Toegankelijkheid

Skip to main content

Gebruik voedingssupplementen na corona stabiel, méér geloof in de werking ervan

21 maart 2023

Ruim de helft van de Nederlanders (53%) slikt voedingssupplementen. Zij doen dit meestal met een vaste regelmaat (37%) en minder vaak alleen in bepaalde periodes (15%). Het gebruik ligt op exact hetzelfde niveau als in 2021, toen corona de markt nog sterk stimuleerde.

Het einde van de pandemie heeft vooralsnog geen negatieve gevolgen gehad voor supplementengebruik. Wél slikken Nederlanders nu meer gericht en minder onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet. Consumenten geven nu ook vaker aan dat ze duidelijke (gebruiks)effecten merken. Dit blijkt uit online onderzoek dat wij in januari 2023 uitvoerde onder een landelijk representatieve steekproef van 1.033 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar.   

Minder multivitaminen, meer specifieke supplementen

Ruim de helft van de Nederlanders slikt met een zekere regelmaat voedingssupplementen. Vrouwen doen dit veel vaker (58%) dan mannen (46%). Wat betreft leeftijd is de groep 25-44 met 64% grootverbruiker. In vergelijking met twee jaar geleden kiezen we minder vaak voor algemene multivitaminen. Wie keizen significant meer voor specifieke supplementen zoals eiwit/proteïne, ijzer, magnesium, visolie/omega 3 en vitamine B12. De top vijf van meest geslikte vitaminen en supplementen wordt echter nog steeds aangevoerd door ‘corona bestrijder’ vitamine D:

  1. Vitamine D – 53%
  1. Multivitamines – 37%
  1. Magnesium – 33%
  1. Vitamine C – 28%
  1. Vitamine B12 – 23%

Gebruik primair vanuit preventie 

De meest genoemde reden om voedingssupplementen te slikken is ter preventie, om eventuele klachten in de toekomst te voorkomen (46%). Ruim een derde (38%) neemt ze vanuit de gedachte dat ze via hun dagelijkse voeding te weinig ‘gezonds’ binnenkrijgen. Groepen van rond de 20% hopen op deze wijze een fysiek probleem op te lossen, of de naweeën van een bepaalde ziekte of aandoening tegen te gaan.  

Meer geloof in werking supplementen, advies vooral voor vrouwen belangrijk

Minder dan een derde (31%) gebruikt supplementen onder het motto baat het niet, dan schaadt het niet. Dit is een daling in vergelijking met 2021 (37%). De uitspraak is vaker van toepassing op mannen dan op vrouwen. Parallel hieraan is de groep die duidelijk(e) effect(en) merkt of meent te merken van het gebruik van supplementen in omvang toegenomen: van 33% in 2021 naar 42% nu. Wellicht dat zij in die perceptie gesteund worden door deskundig advies. Maar liefst de helft van de gebruikers vindt dit van groot belang als ze voor een aankoop staan.Vrouwen vinden dit nog veel belangrijker (57%) dan mannen (42%).    

Pillenstrijd in retailland

De ‘stenen’ drogist is met 64% nog steeds de meest gekozen aankoopplaats voor supplementen, maar vóór corona was dit nog 74%. De populariteit van verschillende online mogelijkheden is stevig gegroeid, op indexbasis in totaal met zo’n 40%. Mannen kopen meer online dan vrouwen, die in stenen winkels waarschijnlijk meer rekenen op advies op maat. Al met al is de pillenstrijd in de retail nog lang niet beslist, te meer omdat consumenten veelal verschillende aankoopplaatsen op nahouden. Interessant is dat dit in alle leeftijdsgroepen gebruikelijk is, óók onder senioren. 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Nederlandse interesse in verduurzaming neemt toe, maar Nederlander overschat zichzelf

Bram van der Lelij
27 februari 2024

De beste les is een klimaatprotest

Maartje Rooker
20 maart 2019

Kusje erop: de waarheid achter vele gezondheidsmythes

Kevin Hengstz
23 december 2020

Wat komt er uit van verwachtingen over thuiswerken na corona?

Ester Koot
06 april 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency