Toegankelijkheid

Skip to main content

Jongeren bestormen de beurs

16 januari 2018

Move over, oude beleggers: jongeren zijn dé nieuwe investeerders op de beurs. Dat blijkt niet alleen uit een peiling van Metro onder ruim 1000 Nederlanders, ook beleggersbanken zien het aantal beleggers onder de 35 jaar toenemen. ‘Het beeld van de klassieke belegger verandert.’

Twintig procent van de jongvolwassenen tussen de 25 en 34 jaar is van plan om binnenkort te beginnen met beleggen. Dat blijkt uit de representatief onderzoek van Metro dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction onder 1045 Nederlanders. Nog eens 18 procent van hen geeft zelfs aan al te beleggen. Opvallend is dat deze percentages fors hoger zijn dan die bij de oudere leeftijdsgroepen, al geven ook de respondenten in de groep 34 tot 44 jaar aan ‘eager’ te zijn om te gaan beleggen. Van hen zegt 15 procent dit in de komende periode van plan te zijn en bijna een kwart (23 procent) dit al te doen.


Lage rente

Als voornaamste reden noemen experts dat de jongeren willen profiteren van de lage spaarrente en de groeiende economie. De 33-jarige Adine Versluis is zo’n jonge belegger. Zij begon een jaar geleden met beleggen toen ze ging samenwonen en door de verkoop van haar eigen huis minder vaste lasten en dus geld over had. ,,Dat bracht op mijn spaarrekening niet zoveel op en dus opende ik een beleggersrekening. Dit met het idee van: je kunt zelf werken, maar beter laat je je geld voor je werken.”


Laagdrempelig

Het aandeel van jongeren in de beleggingswereld is fiks aan het groeien, ziet ook beleggingsexpert Ronald Veerman van Binck Bank. ,,Afgelopen jaar was 45 procent van onze nieuwe klanten onder de 35 jaar. Het is grappig, want je ziet dat het klassieke beeld van de belegger, namelijk een man van zeker 50 jaar die kranten leest en geld heeft, verandert. Beleggen is ook laagdrempeliger geworden. Vroeger zat je met drie kranten voor de pc de koersen in de gaten te houden, nu heb je een app.”

Ook door hun persoonlijke situatie maakt dat jongeren genoodzaakt zijn om actief vermogen op de bouwen, zegt Veerman. ,,Vroeger had je op je 30ste een vaste baan, nu zit je met een studieschuld en een flexcontract. Jongeren zijn daar relaxed onder, en zien dat ze op een andere manier dan via de werkgever een buffer voor later moeten opbouwen. Jongeren zijn bereid om, nu de spaarrente zo laag staat, actief op zoek te gaan naar rendement.”

Het onderzoek is uitgevoerd in een tijd waarin beleggen populairder is dan ooit. Met 1,4 miljoen beleggende huishoudens waren er bijvoorbeeld niet eerder zoveel actieve beleggers in ons land, zo rekende Kantar TNS eind 2017 uit. Alleen al in 2017 nam het aantal particuliere beleggers toe met 14 procent. Ook positief: de belangrijkste Nederlandse beursindex, AEX, sloot afgelopen week dankzij investeringen van de centrale banken op het hoogste punt sinds 2011.


Casino

Opvallend in de ogenschijnlijk positieve ‘beleggers-vibe’ is dat toch ook zo’n 40 procent van de respondenten in het onderzoek van Metro beleggen net zoiets te vinden als gokken in een casino. Dat is vooral te wijten aan het gebrek aan kennis over deze manier van geld investeren, zegt Patrick Beijersbergen auteur van de jaarboekenreeks Beleggen kun je zelf. ,,Mensen denken dat beleggen erg moeilijk is. Woorden als aandelen en opties klinken ingewikkeld en mensen denken al snel dat je er ervoor gestudeerd moet hebben. Maar dat valt wel mee.”


Kan het missen

Dat mensen zich er niet in verdiepen heeft te maken met het ontbreken van een directe noodzaak om vermogen op te bouwen, denkt Beijersbergen. ,,Omdat je belegt voor later voelt het voor mensen als ver weg en dat heeft weinig prioriteit. Helaas. Ja, ik vind dat iedereen moet beleggen. Maar alleen met geld dat je kan missen, dus niet met het potje dat je hebt voor als de koelkast kapot gaat.”

Dat laatste wil ook het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) benadrukken. Nibud doet geen onderzoek naar beleggen specifiek, maar wel naar de spreekwoordelijke portemonnee van de Nederlanders. ,,We zien dat de helft van de Nederlanders minder dan 10.000 spaargeld heeft en het geld dat ze hebben echt nodig hebben om rond te komen. We zien wel dat beleggen doordat het economisch beter gaat populairder wordt, maar zeggen ook: als je gaat beleggen, moet je er rekening mee houden dat je het geld ook kwijt kunt zijn.”, aldus woordvoerder Gabriëlla Bettonville.


Duurzaam niet in trek 

In het Metro-onderzoek legden we de respondenten ook een vraag voor over duurzaam beleggen. Dat is een vorm van beleggen waarin niet alleen het te behalen financiële rendement telt, maar ook de gevolgen voor mens en milieu meegewogen worden. Op de stelling ‘Als ik beleg, wil ik ook investeren in een betere wereld’ gaf 30 procent aan het daarmee eens te zijn. Echter zei een overgrote meerderheid aan het prima te vinden om duurzaam te beleggen, maar dat dat niet ten koste mag gaan van het rendement.


Zonnepanelen 

,,Het is inderdaad niet de meest populaire beleggingscategorie”, zegt beleggersauteur Beijersbergen. ,,Veel duurzaamheidsbeleggingen geven namelijk een lager rendement dan een niet duurzaamheidsbelegging, en veel mensen kiezen daar toch niet voor. Ieder moet het voor zich weten, maar het is toch een vorm van subsidie. Als ik duurzaam wil zijn dan investeer ik wel in zonnepanelen op mijn eigen dak.”


Snoeien 

Tot slot komt het Metro-onderzoek naar voren dat vrouwen afwijzender tegenover beleggen staan dan mannen. Een erg opvallende uitkomst omdat uit eerdere onderzoeken altijd bleek dat vrouwen beter kunnen beleggen dan mannen. Van de 1045 ondervraagden heeft 40 procent van de mannen aan te beleggen of dat in de toekomst te willen doen. Dit tegenover slechts 18 procent van de vrouwen. Mannen zitten er volgens de beleggingsexpert Beijersbergen meer bovenop en dat helpt niet altijd. ,,Je gaat een boom ook niet elke dag snoeien, dan blijft er niks van over.”

 

Bron: Metronieuws, 13.01.2018


Vragen?
Jeroen Senster

Email
Functie Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67


Gerelateerde artikelen

De middelmatige witte man is steeds de pispaal in reclames: is dat niet een béétje zielig?

Jeroen Senster
09 augustus 2021

Minder stress goed voornemen nummer één

Ruurd Hielkema
16 januari 2019

Euforie over economische groei in Nederland vlakt af

Lieke van Duist
15 januari 2018

Culturele en creatieve sector maakt zich geen zorgen voor de oude dag

Irene Zondervan
09 oktober 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency