Black Friday 2020: Sterke stijging van verwachte bestedingen

20.11.2020, Amsterdam - Drie op de tien Nederlandse consumenten (30%) verwacht op Black Friday, 27 november aanstaande, of in de dagen daarna op koopjesjacht te gaan. In 2019 deed precies een kwart mee. Black Friday kan dus zelfs nog drukker worden dan vorig jaar, ondanks corona. Maar dat zal zich vooral online afspelen: nog maar eenderde (34%) van de consumenten verwacht eind november fysieke winkels te bezoeken, tegen 47% in 2019. Ruim de helft (53%) stelt zelfs dat fysieke winkels dit jaar niet aan Black Friday mee zouden moeten doen vanwege corona. Dit en meer blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.002 Nederlanders, uitgevoerd in de aanloop naar Black Friday 2020.

 

Black Friday wint sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit. In Amerika geldt de dag als aftrap van het cadeauseizoen, en retailers en merkeigenaren willen hier heel graag eenzelfde momentum creëren. Daarom kunnen consumenten vanaf vrijdag 27 november tot en met maandag 30 november (Cyber Monday) – maar in de praktijk wordt deze periode stevig opgerekt – profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen in zowel fysieke als online winkels.

 

Bijna alle Nederlanders kennen Black Friday

Black Friday werd nog niet zo lang geleden in ons land geïntroduceerd, maar inmiddels weten bijna alle Nederlanders (96%) de koopjesdag redelijk tot zeer accuraat te plaatsen. Drie jaar geleden was dat nog ‘maar’ 65%. De bekendheidsvraag stellen is dus al bijna overbodig, wat evenveel zegt over het succes van het fenomeen als over een favoriete hobby van heel veel Nederlanders: voordeel scoren.

 

30% verwacht op koopjesjacht te gaan

In 2020 verwachten drie op de tien Nederlandse consumenten op koopjesjacht te gaan. Onder jongeren tot 25 jaar is de verwachte participatiegraad het hoogst (53%), twee keer zo hoog zelfs als in de groep 45-54 jaar (27%). Van de 55-plussers  denkt zelfs niet meer dan zo’n tien procent aan Black Friday mee te gaan doen. Vorig jaar was er onder senioren duidelijk sprake van een inhaalslag, maar corona gooit vooral bij hen roet in het eten. Vrouwen (-8%) haken daarnaast meer af dan mannen (-3%).

 

Online drukte

Online winkels zullen veel meer van Black Friday traffic profiteren dan fysieke winkels, nog meer dan in 2017-2019. In 2020 verwacht tweederde van de Black Friday fans (66%) hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen (2019: 53%), nog slechts 5% gaat vooral of alleen naar fysieke winkels (2019: 9%) en 29% maakt op dit punt geen onderscheid (2019: 38%). Files op internet en bezorgproblemen zullen dus weer nauwelijks te vermijden zijn, met frustraties bij de consument als logisch vervolg.

 

Stijgende belangstelling voor consumentenelektronica

Schoenen (30%), bovenkleding (28%) en geurtjes (22%) zijn de meest genoemde productgroepen waarnaar de consument op jacht gaat. Deze top drie wijkt nauwelijks af van die van 2017-2019. Opvallender is dat alles waar een stekker aan zit of waar een oplader in kan dit jaar beduidend vaker als doelwit wordt genoemd dan in 2019. Ruurd Hielkema, senior research consultant bij Motivaction: ‘Door het ontbreken van bestedingsmogelijkheden op bepaalde terreinen (reizen, horeca) door corona ligt er bij een deel van de Nederlandse huishoudens geld op de plank voor de aanschaf  van duurdere artikelen. De consument acht de tijd nu rijp voor een nieuwe laptop, smartphone, hi-fi audio apparaat of tablet, ook om het noodgedwongen thuis zitten wat te veraangenamen.’

 

Verwacht besteed bedrag stijgt ook

Ongeveer de helft van de Black Friday liefhebbers durft een inschatting te maken van het budget dat ze gaan besteden. Gemiddeld komt dat uit op € 299, zo’n dertig procent meer dan de € 229 van 2019. Deze forse toename hangt in sterke mate samen met de gestegen interesse in prijzige consumentenelektronica.  

 

Bol.com en MediaMarkt koplopers 

Bol.com en MediaMarkt worden evenals in 2019 het meest genoemd als winkels waar men zeker een kijkje gaat nemen, gevolgd door Wehkamp, Zalando en Coolblue. Vooral Amazon staat dit jaar prominenter in de lijst dan in 2019.  

 

Vaker online oriëntatie vooraf
Acht à negen op de tien consumenten (85%) die Black Friday nu al hebben aangekruist in hun agenda, oriënteren zich vooraf in bepaalde mate op het aanbod. Websites van winkels (56%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie, op ruime afstand gevolgd door online zoekmachines, websites van merken en, veel meer dan vorig jaar, online vergelijkingssites. Folders, magazines en printadvertenties zijn minder in zwang.        

 

Scepsis over kortingen neem toe

Tegenover een kleine groep die ervan overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 66% (2019 57%, 2018 54%) die dit in twijfel trekt. Meer dan ooit blijft transparantie en eerlijkheid voor retailers dus geboden: mede gevoed door consumentenwaakhonden zijn veel consumenten argwanend.

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 71.000 leden. 1.002 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep in week 46 2020. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Ruurd Hielkema.

 

BF_2020.png

Facebook Twitter LinkedIn