Toegankelijkheid

Skip to main content

Actiegericht medewerkersonderzoek

26 augustus 2014

Iedereen zou wakker moeten kunnen worden en met plezier naar zijn werk gaan, toch? Gemiddeld besteed je ongeveer de helft van de tijd aan werk, dus je kunt er maar beter voor zorgen dat het een goede werkplek is! Bij het groeien van je bedrijf is het uitermate belangrijk dat deze groei gedreven wordt door je medewerkers: deze vormen namelijk het hart van je organisatie. Daarom heb je als werkgever medewerkers nodig die tevreden en gemotiveerd zijn: een randvoorwaarde voor een goede werkplek. Daarnaast zijn betrokkenheid, mentale en fysieke gezondheid én productiviteit van medewerkers net zo belangrijk!

Daarbij komt een medewerkersonderzoek kijken: de manier om de werkbeleving en welzijn van je medewerkers te meten. Wanneer je immers weet hoe je medewerkers zich voelen, wat hun onderliggende motivaties zijn én hun betrokkenheid kan peilen, weet je hoe de situatie in jouw organisatie is.  

 

Hoe meet je de werkbeleving?

Als je de werkbeleving  en het welzijn van je medewerkers wilt meten, dan spelen er twee vragen een belangrijke rol:

  • Wat zijn de behoeften vanuit werknemersperspectief op het gebied van betrokkenheid, welzijn en productiviteit in het werken binnen jouw organisatie?
  • Welke factoren hebben de grootste invloed op de mate van betrokkenheid, welzijn en productiviteit van werknemers?

We schetsen hieronder de verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de werkbeleving: 

Betrokkenheid en engagement van medewerkers

Als werkgever is het van belang dat je weet hoe je je medewerkers betrokken houdt en aan je bindt. Niet alleen draagt dit bij aan het werkplezier- en geluk van je medewerkers, maar vermindert ook de uitstroom van werknemers. Verbinding met de organisatie en engagement zijn hierin veel gehoorde termen, die iedereen anders interpreteert. Wij verstaan onder medewerker-engagement: de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie waar ze werken - van de band die werknemers hebben met directe collega’s tot en met de bekendheid met de missie van de organisatie en de gedrevenheid om deze te verwezenlijken.

Welzijn van medewerkers

De gezondheid en vitaliteit van medewerkers zijn de afgelopen jaren een steeds prominentere rol gaan spelen in het organisatiebeleid van bedrijven. Lichamelijk, maar ook psychisch en sociaal welzijn is belangrijk om hierbij rekening te houden: zijn je medewerkers blij en gezond? Hoe is het contact met collega’s en leidinggevenden? Voelen zij zich ‘thuis’ bij de organisatie en is er respect en gelijkheid binnen het bedrijf?

Productiviteit en eigenaarschap

Iedereen wilt graag gemotiveerde medewerkers binnen hun bedrijf die wendbaar en flexibel zijn, positieve energie hebben en zelfverzekerheid zijn. Zij zijn verantwoordelijk, werken slim en efficiënt en geven nét dat beetje extra waar nodig en dit alles zonder dat de werkdruk toeneemt. Dat is hoe wij eigenaarschap (ook wel ownership) zien. Het stimuleren van eigenaarschap vereist een andere aanpak van leidinggevenden, deze aanpak laten wij terugkomen in ons medewerkersonderzoek.

Hoe kom je bij het welbegeerde eigenaarschap? Het begint allemaal met tevreden medewerkers, waar wij je graag bij zouden willen ondersteunen! 

Hoe ziet ons medewerkersonderzoek eruit?

Voor een medewerkersonderzoek zetten wij ons WorkMotiv-model uit. Het model bestaat uit meerdere bouwstenen die corresponderen met de drie peilers van medewerkerstevredenheid: engagementwelzijn en productiviteit. De vierde peiler is voor organisatie-specifieke vraagstukken en thema's. We adviseren werkgevers om op frequente basis een aantal van deze bouwstenen uit te vragen: je bouwt als het ware het onderzoek op gedurende een bepaalde periode. Wij kijken net dit onderzoek vooral naar de toekomst en hoe jullie medewerkers mee kunnen groeien met de organisatie. 



Uitgangspunten medewerkersonderzoek

Sparkey biedt maatwerk binnen een gevalideerde structuur. Iedere organisatie heeft eigen specifieke kenmerken en houdt zich bezig met eigen thema’s. We adviseren daarom elke werkgever in welke opzet het beste past bij de huidige situatie. Op basis van onze jarenlange ervaring met medewerkersonderzoek voor diverse opdrachtgevers, zijn we gekomen tot een aantal uitgangspunten die van belang zijn voor het realiseren van een goed en effectief onderzoek:

Kort en frequent
We willen de medewerkers niet teveel belasten. Pulse-metingen waarin vragen worden herhaald en actuele vragen worden toegevoegd werken beter dan lange vragenlijsten die alle onderwerpen in één keer willen behandelen.

Delen: snelle terugkoppeling
Indien we kort en frequent meten is een snelle terugkoppeling mogelijk. Dat is ook waar de medewerker om vraagt: snelle opvolging n.a.v. het onderzoek.

Aandacht
Zorg voor voldoende draagvlak binnen de organisatie. Kondig het onderzoek op tijd aan. Zorg voor interne ambassadeurs. Vertel het ‘waarom’ achter het onderzoek. En laat medewerkers meedenken over oplossingen in bijvoorbeeld een community.

Concrete actiepunten
Advies vanuit Sparkey is concreet. Welke aanknopingspunten zijn er om doelstellingen te formuleren? Waar is op korte termijn actie vereist? Ook kunnen we leidinggevenden helpen bij implementatie door trainingen en workshops.

Verdieping en duiding
We geven cijfermatig inzicht in medewerkersbeleving, maar daarnaast zoeken we het liefst ook de verdieping d.m.v. kwalitatief onderzoek. Wat betekenen de cijfers? Een toelichting op of het laten meedenken door medewerkers naar aanleiding van de uitkomsten van de kwantitatieve meting geeft meer handvatten voor gerichte acties.

Monitoren op maat
Iedere organisatie is anders, zit in een andere fase en heeft eigen een eigen strategie. We gaan uit van de standaardvragen uit ons WorkMotiv-model, maar voegen daar organisatie-specifieke vragen aan toe. De beste benchmark is de eigen 0-meting: op welke punten zien we progressie bij de vervolgmetingen en waar niet?

Nieuwsgierig geworden?

Sparkey is het HR-expertteam van Motivaction en houdt zich bezig met advies en onderzoek op maat. We geloven in de waarde gespecialiseerde kennis. We geven advies op basis van (maatwerk) onderzoek of inspirerende masterclasses en zorgen er samen voor met opdrachtgevers dat elke stap in de employee journey klopt. Het hart van Anna, Sanne en Ester gaat sneller kloppen van arbeidsmarktvraagstukken die in de maatschappij, en dus ook bij onze klanten spelen.

Of het nu gaat om uitdaging over employer branding, een kwestie rondom de employee journey, het doen van een medewerkersonderzoek of verzuimvraagstukken. Ook houden zij met veel enthousiasme en met een nieuwsgierige blik alle ontwikkelingen op het gebied van de arbeidsmarkt nauw in de gaten.

Sparkey is onderdeel van Motivaction, een gerenommeerd onderzoeksbureau op het gebied van strategische (marketing)vraagstukken. Wanneer nodig kan Sparkey rekenen op specialistische branchekennis en projectondersteuning van de andere onderzoekers. 

 

  


Vragen?

Gerelateerde artikelen
EigenaarschapScan: succesvolle organisatie

EigenaarschapScan: de sleutel tot succes binnen organisaties

03 februari 2016

Actiegericht medewerkersonderzoek

26 augustus 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency