Toegankelijkheid

Nederlanders zijn geen pretentieuze wijndrinkers

23 juli 2018

Rood, wit, rosé? We doen niet moeilijk

Alle adviezen van het voedingscentrum ten spijt: Nederlanders houden van een wijntje. Bijna één op de drie (31%) Nederlanders drinkt minimaal eens per week een glaasje wijn en bijna de helft (48%) minimaal eens per maand. 7% van de Nederlanders drinkt elke dag een glaasje en onder de 65-plussers is dit zelfs twee keer zo veel (14%). 47% heeft thuis een voorraadje wijn liggen. Over wat voor wijn dat is doen we niet zo moeilijk. Zo kopen Nederlanders hun wijn vaker bij de supermarkt (77%) dan bij de slijterij (42%) of wijnspeciaalzaak (9%) en is prijs (78%) daarbij belangrijker dan druivensoort (60%), streek van herkomst (49%) en jaar (20%).

 

Liever een veilige keuze

Over het algemeen zijn Nederlanders geen pretentieuze wijndrinkers en spelen we vooral veel op safe. Zo koopt 51% in de supermarkt bijna altijd dezelfde wijn, omdat ze weten dat die lekker is en kiest 40% in de horeca standaard de huiswijn. Bij het kiezen van een fles letten we nauwelijks op kwaliteitsaanduidingen (30%) of wat de kenners erover zeggen (26%). Wijnapps zoals Vivino of Winestein worden ook nauwelijks geraadpleegd (7%). Slechts 10% van de Nederlanders beschouwt zichzelf als een wijnkenner, onder mannen (12%) en de leeftijdsgroep 25-34 (16%) bevinden zich een stuk meer zelfbenoemde wijnkenners.

 

Jongeren (25-34) zijn wél kieskeurige wijndrinkers

Jongeren zijn ook wat kieskeuriger als het gaat om het kiezen van een fles wijn. Zo letten ze minder op prijs (70%) en meer op het uiterlijk van de fles (44% vs. 28% gemiddeld) en de waardering door kenners (35% vs. 26% gemiddeld). Ook raadplegen ze vaker een wijnapp (15% vs. 7% gemiddeld) en vinden ze vaker dan gemiddeld dat er niks – en zeker geen draaidop – boven een fles met een kurk gaat (31% vs. 20% gemiddeld).

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.015 respondenten in de leeftijd van 18 tot 75 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. De veldwerkperiode van het onderzoek is 19 juni tot 25 juni 2018.


Vragen?

Gerelateerde artikelen
Paradoxaal Nederland in coronacrisis

Paradoxaal Nederland: vertrouwen in corona maatregelen kabinet en vervolgens lekker naar buiten

Pieter Paul Verheggen
24 maart 2020
ACM-monitor zorgverzekeringsmarkt

ACM-monitor zorgverzekeringsmarkt: consumenten ervaren minder keuze tussen polissen

Cecilia Keuchenius
04 juni 2018

De voordelen van een leer- en ontwikkelstrategie

Sanne Audenaert
02 maart 2021

Maatschappelijk merk-engagement is niet iets is wat overwaait

Pieter Paul Verheggen
09 augustus 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved