Toegankelijkheid

Skip to main content

Helft Nederlanders tegen Spelen in China vanwege schending mensenrechten

11 februari 2022

De beleving van de Olympische Winterspelen in Beijing is bij Nederlandsers  beduidend minder dan die van de Winterspelen in Pyeongchang (Zuid-Korea, 2018) of Sochi (Rusland, 2014). Zowel de situatie rond de mensenrechten in gastland China als COVID-19 zijn daar debet aan. Dit blijkt uit online onderzoek dat Motivaction in februari 2022 verrichtte onder een landelijk representatieve steekproef van 1.026 personen tussen de 18 en 80 jaar.

Vanaf Londen 2012 volgt Motivaction consequent de interesse in en de beleving van de Olympische Zomer- en Winterspelen. De resultaten duiden erop dat de beleving bij de Nederlanders dit jaar het minste is in tien jaar onderzoek. Aan de prestaties van TeamNL kan dit haast niet liggen, aan COVID-19 en de situatie rond de mensenrechten in gastland China des te meer.

 

De Spelen leven niet echt

Bijna vier op de tien Nederlanders (38%) zijn geïnteresseerd in de Winterspelen in Beijing. De interesse in de Spelen van Pyeongchang lag met 48% op een beduidend hoger niveau, en dit geldt in nog veel sterkere mate voor het evenement in Sochi (66%). Als het gaat om de betrokkenheid bij TeamNL, zien we precies dezelfde neerwaartse trend.

Mannen (44%) zijn veel meer geïnteresseerd dan vrouwen (31%), 65-plussers (48%) veel meer dan de jongsten in de steekproef, de 18 tot 24-jarigen (27%). Het is niet voor niets dat het IOC het aanbod aan sporten op zowel de Zomer- als de Winterspelen probeert aan te passen aan de belevingswereld van jongeren. De meest populaire sport om te volgen is nog steeds het klassieke langebaanschaatsen (45%), gevolgd door shorttrack (24%); ver daar weer achter staan kunstrijden, schansspringen en snowboarden.

 

Minder belangstelling voor berichtgeving in de media

De verminderde interesse blijkt ook uit de mate waarin Nederlanders de berichtgeving over de Spelen in de media volgen. Bijna de helft (47%) doet dat nu tamelijk tot zeer goed, ruim 6 miljoen mensen dus. in 2018 gold dit echter nog voor bijna zes op de tien Nederlanders, en rondom de (zeer succesvolle) spelen in Sochi zelfs voor driekwart van de volwassen bevolking.  

 

COVID-19 dempt de sfeer, mensenrechten situatie in China nog veel meer

Van een echte Olympische sfeer in Nederland is dus geen sprake. COVID-19, de belemmeringen en de risico’s die daar bij horen, spelen zeker een rol. Ruim een kwart van de Nederlanders (27%) stelt dat de Spelen vanwege corona helemaal niet door hadden moeten gaan.

Veel belangrijker voor Nederlanders is hun perceptie van de mensenrechtensituatie in China. Precies één op de drie stelt dat TeamNL vanwege die situatie niet mee had moeten doen aan de Spelen. De helft (49%) meent dat de Spelen vanwege de schendingen van de mensenrechten niet in gastland China gehouden hadden moeten worden. Oud en jong, man en vrouw en sportliefhebbers en sporthaters zijn hierover eensgezind.

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.026 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het veldwerk werd in de tweede week van februari 2022 uitgevoerd, kort na het begin van de Olympische Winterspelen.  


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Belang duurzaamheid op woningmarkt groeit

Gerard van der Werf
14 juli 2021

Never waste a good crisis

Ester Koot
21 mei 2021

MKB ziet groei 2019 somber in

Rob Doornbos
15 april 2019

Jumbo's juichcape meest bekende en meest gewaardeerde EK-inhaakactie

Ruurd Hielkema
05 augustus 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency