Grote zorgen om vapende jongeren: campagne ‘Nee tegen vapen’ van start
De overheid is gestart met de campagne Nee tegen vapen, gericht op ouders van kinderen tussen de 10 en 16 jaar. De aanleiding is het groeiend gebruik van e-sigaretten onder jongeren en de zorgen over de schadelijke effecten ervan.
Uit een recent onderzoek door Motivaction in opdracht van het Ministerie van VWS onder 12- tot en met 16-jarigen blijkt dat een kwart (26%) al eens een keer heeft gevapet. Ongeveer een derde van hen vapet(e) dagelijks.Onder de 12-jarigen heeft bijna 1 op de 10 (7%) van de jongeren al een keer gevapet.Een zorgwekkend signaal.
Verslavend, misleidend én sociale druk
Volgens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is het “van de zotte” dat jongeren producten kunnen kopen die hen op jonge leeftijd verslaafd maken aan nicotine. Eén vape kan net zoveel nicotine bevatten als een pakje sigaretten. Toch worden deze producten vaak gepresenteerd als onschuldig en gezond alternatief. Verpakking, smaak en social media promotie zijn direct gericht op jongeren. Dat verlaagt de drempel om te beginnen en maakt het lastig om te stoppen.
Ook sociale druk speelt een rol: een deel van de kinderen (14%) zegt in het onderzoek moeilijk nee te kunnen zeggen als hen een vape wordt aangeboden. Ook voelen sommigen zich soms onder druk gezet om te vapen (16%).
Staatssecretaris van VWS, Vincent Karremans: “Nicotine is na heroïne en crack de verslavendste drug. "Daarom is het superbelangrijk dat ouders er op tijd thuis over praten met hun kinderen en samen nee zeggen tegen vapen.”
Grote gezondheidsrisico's
Naast nicotine bevatten veel vapes chemische stoffen die het longweefsel aantasten. De effecten op de lange termijn? Die zijn nog grotendeels onbekend, maar de eerste signalen zijn verontrustend. “Ik zie jonge mensen met onverklaarde longklachten waarbij het verband met vapen aannemelijk is.”, aldus longpatholoog Danielle Cohen van het LUMC in een interview met LINDA.nieuws. “Doordat er zoveel verschillende soorten vapes zijn, is het moeilijk om te achterhalen welke stoffen op dit moment precies de boosdoener zijn bij jongeren die levensbedreigende longschade ontwikkelen, zoals een longbloeding of ernstige longontsteking.”
Bewustwording bij ouders en kinderen
De campagne maakt deel uit van het bredere actieplan Samen tegen vapen, waarin onder meer een verbod op smaakjes en strengere handhaving is opgenomen. Vanaf 2025 mag de vape niet meer zichtbaar zijn in winkels en wordt verkoop aan minderjarigen strenger gecontroleerd.
Met de campagne hoopt de overheid het gesprek tussen ouder en kind op gang te brengen om te voorkomen dat jongeren ongemerkt in een nicotineverslaving belanden.
Bronnen: Ministerie van VWS, NOS, AD, LINDA.nieuws
Meer informatie over het onderzoek? Neem contact op met Giovanni Giaquinto en Talia Cohen Rodrigues


Samenwerking Motivaction en Distrifood biedt grip op ‘de Shopper’
Nieuwsbrief november '24: Over culinaire eetgewoontes, de kracht van citymarketing en Finfluencers winnen terrein
