Toegankelijkheid

Skip to main content

Gedragsbeïnvloeding in de praktijk

22 februari 2023

Onze omgeving beïnvloedt ons de hele dag onbewust. We hebben zelden door dat bepaalde woorden, kleuren, emoties of ervaringen uit het verleden ons gedrag van nu teweegbrengen. In deze serie bieden wij jullie inzichten over de psychologie achter menselijk gedrag. Aan de hand van maatschappelijke actualiteiten en onderzoeken die wij hebben uitgevoerd, leggen we de factoren bloot die invloed hebben op verschillende gedragsvraagstukken. En reiken we naar oplossingen die dit gedrag kunnen veranderen.

 

Aflevering 3: Wat houdt zwartezaterdagrijders in de file? En hoe krijg je ze eruit?

Vorige zomer was volgens de ANWB Verkeercentrale de drukste zomer op de Europese wegen ooit. Files liepen op tot wel 2,5 uur vertraging. Hoe komt het dat zovelen tegelijk naar hun vakantiebestemming vertrekken? 

 Lees het volledige artikel hier 

 

Aflevering 2: Drie manieren om consumenten mee te krijgen in jouw duurzame missie

Al meer dan 10 jaar voert Motivaction de Maatschappelijke Impact Monitor (MIM) uit. Hierin doen we onderzoek naar het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemende (MVO) bedrijven. Ook ondervragen we het gedrag van consumenten. Wat stimuleert hen om duurzame producten te kopen? En wat houdt hen nog tegen? 

 Lees het volledige artikel hier 

 

Aflevering 1: Waarom voelt belastingaangifte doen soms toch zo zwaar? 

Het is bijna 1 maart: de datum waarop miljoenen Nederlanders hun aangifte inkomstenbelasting weer kunnen doen. Grote kans dat jij jouw aangifte invullen liever uitstelt tot richting de deadline, net zoals vele anderen. Ondanks dat het invullen voor velen maar enkele minuten duurt, voelt het toch als een zware en lastige taak. Als we door een gedragsbril naar deze ervaring kijken, is dat helemaal niet zo gek. Bij belastingaangifte doen, ervaren Nederlanders namelijk (mentale) drempels. Die drempels maken aangifte doen moeilijker dan het in de realiteit is. Welke drempels zijn dit? En hoe kunnen we met behulp van gedragsbeïnvloeding deze drempels overkomen om zo nooit meer tegen de aangiftedeadline aan te hikken? Dat zetten wij op een rij. 

 Lees het volledige artikel hier 

 


Vragen?
Aimée de Kleijn

Email
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 75

Lieke Bos

Email
Functie Researcher Manager
Telefoon +31 (0)20 58 98 274


Gerelateerde artikelen

Laagopgeleide vrouwen vaker financieel bewust

Irene Zondervan
16 januari 2018

big-data-de-6-v-s-die-je-moet-bekijken-voor-belangrijke-inzichten

Seth Schaafsma
15 mei 2017

Thuiswerken en de coronacrisis

Ester Koot
31 augustus 2020

Generatie Z en (merk)kleding: kiezen ze voor Primark, of voor Prada?

Ester Koot
30 maart 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency