Toegankelijkheid

Skip to main content

Gezondheid minst belangrijk bij de keuze van een kant-en-klaarmaaltijd

23 mei 2024

“Kant-en-klaarmaaltijden vaak ongezonder dan beweerd” kopte Nu.nl. Deze kop refereert aan het recent verschenen onderzoek van de Consumentenbond. Dit onderzoek toont aan dat kant-en-klare bezorgmaaltijden te veel zout, geen volkorengranen en te weinig groente bevatten om als ‘gezond’ uit de test te komen. Maar liggen consumenten hier nou wakker van?  

Uit onderzoek van Motivaction blijkt van niet: het gros van de consumenten prioriteert gemak en snelheid boven gezondheid bij het kiezen van kant-en-klaarmaaltijden. Slechts enkelen baseren hun keuze op gezondheidsclaims zoals 'weinig verzadigd vet', 'weinig natrium', 'veel eiwitten' en 'weinig suiker'.

Populaire oplossing voor de drukke dagen 

Afnemer en aanbieder kunnen elkaar goed vinden in de relatief geringe interesse voor gezondheid, gezien de populariteit van kant-en-klaar maaltijden. Twee derde van de consumenten koopt ze weleens, met als grootste fanbase jongeren van 18 t/m 24 jaar (79 procent). Mannen blijken daarnaast met 68 procent grotere fans dan vrouwen (61 procent). Het aanbod leent zich het beste voor de avondmaaltijd – de helft van de maaltijden wordt hiervoor aangeschaft - waar het ontbijt met 4 procent de minst goede match blijkt. De kant-en-klaarmaaltijden zijn de perfecte oplossing voor die dagen waarbij je even geen zin hebt om te koken of totaal niet weet wat je wilt maken. 

Naar de supermarkt voor een snelle maaltijd

Het beste aan kant-en-klaarmaaltijden? Het scheelt tijd! Terwijl de consument normaal gesproken zo'n 34,5 minuut besteedt aan het bereiden van de avondmaaltijd, staat een kant-en-klaarmaaltijd in een mum van tijd op tafel. Gemiddeld kiest de consument daarbij uit 2,3 verschillende aankoopplaatsen, waarbij het koelvers schap in de supermarkt het meest genoemd wordt (67%). Een derde kiest daarnaast (ook) uit het vriesvak. Hoewel de voorkeur voor supermarkten geldt voor consumenten van alle leeftijden, zien we wel dat jongvolwassenen de grootste klanten zijn voor versbereide maaltijden. Consumenten tussen 25 en 34 jaar neigen meer dan gemiddeld naar traiteurs.

Niet voor elk gezelschap

Kant-en-klaarmaaltijden zijn enorm populair. Toch zijn consumenten het erover eens dat deze maaltijden niet voor ieder moment en vooral niet voor ieder gezelschap geschikt zijn. Een kant-en-klaarmaaltijd wordt veruit het meeste alleen gegeten (57 procent), gevolgd door samen met de partner (28 procent) en met de partner én kinderen (20 procent). Gasten een kant-en-klaar gerecht voorzetten, zoals familie en vrienden, lijkt daarentegen ‘not done’. Slechts 5 procent van de mensen die  deze maaltijden kopen, vindt het acceptabel om ze aan anderen voor te schotelen. Hierover verschillen de meningen tussen jong en oud; ouderen zijn het er unaniem over eens zijn dat dit niet oké is, jongvolwassenen staan hier met een percentage van 15 procent iets meer voor open.

Wat mag het kosten?

De behoeften bij de keuze voor een kant-en-klaarmaaltijd zijn divers. Zo geeft een derde van de consumenten die weleens een vooraf bereide maaltijd eet aan, vooral te zoeken naar een goede portiegrootte voor zichzelf. Smaak en beschikbaarheid in de supermarkt worden ook vaak meegenomen in de keuze. Als een kant-en-klaarmaaltijd aan al de wensen of eisen voldoet, wat mag deze dan kosten? Hier blijkt dat mannen met 7,60 euro iets meer willen besteden dan vrouwen, die er gemiddeld 7 euro voor overhebben. Het bedrag dat consumenten willen betalen neemt opvallend genoeg af naarmate de leeftijd stijgt. Zo geven consumenten tussen de 18 en 24 jaar aan 9,70 euro uit te willen geven aan een perfecte maaltijd en daalt deze prijs naar 6,50 euro wanneer we het de 65-plussers vragen.

Tevredenheid over het aanbod

Over het algemeen zijn consumenten tevreden met het huidige aanbod van kant-en-klaarmaaltijden, waarbij ongeveer de helft van hen geen behoefte heeft aan nieuwe of verbeterde versies. Jongeren tot 25 jaar hebben met 66 procent de meeste behoefte aan iets nieuws, 65-plussers zijn het meest verzadigd (42 procent). Opvallend is dat waar er onder huidige kopers van kant-en-klaarmaaltijden weinig behoefte lijkt te zijn aan gezonde alternatieven, er onder de gehele groep consumenten (niet-kopers meegerekend) een kwart behoefte heeft aan een gezonder aanbod. Meer goedkope (15 procent) en verse (14 procent) maaltijden worden ook genoemd als wenselijke toevoegingen aan het assortiment.

Vooraf bereide maaltijden leggen het af tegen zelfbereide maaltijden 

Het mag duidelijk zijn; kant-en-klaarmaaltijden zijn gemakkelijk én lekker. Maar wat is nou ‘lekker’? Kan de chef van de kant-en-klaarmaaltijden opboksen tegen een versbereide maaltijd van jezelf, je partner of zelfs de in nostalgie gedoopte maaltijden bij je ouders? In deze culinaire strijd moeten de vooraf bereide maaltijden het toch afleggen. De kant-en-klaarmaaltijden komen dan terecht op de laatste plaats; de eigen kookkunsten winnen met 46 procent van de stemmen. De gastronomische vaardigheden van de partner bekleden een mooie tweede plek; met name de mannen (met 39 procent tegenover 18 procent van de vrouwen) zijn lovend over hun partner. De maaltijden van ouders eindigen in het midden; vooral de jongste consumenten met 45 procent bestempelen zijn/haar moeder of vader als de beste chef.

Zijn gezonde(re) kant-en-klaar maaltijden dan toch de sleutel naar het hart van de niet-kopers? Wordt de chef van de vooraf bereide maaltijden onze toekomstige favoriet? Wij blijven de voedingstrends in de gaten houden. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de trends en veranderende behoeften van consumenten op het gebied van voeding? Of ben je geïnteresseerd in de achterliggende data? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over hoe marktonderzoek jou kan helpen bij het begrijpen en benutten van de trends en consumenten in jouw branche.


Vragen?
Loes Kleijngeld

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 589 82 05


Gerelateerde artikelen

Doe mee aan het Mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2024

Lex van Meurs
28 maart 2024

Corona Impact Monitor: Groeiend vertrouwen van werknemers in voortbestaan organisatie, maar daling in baanzekerheid

Ester Koot
02 april 2020

Holstein Flowers, Esperit Plants en Del Golfo trotse winnaars Dutch Flower Awards 2021

Pieter Paul Verheggen
09 november 2021

Vegetarisch eten onder druk

Ruurd Hielkema
27 juli 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency