Internationaal marktonderzoek

“Motivaction is bij uitstek een bureau van flexibele en kundige mensen. Ze combineren dat met objectief onderzoek."
Manager External Affairs Vodafone

Om internationaal te kunnen groeien moet je rekening houden met een aantal zaken: hoe werkt de markt in andere landen? Wie zijn de belangrijkste concurrenten? Wat beweegt de doelgroep? Hoe zit de wet- en regelgeving in elkaar?

Onderzoek zoals een market entry study is als voorbereiding essentieel, maar één van de grootste uitdagingen van effectief internationaal onderzoek is het verzamelen van betrouwbare data. Culturele verschillen zorgen er bijvoorbeeld voor dat het onderzoek niet in ieder land op dezelfde wijze kan worden opgezet. Denk bijvoorbeeld aan de verschillen per land met betrekking inkomensposities, het verschil in de positie van man en vrouw of vragen met betrekking tot aankoopmotieven die per land verschillen.  Internationaal onderzoek vraagt daarom om maatwerk, maar waar begin je?

Van denken naar weten

In principe is de hele wereld een potentiële afzetmarkt, maar een nieuwe buitenlandse markt betreden doe je niet op gevoel. Door gericht marktonderzoek achterhaal je specifieke nuances in taal, cultuur en wetgeving die beslissend kunnen zijn voor een geslaagde introductie van een dienst of product. Goed internationaal onderzoek biedt daarom antwoord op vragen als:

  • Hoe denken consumenten in land X over de organisatie?
  • In welke landen is er al vraag naar ons product of dienst?
  • Met welke communicatieaanpak kun je internationale consumenten het beste bereiken?
  • Welke tone of voice moet mijn boodschap hebben?
  • Moeten er aanpassingen gedaan worden aan product of dienst voor een goede introductie? En zo ja, welke?

 

Effectief internationaal onderzoek vergt unieke vaardigheden

Goed internationaal onderzoek vergt daarom specifieke vaardigheden en kennis. Zo is het essentieel om inhoudelijke kennis te hebben op lokaal niveau. Daarnaast is het belangrijk om de vergelijkbaarheid van de onderzoeksresultaten uit de verschillende landen te kunnen waarborgen. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van protocollen die garanderen dat internationale studies goed op elkaar zijn afgestemd qua tijd of dat de resultaten landspecifiek én landoverstijgend kunnen worden geanalyseerd. Tot slot moet het onderzoek op een slimme wijze worden opgezet tegen aanvaardbare kosten.

 

Uniek inzicht in internationale doelgroep

Motivaction heeft meer dan 30 jaar ervaring met internationaal onderzoek en is in meer dan 72 landen actief en coördineert onderzoek op alle 5 continenten. We werken samen met lokale onderzoekers van partnerbureaus om tijdens internationaal onderzoek optimaal rekening te houden met lokale verschillen en om deze  goed te kunnen duiden. Onze onderzoekers op locatie weten welke methode beter wel of niet gebruikt kan worden, hoe landelijke tradities (lokale feestdagen!) de resultaten kunnen beïnvloeden en wat de wetgeving is in een regio. Hierdoor kunnen we de vergelijkbaarheid van resultaten uit verschillende landen waarborgen en van elk grensoverschrijdend onderzoek een succes maken.

Wij zijn daarvoor zowel onderdeel van het internationaal onderzoeksnetwerk van GlobalNR als deel van het wereldwijde WIN-netwerk. Op deze wijze combineren wij onze global onderzoeksexpertise met lokale know-how.

 

Wereldwijde database met 200.000 personen

Naast het samenwerken met lokale partners, heeft Motivaction samen met Glocalities het internationale leefstijlonderzoek ontwikkeld en ca. 200.000 personen uit 30 landen ondervraagd over hun waarden, leefstijlen, trends en cultuur. Met deze rijke database als vertrekpunt kan het Glocalities-programma invulling geven aan de belevingswereld van consumenten wereldwijd en helpt het organisaties bij de internationale positionering, de omgang met cultuurverschillen, het ontwikkelen van internationale reclamecampagnes en met (digital) marketing.

Onderzoek van Glocalities vormt daarnaast de fundering van ons internationale segmentatiemodel, waarmee we organisatiespecifieke profielen van internationale consumentengroepen kunnen leveren voor marketingactiviteiten. Zo ontvang je diepgaande en unieke kennis van de doelgroep.

 

Glocalities Internationaal marktonderzoek
 

Voor internationaal onderzoek bundelen wij daarnaast de krachten van diverse online b2b- en b2c-panels. We kunnen zo bijna iedere onderzoeksaanvraag uitvoeren. Deze panels worden uitsluitend ingezet voor marktonderzoek om een betrouwbare en representatieve output te waarborgen.

Om op internationaal niveau zekerheid en betrouwbaarheid te bieden, is Motivaction aangesloten bij de belangrijkste mondiale branche- en kennis organisaties:

  • ESOMAR, de wereldorganisatie van marktonderzoekers. Zowel huidig algemeen directeur Pieter Paul Verheggen als de oprichter van Motivaction Frits Spangenberg zijn actief geweest in de board van ESOMAR.
  • WAPOR, World Association of Public Opinion Research.

Wil je meer weten over internationaal marktonderzoek? Laat je gegevens achter via het contactformulier of neem contact op met:

Pieter Paul Verheggen

Jeroen Bruin

Maaike Zijderveld: +31 (0)20 589 83 83, m.zijderveld@motivaction.nl

 

 

Meer informatie? Neem contact op:


Naam *
Achternaam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Bericht

Facebook Twitter LinkedIn