Toegankelijkheid

Skip to main content

Nederland loopt steeds warmer voor elektrisch rijden

19 januari 2018

Sinds 2013 is het aantal elektrische voertuigen in Nederland verviervoudigd. 71 procent van de Nederlanders geeft aan dat de prijsstijging voor fossiele brandstoffen een mogelijke reden is om in de toekomst over te stappen op een elektrische auto.

Daarnaast noemt 50 procent de mogelijkheid om thuis opgewekte zonne-energie te gebruiken als stroom voor de elektrische auto een reden om te switchen van voertuig, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.003 Nederlanders in de aanloop van een onderzoekscommunity over energie in samenwerking met netbeheerder Stedin.

Laadpalen en parkeren

54 procent van de Nederlandse consumenten vindt de toename van het aantal laadpalen een mooi voorbeeld van de energietransitie. Slechts een minderheid (19 procent) is van mening dat openbare laadpalen te veel parkeerruimte innemen.

Een kwart van de respondenten vindt juist dat er nog meer laadpalen moeten komen, met als voorwaarde dat dit niet ten koste mag gaan van bestaande parkeermogelijkheden. Voor 52 procent geeft de toename van het aantal laadpalen vertrouwen dat je overal kunt komen met een elektrische auto. Ruim driekwart (76 procent) zou dan ook gebruik maken van de openbare laadpalen wanneer ze overstappen op elektrisch rijden.

Hobbel in de weg

Er zijn echter nog twee punten waar fabrikanten aan moeten werken. De helft van de Nederlanders wilt minstens 400 kilometer rijden, voordat ze de elektrische auto opnieuw moeten opladen.

In de huidige markt kan lang nog niet iedere elektrische auto voldoen aan deze behoefte. Daarnaast geeft 39 procent van de respondenten aan nog niet op vakantie te durven met een elektrische auto. Vooral de jongere generatie is hier sceptisch over.

Infographic elektrisch rijden

Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 

Bron: Baaz, 18.01.2018


Vragen?
Henk Heinen

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 41


Gerelateerde artikelen

Onderzoek bvA over racisme en exclusie in Nederlandse advertenties gepubliceerd

Karel Slootman
26 oktober 2020

Corona Impact Monitor: Nederlanders hebben minder vertrouwen in medeburgers, steun voor strengere maatregelen groeit

Bram van der Lelij
30 maart 2020

Jongeren hebben geen zin om te bellen

Jeroen Senster
09 augustus 2018

Nederlanders overschatten hun kennis van risico’s digitale en online veiligheid

Kevin Hengstz
12 oktober 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency