Toegankelijkheid
Onze omgeving beïnvloedt ons de hele dag onbewust. We hebben zelden door dat bepaalde woorden, kleuren, emoties of ervaringen uit het verleden ons gedrag van nu teweegbrengen. In deze serie bieden wij jullie inzichten over de psychologie achter menselijk gedrag. Aan de hand van maatschappelijke actualiteiten en onderzoeken die wij hebben uitgevoerd, leggen we de factoren bloot die invloed hebben op verschillende gedragsvraagstukken. En reiken we naar oplossingen die dit gedrag kunnen veranderen.
Het is bijna 1 maart: de datum waarop miljoenen Nederlanders hun aangifte inkomstenbelasting weer kunnen doen. Grote kans dat jij jouw aangifte invullen liever uitstelt tot richting de deadline, net zoals vele anderen. Ondanks dat het invullen voor velen maar enkele minuten duurt, voelt het toch als een zware en lastige taak. Als we door een gedragsbril naar deze ervaring kijken, is dat helemaal niet zo gek. Bij belastingaangifte doen, ervaren Nederlanders namelijk (mentale) drempels. Die drempels maken aangifte doen moeilijker dan het in de realiteit is. Welke drempels zijn dit? En hoe kunnen we met behulp van gedragsbeïnvloeding deze drempels overkomen om zo nooit meer tegen de aangiftedeadline aan te hikken? Dat zetten wij op een rij.
Lees het volledige artikel hier
Email a.dekleijn@motivaction.nl
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 75
Email
r.vandergrient@motivaction.nl
Functie
Researcher
Telefoon
+31 (0)20 589 82 28
Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved