Toegankelijkheid

Skip to main content

Back to the gym: hoe win je als sportschool- of club jouw leden terug?

22 juli 2021

Een bekend beeld tijdens de coronapandemie: drukke parken en straten door wandelaars, fietsers en sporters. Ook kochten we massaal sportbenodigdheden voor thuis in en waren de yogamatten en gewichten niet aan te slepen. Nu de sportscholen, -clubs en -verenigingen weer open zijn, rijst de vraag: thuis blijven sporten of terug naar de sportschool?

 

Wandelen lijkt een blijvertje

Voor de pandemie was de meerderheid van de Nederlanders (54%) aangesloten bij een sportschool, sportvereniging of andere betaalde sportfaciliteit. Tijdens de lockdown zochten we (noodgedwongen) naar alternatieve manieren om te sporten, bewegen en fit te blijven.

Bovenal zijn we meer gaan wandelen: ruim 40% van de Nederlanders is meer gaan wandelen tijdens de lockdown. Daarnaast zijn we ook meer gaan hardlopen, skeeleren en wielrennen. Vooral wandelen lijkt een blijvertje: de meerderheid geeft aan ook na corona meer te willen blijven wandelen (54%).

 

Nederland in beweging

Naast deze buitenactiviteiten, hebben we ook meer thuis gesport: 15% geeft aan sinds de lockdown thuis te zijn gaan sporten/fitnessen. Het aandeel vrouwen dat thuis is gaan sporten ligt nog wat hoger (19%). Daarbij is vooral gebruik gemaakt van gratis online tools, zoals online tutorials of een gratis sportapp. Ook hebben sporters gebruik gemaakt van het gratis sportprogramma van hun sportschool. Zo’n één op de vijf Nederlanders heeft tijdens de pandemie gebruik gemaakt van betaalde opties, zoals een betaalde (sport)app (10%) of een betaald sportprogramma voor thuis (9%).

Het thuis sporten en ondernemen van buitenactiviteiten heeft zo zijn voordelen: geen kosten voor een fitnessabonnement, geen verplichtingen aan een vereniging en sporten waar en wanneer het jou uitkomt. Maar was het wel zo leuk om zelfstandig te sporten of hebben we de sportscholen gemist? En hoe ziet dat eruit nu de sportscholen- en clubs weer open zijn? 

 

Hybride is het nieuwe sporten

Ondanks de verschillende alternatieve manieren van sporten en bewegen tijdens de lockdown, hebben sportende Nederlanders hun sportclub gemist. Tijdens de lockdown misten zij vooral de regelmaat (42%) en motivatie (32%). Ook het sociale aspect van een sportclub werd gemist: bijna een derde geeft aan sociaal contact (31%) en gezelligheid (30%) te missen en ook plezier in sporten – in het algemeen – werd gemist (24%). Tot slot worden de fitnessapparaten en andere equipment gemist (29%).

De helft van de sporters is dan ook direct weer naar de sportschool gegaan, toen deze de deuren weer openden. Echter: het thuis sporten lijkt al met al ook goed te zijn bevallen. Een ruime meerderheid geeft aan ook na corona thuis te blijven sporten (63%).

 

Hoe win je je leden terug?

Het is aan de sportscholen-, verenigingen en sportbonden om de sporters weer terug te winnen. Hierbij is het van belang om vooral in te spelen op de aspecten die het meest gemist worden:

  • De gezelligheid en sociale interactie die je terugvindt op een sportschool of bij de sportclub
  • Motivatie en regelmaat van samen trainen op vaste momenten, of onder begeleiding
  • Samen sporten is gewoon leuker dan alleen en verhoogt het sportplezier

Meer weten over hoe je verschillende groepen in de samenleving (weer) in beweging krijgt? In ons  Vitality-model beschrijven we zes groepen en hun drijfveren op het gebied van vitaliteit. Kijk voor meer informatie op de Vitality-pagina.

 

Over het onderzoek

Het veldwerk voor dit onderzoek is online uitgevoerd van 14 t/m 20 juni 2021 onder een landelijk representatieve steekproef van 1.035 Nederlanders tussen 18 en 80 jaar uit het StemPunt-panel van Motivaction. De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardeoriëntatie en interacties hiertussen. Motivaction is een onafhankelijk onderzoeksbureau, lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.


Vragen?
Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284

Henriët Hensen

Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 89


Gerelateerde artikelen

Inzichten in naamsbekendheid, merkimago en duurzaamheid modebranche

Loes Kleijngeld
12 juni 2023

Motivaction ontvangt leerlingen voor JINC Bliksemstage

Damiano Pieters
20 februari 2019

Zo stel je als onderwijsinstelling een customer journey (leerlingenreis) voor scholieren op

Maartje Rooker
10 februari 2020

Fintality

Rob Doornbos
27 maart 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency