Toegankelijkheid

Whitepaper Vijf Tinten Groener - Duurzaamheids communicatie doe je zo

Passende duurzaamheidscommunicatie is belangrijk. Als je mensen wilt stimuleren om milieubewuster te leven, bijvoorbeeld. Of jouw duurzame initiatief succesvol naar buiten wilt brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?

Wat zijn de drijfveren en belemmeringen van verschillende doelgroepen om mee te gaan in de energietransitie? Welke argumenten zijn voor jouw doelgroep relevant en hoe vertel je een pakkend verhaal? Passende communicatie is belangrijk als je mensen wil stimuleren om duurzamer te leven. Of wanneer jouw organisatie een duurzaam initiatief succesvol naar buiten wil brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?

Een Millennial in Amsterdam kijkt anders tegen duurzaamheid aan dan een agrariër in de Achterhoek. Moet je die groepen op verschillende manieren aanspreken? Of gebruik je dezelfde strategie? Om door te dringen tot je doelgroep is het essentieel om te weten wie die doelgroep is en hoe je ze het beste kunt benaderen. Wij kijken daarbij naar de mindset van mensen en houden rekening met de omgeving. Voor de aanschaf van zonnepanelen maakt het namelijk uit of je een huurappartement in Utrecht woont of in een vrijstaande eigen woning in Friesland.

Een goed startpunt om hierover na te gaan denken is het whitepaper Vijf Tinten Groener. Hierin beschrijven we vijf duurzaamheidsgroepen. Elk met eigen opvattingen, motieven en voorkeuren om duurzaam te leven.

 

Doelgroepen duurzaamheidscommunicatie

 

Plichtsgetrouwen hebben een sterke maatschappelijke betrokkenheid en proberen milieubewust te leven door een sobere en zuinige stijl. Deze groep staat minder open voor innovatie.

Structuurzoekers lopen niet voorop op het gebied van duurzaamheid en hebben vragen over de omvang van het probleem, over de oplossingen en de relevantie van hun bijdrage.

Statusbewusten zijn individualistisch ingesteld en gaan voor maatschappelijk succes. Duurzaamheid is goed maar alleen met behoud van status en comfort.

Verantwoordelijken hebben interesse in de politiek, zijn links georiënteerd en maken zich zorgen om het milieu en vinden dat de verduurzaming veel te langzaam gaat.

Ontplooiers willen vooral vrij zijn en hun eigen ding doen, ze houden niet van massale bewegingen maar hebben sympathie voor kleinschalige initiatieven. Ze vinden duurzaamheid belangrijk, maar ze zijn niet principieel en vinden hun eigen vrijheid belangrijker.

Wat levert het op?

  • Inzicht in de vijf consumentenprofielen elk met verschil in kennis, houding en gedrag ten opzichte van duurzaamheid
  • Concrete en praktische tips om jouw communicatieaanpak op de doelgroep af te stemmen
  • Actuele ontwikkelingen in de sectoren energie, voedsel, mode en mobiliteit

Wil jij jouw duurzaamheidsboodschap op een effectieve manier communiceren? Vul het formulier in en download dan nu de whitepaper.

 

 


Vragen?
Gerard van der Werf

Email g.vanderwerf@motivaction.nl
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 40


Gerelateerde artikelen
Vitality segmentatiemodel

Vitality: vitaliteit in zes leefstijlen

Sinds de coronapandemie is de vitaliteit van Nederlanders een belangrijk onderwerp van gesprek. Bijvoorbeeld hoe het gesteld is met ons immuunsysteem en hoe goed we een besmetting kunnen voorkomen of doorstaan. Met behulp van ons Vitality-model helpen wij organisaties begrijpen hoe Nederlanders tegen vitaliteit aankijken en wat voor impact de coronapandemie hierop gehad heeft.
Mara Huiskes
22 februari 2016
businesslocus ondernemerschapsstijlen

BusinessLocus: ondernemerschapsstijlen binnen het MKB

BusinessLocus is een segmentatiemodel voor het MKB, gebaseerd op persoonlijke opvattingen, drijfveren en ondernemersstijlen. Met BusinessLocus is het mogelijk om ondernemers gerichter en effectiever te benaderen en bereiken. Want wie weet wat ondernemers drijft, kan hen beter raken met een passende B2B marketing strategie.
Rob Doornbos
25 maart 2014
WorkProfiler: medewerkerssegmentatie

Workprofiler

Ester Koot
09 september 2019

Mediaprofielen

Lex van Meurs
21 februari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved