Toegankelijkheid

L1 bereikt 87% van de Limburgers

27 juli 2016

L1 bereikt met tv, radio en online in totaal 87% van de Limburgers. Dat blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek van Motivaction onder ruim 800 Limburgers. Het grootste bereik wordt nog steeds met televisie gehaald.

Zowel tv als radio krijgt van het publiek een dikke 7 als waarderingscijfer.

 

L1 TV bereikt wekelijks 57% van de Limburgers, hetzelfde percentage als bij de vorige meting in najaar 2015. Volgens Motivaction heeft L1 het hoogste gemiddelde dagbereik van alle dertien publieke regionale omroepen: 33%. De gemiddelde kijktijd is een klein half uur.

 

Het weekbereik van L1 Radio is een paar procent gedaald tot 26%. De gemiddelde luistertijd per dag is 76 minuten. En inmiddels 44% van de Limburgers geeft aan L1 te volgen via online-kanalen, waarbij de website veruit het meest populair is, na de apps en Facebook. Een jaar geleden was het percentage online-volgers 38.

 

Hoofdredacteur Leo Hauben van L1: “We hebben altijd al een groot publiek bereikt. Het mooie is dat we ondanks toenemende concurrentie nog steeds een stijgende trend zien. Een jaar geleden was ons totale bereik van tv, radio en online 83% en nu zijn we volgens Motivaction weer een paar procent gestegen naar 87%.”

 

Dat percentage betekent dat slechts 13% van de Limburgers zegt nooit af te stemmen op L1-kanalen.

Zowel bij radio als tv is tweederde van het L1-publiek volgens het onderzoek jonger dan 60 jaar. De gebruikers van online-kanalen zijn gemiddeld jonger: bijna vier op de vijf jonger dan 60 jaar. De online-kanalen leiden ertoe dat L1 nieuwe kansen heeft om meer jongeren te bereiken.Motivaction heeft afgelopen voorjaar ruim 800 mensen in Limburg ondervraagd.

 

“De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de bewoners van het uitzendgebied van de omroep in de leeftijd van 18 tot en met 75 jaar,” schrijft Motivaction in de verantwoording bij het onderzoek.

 

Opdrachtgever van het halfjaarlijkse onderzoek is ROOS, de koepelorganisatie van alle dertien regionale omroepen.

 

Bron: L1


Vragen?

Gerelateerde artikelen
In gesprek met kwalitatief researcher Sanne

De rollen omgedraaid: in gesprek met kwalitatief researcher Sanne

Sanne Audenaert
12 november 2019
Generatie Z en hun zorgen

Generatie Z: maken ze zich zorgen om de wereld, of toch meer om zichzelf?

Rachel Meijers
17 februari 2020

Perceptie en realiteit dicht bij elkaar waar het gaat om terrorisme

Ahmed Ait Moha
08 mei 2018
Overheid mag bedrijven dwingen tot maatschappelijke rol

'Overheid mag grotere maatschappelijke rol bedrijven afdwingen'

Bram van der Lelij
06 april 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved