Toegankelijkheid

Skip to main content

1 op de 4 millennials komt nooit in museum

27 maart 2018

Millennials zijn niet echt gecharmeerd van musea. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek door Motivaction in opdracht van de Museumkaart.

In het kader van de Nationale Museumweek van 9 t/m 15 april vroeg de Museumkaart de millennials naar hun museumbezoek. Van de ondervraagden gaf 78% procent de voorkeur aan een museumbezoek in gezelschap. Bijna een derde, 31% van de respondenten, lijkt het leuk om te daten in een museum en iets meer dan de helft van de millennials met kinderen, zo’n 55%, bezoekt musea het liefst met hen. Onder de doelgroep blijken ontspanning en vermaak de voornaamste reden om een museum te bezoeken. 31% van de millennials bezoekt maximaal één keer per jaar een museum, maar een kwart van hen zet nooit voet in een museum.

 

Wensen en behoeften

‘Zo veel mogelijk inwoners van ons land makkelijk toegang bieden tot musea, dat is wat de Museumkaart mogelijk wil maken,’ aldus Mirjam Moll, manager promotie & platform bij de Museumvereniging. ‘Wij willen die één op de vier millennials die nooit een museum bezoeken en de 31% die musea slechts één keer per jaar mogen ontvangen - beter leren kennen en we willen leren wat hun wensen en behoeften zijn. Dit was voor ons de voornaamste reden om Motivaction de opdracht te geven voor een onderzoek onder deze bijzondere doelgroep.’

 

Daten

Gevraagd naar zaken die een museumbezoek interessanter zouden kunnen maken, geeft 67% van de ondervraagden aan graag speciale programma’s als workshops en lezingen te willen volgen, 20% spreekt een voorkeur uit om te kunnen feesten en maar liefst 31% van de millennials zou het leuk vinden om te daten in een museum. Opmerkelijk: de mannelijke millennial heeft meer interesse in een romantische afspraak in een culturele setting dan zijn vrouwelijke tegenhanger, respectievelijk 33 versus 31 procent.

 Infographic onderzoek museumbezoek onder millennials

Klik hier om de infographic te vergroten. 

 

Bron: MarketingTribune, 23.03.2018


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67


Gerelateerde artikelen

Cybersecurity: hoe zorg je voor bewustwording en gedragsverandering?

Kevin Hengstz
04 februari 2021

Maatschappelijke Impact Monitor 2023: Meer rendement met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Gerard van der Werf
06 april 2023

Corona Impact Monitor: bestedingen in het teken van voeding en hygiëne, koken en eten in het teken van gezondheid, aandacht en variatie

Ruurd Hielkema
15 april 2020

Regionale omroep de belangrijkste nieuwsbron voor 40% van het publiek

Jeroen Senster
25 mei 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency