Toegankelijkheid

Skip to main content

Women Inc. en Motivaction: meer bewustwording nodig over vrouwengezondheid

24 mei 2025

Het is vandaag – 24 mei – de Dag van de Vrouwengezondheid. WOMEN Inc. publiceerde onlangs het boek Diagnose: Vrouw, waarin pijnlijk duidelijk wordt dat er in de gezondheidszorg een aanzienlijke kennisachterstand bestaat met betrekking tot het vrouwenlichaam. Dit speelt bijvoorbeeld bij klachten rondom menstruatie en overgang. Hierdoor krijgen vrouwen niet (of pas na lange tijd) de zorg die ze nodig hebben.

De gemiddelde diagnosetijd van aandoeningen als endometriose, PMDD of hevig menstrueel bloedverlies is dan ook 7 tot 12 jaar. Als gevolg daarvan lopen mensen dus jarenlang rond met klachten zonder juiste diagnose of behandeling. Dit bleek onder andere uit onderzoeken die wij voor WOMEN Inc. hebben uitgevoerd over menstruatie- (2021) en overgangsklachten (2022). We zijn trots dat we als Motivaction middels onderzoek een bijdrage hebben kunnen leveren aan deze publicatie.

Wij vroegen vrouwen onder andere naar de beeldvorming rondom menstruatie- en overgangsklachten. Ter gelegenheid van de Dag van de Vrouwengezondheid hebben we deze stellingen opnieuw voorgelegd. Welke ontwikkelingen zien we sinds het onderzoek van 2021/2022?

Vrouwen vinden vaker dat menstruatieklachten als gezeur worden bestempeld

De aandacht die WOMEN Inc. aan het onderwerp geeft, sluit aan bij de behoeften van vrouwen tussen de 18 en 55 jaar: zeven op de tien (71%) vinden dat er meer aandacht moet komen voor menstruatieklachten, evenveel als in het vorige onderzoek.

De groeiende aandacht lijkt helaas nog niet te hebben geleid tot een positievere beeldvorming. Integendeel: twee derde van de vrouwen (68%) heeft het idee dat menstruatieklachten als ‘gezeur’ worden bestempeld, ten opzichte van 56% in het vorige onderzoek. Ook vinden vrouwen het bespreken van menstruatieklachten in 2025 vaker een taboe dan in 2021 (45% vs. 35%).

Opvallend genoeg denken vrouwen ook minder vaak dat de meeste mensen goed bekend zijn met menstruatieklachten: in 2021 was 66% hiervan overtuigd, in 2025 is dit nog maar 56%.

"Dat 68% van de vrouwen denkt dat menstruatieklachten worden afgedaan als ‘gezeur’ – een forse toename t.o.v. eerdere jaren – is zorgwekkend. Deze beeldvorming vergroot niet alleen de schaamte rondom klachten, maar beïnvloedt ook wanneer en óf vrouwen medische hulp zoeken. Het is dus echt hoog tijd dat we vrouwen serieus gaan nemen."

– Femke van Heun, Redacteur WOMEN Inc.

Al laten de resultaten ook een voorzichtig positieve ontwikkeling zien: waar in 2021 nog bijna vier op de tien vrouwen (38%) zeiden menstruatieklachten nooit met mannen te bespreken, is dit aandeel in 2025 gedaald naar drie op de tien (29%).

Volgens vrouwen is er minder begrip voor mensen in de overgang

Ook voor de overgang zou volgens vrouwen meer oog mogen zijn: twee derde (65%) van de vrouwen van 40–70 jaar vindt dat er meer aandacht voor dit onderwerp moet komen. In 2021 was dit nog 52%.

In 2025 worden overgangsklachten ook vaker als taboe gezien dan in het vorige onderzoek, al is dit minder uitgesproken dan bij menstruatieklachten: 31% van de vrouwen ziet het onderwerp als taboe (vs. 26% in 2022). Ook denkt 61% dat overgangsklachten als ‘gezeur’ worden gezien (vs. 55% in 2022).

Schokkender zijn de ontwikkelingen in het ervaren begrip: in 2022 vond 44% dat er te weinig begrip was voor mensen in de overgang, in 2025 is dit gestegen naar 59%. Nog eens 58% zegt dat de overgang wordt gezien als een negatieve levensfase (vs. 50% in 2022).

Deze resultaten benadrukken de noodzaak voor meer aandacht voor vrouwengezondheid, in dit geval voor menstruatie- en overgangsklachten. Het groeiende onbegrip en taboe kan openheid over klachten belemmeren. Met als risico dat diagnoses achterblijven en vrouwen langer dan nodig met klachten blijven rondlopen. Daarom pleit WOMEN Inc. voor een Nationale Strategie Vrouwengezondheid, die structurele aandacht geeft aan het verbeteren van de gezondheid van vrouwen.

De stellingen zijn in de omnibus-meting van mei 2025 voorgelegd aan 230 vrouwen van 18–55 jaar en 299 vrouwen van 40–70 jaar. De resultaten van alle respondenten uit de omnibus-meting (Nederlanders van 18–80 jaar) zijn na weging representatief voor geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie.

Deel dit artikel

Vragen?
Talia Cohen Rodrigues

Email
Functie Researcher Manager
Telefoon +31 20 589 83 65

Lieke van Duist

Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 39


Gerelateerde artikelen

Van coronacrisis naar beweegcrisis. De effecten van corona op sporten

Karin Lammers
25 juli 2022

Toenemend optimisme bij ondernemers

Rob Doornbos
23 juni 2020

Zet je schrap voor generatie Z

Jorn Lingsma
12 april 2018

Bonus is meestal geld en hangt af van financieel doel

Jeroen Senster
06 december 2021
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency