Slechter imago e-sigaret na doden door ‘vapen’ in de VS

Het imago van de elektronische sigaret als minder slecht alternatief voor roken heeft in Nederland een flinke deuk opgelopen na zorgelijke berichten uit de Verenigde Staten, blijkt uit nieuw onderzoek. Dat land kende ineens onverklaarbare sterfgevallen na gebruik van de e-sigaret.

In de VS zijn afgelopen najaar tientallen doden gevallen door een mysterieuze longaandoening onder zogeheten ‘vapers’. Inmiddels blijkt na onderzoek dat de getroffenen hun e-sigaret hadden gevuld met thc-vloeistof (de psychoactieve stof uit cannabis), in Nederland verboden, en vitamine E acetaat in plaats van met reguliere nicotinevloeistof. Dit is een geurloze en stroperige mengvloeistof.

In Nederland zijn zulke toevoegingen hooguit illegaal verkrijgbaar, maar toch blijkt uit consumentonderzoek van Motivaction dat gedurende deze ophef 45 procent van de gestopte gebruikers hier ‘berichten over problemen met de e-sigaret’ aanwijst als reden dat ze het vapen (in ieder geval tijdelijk) achter zich hebben gelaten.

Als je kijkt naar alle mensen die de afgelopen twee jaar stopten met de e-sigaret, dan was het percentage (bijna 30 procent) het hoogste in de periode van 1 september 2019 tot 1 maart 2020. Toen speelde precies de enorme rel in de Verenigde Staten. Ook opmerkelijk: twee derde van alle ex-gebruikers koos daarna weer voor tabak.

 

TERUG NAAR TABAK
Esigbond-voorzitter Emil ’t Hart vindt vooral deze uitkomst van het onderzoek erg zorgelijk. ,,Het kan nooit de bedoeling zijn dat Nederlandse vapers teruggrijpen naar de traditionele sigaret.” Het is volgens hem essentieel dat er duidelijke uitleg komt over het juiste gebruik van elektronische sigaretten en dat rokers worden voorgelicht over de e-sigaret als minder schadelijk alternatief.

Het Trimbos-instituut bracht juist deze week naar buiten dat het gebruik van de e-sigaret schadelijker is dan eerst werd aangenomen. Ook komen er steeds meer aanwijzingen dat de elektronische sigaret een opstapproduct is naar tabak en dat de vele smaakjes het product aantrekkelijk maken voor jongeren.

Bron: AD.

 

Facebook Twitter LinkedIn