Toegankelijkheid

Zet je schrap voor generatie Z

12 april 2018

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over millennials. Ze ­zijn lui, verwend, zouden niks kunnen en zijn vergroeid met hun smartphone. Dat het niet klopt, hebben ze allang bewezen.

Maar nu is het tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. Uit onderzoek van recruitmentbureau YoungCapital en onderzoeksbureau Motivaction blijkt namelijk dat bijna de helft van de jongeren tussen de 15 en 17 droomt van geld verdienen.

 

DROOMBAAN

Voordat deze generatie, nu tussen de 7 en 22 jaar oud, als geldwolven worden bestempeld: de Nederlandse ondervraagde jongeren dromen van meer dan dat. Zo is 93 procent actief aan de slag om zijn of haar droombaan te bemachtigen. 64 procent doet dit door het volgen van een opleiding en 23 procent door praktijkervaring op te doen. Want, realistisch als ze zijn, ze weten dat de vereiste ervaring van levensbelang is.

 

#GOALS

Wat is die ultieme dreamjob dan, zal je je afvragen. Voor een derde van de onderzochte jongeren is dit een vaste baan bij een multinational. En een kwart wil aan de slag als zelfstandig ondernemer. Het moet in ieder geval een plek zijn waar ze zich met hun passie kunnen bezighouden.

Als ze het dan toch voor het zeggen hebben, dan kiest ongeveer de helft voor een bedrijf dat ook nog een steentje bijdraagt aan een betere wereld en voor een bedrijf dat innovatief is. Maar vooral belangrijk is dat ze een baan hebben met leuke collega’s waar ze zichzelf als professional verder kunnen ontwikkelen.

 

ZEKERHEID

Waar millennials 'fun' verkiezen boven 'cash' en gaan voor losse en wisselende contracten, gaat ruim tachtig procent van Gen Z voor een baan die ze zekerheid biedt. Ook is voor meer dan de helft van Gen Z veel geld verdienen zeer belangrijk.

Waar hechten ze nog meer waarde aan? Ze willen een baan waarbij ze veel vrijheid hebben om het werk volgens eigen ideeën in te richten. Zoals verwacht is een 9-tot-5-baan niet voor Gen Z weggelegd; zo vindt de helft van de jongeren het belangrijk om werktijden zelf te kunnen bepalen.

 

LOVES COMES FIRST

Om die baan te bereiken, zijn ze bereid veel te doen, zoals verhuizen. 43 procent van Gen Z is bereid zijn woonplaats op te geven voor die absolute droombaan. Maar werk gaat niet boven alles. Slechts 3 procent zou een liefdesrelatie opgeven, en ook vrienden gaan voor de droombaan. Priorities first, dus.

 

Download hier de infographic over de droombaan van Gen Z

 

Bron: Metro Nieuws, 11.04.2018


Vragen?
Jorn Lingsma

Email j.lingsma@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen
Dienstverlening van Motivaction gaat door!

Nieuwe onderzoekmethoden ontwikkeld tijdens corona

Karel Slootman
12 oktober 2021
Hoe verleid je de vitalo

Hoe verleid je de vitalo? Inzichten voor een succesvolle marketingaanpak

Pieter Paul Verheggen
21 november 2019

Van onderzoeker naar musicalster? In gesprek met collega Marc

Marc Schwartz
24 juni 2022

Lockdown en leefstijl

Sander Metaal
02 augustus 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved