Toegankelijkheid

Gedragsbeïnvloeding in de praktijk

22 februari 2023

Onze omgeving beïnvloedt ons de hele dag onbewust. We hebben zelden door dat bepaalde woorden, kleuren, emoties of ervaringen uit het verleden ons gedrag van nu teweegbrengen. In deze serie bieden wij jullie inzichten over de psychologie achter menselijk gedrag. Aan de hand van maatschappelijke actualiteiten en onderzoeken die wij hebben uitgevoerd, leggen we de factoren bloot die invloed hebben op verschillende gedragsvraagstukken. En reiken we naar oplossingen die dit gedrag kunnen veranderen.

Aflevering 1: Waarom voelt belastingaangifte doen soms toch zo zwaar? 

Het is bijna 1 maart: de datum waarop miljoenen Nederlanders hun aangifte inkomstenbelasting weer kunnen doen. Grote kans dat jij jouw aangifte invullen liever uitstelt tot richting de deadline, net zoals vele anderen. Ondanks dat het invullen voor velen maar enkele minuten duurt, voelt het toch als een zware en lastige taak. Als we door een gedragsbril naar deze ervaring kijken, is dat helemaal niet zo gek. Bij belastingaangifte doen, ervaren Nederlanders namelijk (mentale) drempels. Die drempels maken aangifte doen moeilijker dan het in de realiteit is. Welke drempels zijn dit? En hoe kunnen we met behulp van gedragsbeïnvloeding deze drempels overkomen om zo nooit meer tegen de aangiftedeadline aan te hikken? Dat zetten wij op een rij. 

Lees het volledige artikel hier

 

Gerelateerde artikelen

Samenwerking Motivaction en Distrifood biedt grip op ‘de Shopper’

Clasine van der Wal
18 november 2021

Tweede meting ReputatiePanel: Denken in algemeenheden bemoeilijkt het bepalen van de waarde van reputatie

Karel Slootman
10 juli 2020
Online formulieren websites

Impact van online formulieren op klantreis onderschat

Jorn Lingsma
29 mei 2018
Gen Z en (merk)kleding

Generatie Z en (merk)kleding: kiezen ze voor Primark, of voor Prada?

Mara Huiskes
30 maart 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved