Toegankelijkheid

Skip to main content

83% van Nederlandse jongeren wil meer aandacht voor omgaan met geld in onderwijs

01 april 2019

Er zijn veel intiatieven die bedoeld zijn om leerlingen om te laten gaan met geld, en zo de basis te leggen voor financiële zelfredzaamheid. Dat is belangrijk, vindt ook 8 op de 10 Nederlandse jongeren die willen dat er in het onderwijs meer aandacht komt voor de omgang met geld.

Nederlandse jongeren (18 t/m 34 jaar) zien zichzelf op financieel gebied als autodidact. Ze vinden dat ze dat best goed doen: als rapportcijfer voor hun omgang met geld geeft 47% zichzelf een 8 of hoger. Ook zegt 83% goed in staat te zijn om zelf hun financiën te regelen. Desondanks vindt 83% dat er op school meer aandacht moet komen voor omgaan met geld. Ook ouders moeten volgens jongeren (84%) hun kinderen beter leren om hun uitgaven te beheren.

 

Geld moet rollen

Jongeren zien geld verdienen relatief vaak (9%) als levensdoel, onder 65-plussers denkt 0% zo over hun kapitaal. De jeugd ziet zichzelf dan ook vaker als hebberig (40%) dan de oudere generatie (17%). Hoewel jongeren geld belangrijk vinden zijn ze niet bang om het uit te geven. Van hen zegt 24% wel eens geld te spenderen dat ze eigenlijk niet hebben, ook vindt 41% dat ze weleens te makkelijk geld uitgeven.

 

Een volle spaarpot

Jongeren zien hun geld dus graag rollen maar zijn ook niet vies van oppotten. Een kleine meerderheid (53%) spaart elke maand een automatisch bedrag. 59% geeft dan ook aan zo’n 5 jaar of verder vooruit te kijken als het gaat om hun financiële toekomst. Bijna 9 op de 10 jongeren (87%) bereidt zich op die toekomst voor door te sparen, 26% kiest ervoor om (ook) te beleggen.

 

Over dit onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd van 7 maart tot 13 maart 2019 door Motivaction onder een representatieve steekproef van 1.284 respondenten uit het StemPunt-panel tussen de 18 en 70 jaar. De steekproef is achteraf gewogen, zodat er representatieve uitspraken kunnen worden gedaan over de Nederlandse bevolking.

 

Deel dit artikel

Vragen?
Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

Duurzame maatregelen verminderen zorgen over energiekosten

Gerard van der Werf
09 juli 2024

Nederland bezig met een slome warming-up voor het EK voetbal

Natascha Schippers
21 mei 2021

ACM-monitor zorgverzekeringsmarkt: consumenten ervaren minder keuze tussen polissen

Cecilia Keuchenius
04 juni 2018

Ontdek de kracht van citymarketing met Glocalities: het succes van de ‘Kom niet naar Den Bosch’-campagne

Pieter Paul Verheggen
10 oktober 2024
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency