor ruim een kwart van de consumenten, 55-plussers meer dan gemiddeld, zijn we nu in het juiste seizoen omdat zij het liefst herfst- en winterkost eten.

 

Stamppotjes en specifiek boerenkool zijn van alle winterse gerechten verreweg het meest populair. De lijstjes met favorieten kennen verder bijna uitsluitend klassieke gerechten die al in de Wannée, het Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool uit 1910, stonden. In de winter eten we klassiek. De lente en zomer zijn meer geschikt voor culinaire experimenten. De favoriete seizoenen van jongeren tot 25 jaar. Zij hebben veel vaker een voorkeur voor lente- en zomergerechten.

 

Seizoensbewust koken zeer gebruikelijk 

Driekwart van de Nederlandse keukens stemt de dagelijkse hoofdmaaltijd (deels) af op het huidige seizoen . In een kwart van de gevallen gebeurt dit zelfs in sterke mate. Dit gedrag is van alle leeftijden, maar niet van alle milieus in het Shopper Mentality™ model van Motivaction.

Zo laten Gemaksshoppers die vooral voor snel en makkelijk kiezen, en Eigenwijze shoppers die vooruit lopen op voedseltrends en graag nieuwe recepten uitproberen, zich minder ringeloren door het seizoen. Zij gaan in de winter door met wat ze het jaar rond al doen. Daartegenover staan de statusgerichte Merkbewuste shoppers die juist meer met de seizoenen mee koken.

 

Voorkeur voor winterkost 

Ruim een kwart van de Nederlanders (27%) heeft een voorkeur voor winterkost. 55-plussers méér (29%) dan jongeren tot 25 jaar (21%). Precies één op de vijf eet liever lente- en zomergerechten, jongeren veel meer (37%) dan de ouderen (14%). Hier hoort wel een disclaimer bij: het tijdstip waarop het onderzoek plaats vond, is zonder twijfel van invloed op de antwoorden. We gaan deze vraag in mei 2023 nog eens stellen om te kijken hoeveel.

 

Favoriete winterkost: stammpotjes en stevige soep

Een stamppotje is met 69% verreweg het meest geliefde herfst- en wintergerecht. Daarbij tekent zich een duidelijke top vier af als het gaat om de verschillende varianten. Boerenkool staat met stip op één (57%), gevolgd door hutspot (49%), andijvie (46%) en zuurkool (41%).

Stevige soep staat met 44% tweede op de lijst van favoriete maaltijden voor deze periode. Binnen dit domein is erwtensoep de meest geliefde variant (61%), gevolgd door tomatensoep (48%).

Wie goed kijkt naar de lijstjes met populaire gerechten, bespeurt daarin toch een zekere spruitjeslucht. Van wat meer vernieuwende recepten is op misschien pompoensoep en lasagne na geen sprake. In de winter eet de Nederlander klassiek.

 

Ook winterse inspiratie komt nog veelal van papier

Zelfs voor inspiratie in de winterkeuken zijn klassieke media als supermarktbladen (45%) en recepten in kookboeken (41%) nog het meest geliefd. Kort daarachter staan recepten op verpakkingen en online recepten (beide 38%) en ‘all inclusive’ verspakketten (36%). Hebben we toch nog wat vernieuwing te pakken.

 

Over het onderzoek

Voor het onderzoek over winterkost werd in oktober 2022 een landelijk representatieve steekproef van 1.020 personen tussen de 18 en 80 jaar online ondervraagd.

 Winterkost Infographic v2.1

Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Generatie Z: maken ze zich zorgen om de wereld, of toch meer om zichzelf?

Ester Koot
17 februari 2020

Zomer komt eraan: 1 op de 5 heeft airco

Cecilia Keuchenius
17 juni 2021

Ruime meerderheid Nederlanders dik tevreden met baas

Sanne Audenaert
23 september 2021

‘Veel spijt over geldafspraken na scheiding’

Jorn Lingsma
05 april 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency