Toegankelijkheid

Skip to main content

Panel Duurzame Koplopers: wegwijzers in duurzaamheid

13 november 2023

Duurzaamheid is aan de orde van de dag. De termen duurzaam en duurzaamheid horen we dagelijks terug en zijn overal om ons heen. Steeds meer consumenten worden zich bewust van de negatieve impact van bedrijven op het milieu en vinden het hierdoor steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Uit de Maatschappelijke Impact Monitor (MIM) die Motivaction jaarlijks uitvoert, blijkt dat 80% verwacht dat het bedrijfsleven zich nadrukkelijker inzet voor mens, milieu of maatschappij.

Hoe speel je hier als organisatie op in? Motivaction ontwikkelde het panel Duurzame Koplopers, bestaande uit een groep vooruitstrevende Nederlanders op het gebied van duurzaamheid. Ontdek hoe dit panel een sleutelrol kan spelen in het vormgeven van jouw duurzame propositie of het scherpstellen van je duurzame merkidentiteit en communicatiestrategie.


Bedrijven trekken de duurzame troefkaart

Niet alleen groene bedrijven van het eerste uur zoals Triodos Bank en Tony Chocolonely, maar ook andere dan de usual suspects trekken de duurzame troefkaart. IKEA introduceert een volledig plantaardige variant als duurzaam alternatief voor het iconische Zweedse gehaktballetje. Shell investeert miljarden in windmolenparken, zonnevelden, opslagtechnieken en infrastructuur voor het afvangen en opslaan van CO2. Energiebedrijven willen de energietransitie versnellen. Pensioenfondsen houden mede onder maatschappelijke druk hun beleggingsbeleid tegen het licht en beleggen niet langer in de grote producenten van fossiele brandstoffen en wapens.

En wat wil de consument? Wat vindt de consument belangrijk waar het gaat om duurzaamheid? Communiceren over duurzaamheid van je merk is best lastig. Ruim de helft van de consumenten heeft meer vertrouwen in een merk als het laat zien dat het een positieve maatschappelijke impact heeft. Maar…


Geloofwaardigheid als motor voor een succesvolle duurzame campagne

Maar dan moet de communicatie daarover wel geloofwaardig zijn. Bij 90% van de consumenten ontbreekt het vertrouwen in de goede bedoelingen van het bedrijfsleven. De helft van deze groep wantrouwt bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid, de andere helft geeft aan de duurzame inspanningen niet op waarde te kunnen schatten (MIM 2023).

Naast de geloofwaardigheid, rijst de vraag in hoeverre consumenten bereid zijn iets extra te betalen voor duurzaamheid. Wat is de impact van de huidige inflatie en de energiecrisis op deze bereidheid om duurder duurzaam te doen? Heeft men op dit moment andere prioriteiten, denken we meer aan onszelf en geven we ons geld minder graag uit aan duurzaamheid? Zijn consumenten prijsgevoeliger en heeft men momenteel minder oog voor duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten? Is duurzaamheid een hype of de nieuwe werkelijkheid, essentieel om te overleven? Kortom onduidelijkheid en vragen over duurzaamheid te over.


Containerbegrip duurzaamheid ontrafeld

Twee zaken staan wel vast. 1) Duurzaamheid is een containerbegrip en 2) Het duurzaamheidsbewustzijn en duurzame gedrag van Nederlanders verschilt onderling sterk. Met het Panel Duurzame Koplopers steekt Motivaction de sleutel in het containerslot en openen we de deuren van de container die duurzaamheid heet.


Wie zijn de Duurzame Koplopers?

Het panel bestaat uit een groep Nederlanders die vooroploopt. Op de thema's energie, voeding, kleding, mobiliteit en financiën hebben zij duurzame stappen gezet waarmee ze zich onderscheiden van de grote groep. Ze bankieren bij een duurzame bank, hebben zonnepanelen, een (hybride) warmtepomp, eten vegetarisch, rijden elektrisch en/of kopen duurzame of tweedehandskleding. En het mooie is dat deze groep om uiteenlopende redenen duurzaam gedrag vertoont. De een doet dat om de wereld te redden en de ander doet dat omdat het (ook) financieel aantrekkelijk is.


Wat levert het Panel Duurzame Koplopers op?

De Duurzame Koplopers fungeren als wegwijzer. Dat kan zijn bij de ontwikkeling van een duurzame propositie of bij het aanscherpen van een duurzame merkpositionering. Onderzoek via het Panel biedt inzicht in de behoefte van consumenten en werpt licht op de aanwezige duurzame dilemma’s en eventuele frustraties. Maar ook bij een communicatieonderzoek biedt het Panel Duurzame Koplopers mogelijkheden. Door middel van onderzoek kan worden achterhaald welke argumenten voor de duurzame doelgroep relevant zijn en hoe je een pakkend én geloofwaardig duurzaam verhaal kunt vertellen. Passende communicatie is belangrijk als je consumenten wilt overtuigen om van jouw duurzame product of dienst gebruik te maken.


Meer weten?

Download de brochure voor meer informatie over de opzet en de mogelijkheden van het Panel Duurzame Koplopers. Of neem contact op met Henk Heinen of Gerard van der Werf via onderstaande contactgegevens.


 DOWNLOAD DE BROCHURE 


Vragen?
Henk Heinen

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 41

Gerard van der Werf

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 40


Gerelateerde artikelen

Generatie Z: maken ze zich zorgen om de wereld, of toch meer om zichzelf?

Rachel Meijers
17 februari 2020

Zo werf je meer vrijwilligers voor jouw organisatie

Lieke van Duist
16 juni 2023

Vitality Omnibus meting 2022

Henriët Hensen
23 november 2021

‘Installeer liften zo dat ouderen ze kunnen gebruiken bij brand’

Jorn Lingsma
12 november 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency