Toegankelijkheid
Er zijn veel intiatieven die bedoeld zijn om leerlingen om te laten gaan met geld, en zo de basis te leggen voor financiële zelfredzaamheid. Dat is belangrijk, vindt ook 8 op de 10 Nederlandse jongeren die willen dat er in het onderwijs meer aandacht komt voor de omgang met geld.
Nederlandse jongeren (18 t/m 34 jaar) zien zichzelf op financieel gebied als autodidact. Ze vinden dat ze dat best goed doen: als rapportcijfer voor hun omgang met geld geeft 47% zichzelf een 8 of hoger. Ook zegt 83% goed in staat te zijn om zelf hun financiën te regelen. Desondanks vindt 83% dat er op school meer aandacht moet komen voor omgaan met geld. Ook ouders moeten volgens jongeren (84%) hun kinderen beter leren om hun uitgaven te beheren.
Jongeren zien geld verdienen relatief vaak (9%) als levensdoel, onder 65-plussers denkt 0% zo over hun kapitaal. De jeugd ziet zichzelf dan ook vaker als hebberig (40%) dan de oudere generatie (17%). Hoewel jongeren geld belangrijk vinden zijn ze niet bang om het uit te geven. Van hen zegt 24% wel eens geld te spenderen dat ze eigenlijk niet hebben, ook vindt 41% dat ze weleens te makkelijk geld uitgeven.
Jongeren zien hun geld dus graag rollen maar zijn ook niet vies van oppotten. Een kleine meerderheid (53%) spaart elke maand een automatisch bedrag. 59% geeft dan ook aan zo’n 5 jaar of verder vooruit te kijken als het gaat om hun financiële toekomst. Bijna 9 op de 10 jongeren (87%) bereidt zich op die toekomst voor door te sparen, 26% kiest ervoor om (ook) te beleggen.
Over dit onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd van 7 maart tot 13 maart 2019 door Motivaction onder een representatieve steekproef van 1.284 respondenten uit het StemPunt-panel tussen de 18 en 70 jaar. De steekproef is achteraf gewogen, zodat er representatieve uitspraken kunnen worden gedaan over de Nederlandse bevolking.
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved