Toegankelijkheid

Skip to main content

Van Pride naar praktijk: zo bouwen we aan representatief onderzoek

28 juli 2025

In de eerste week van augustus vindt Pride Amsterdam plaats. Een moment waarop wordt gevierd hoe divers de wereld is, en hoe belangrijk het is dat alle stemmen gehoord worden. Niet alleen op straat, maar ook in data, campagnes en beslissingen die worden genomen op basis van onderzoek.

Representatie in onderzoek is geen vanzelfsprekendheid

Vaak wordt in onderzoek gesproken over ‘de gemiddelde Nederlander’. Maar bestaat die eigenlijk wel? Wanneer we enkel kijken naar een gemiddelde, blijven veel groepen structureel onderbelicht. Denk aan mensen van kleur, mensen die zich niet als hetero en/of cisgender identificeren en mensen met een beperking. Daarmee sluit je niet alleen belangrijke ervaringen en perspectieven uit, maar weerspiegelen jouw onderzoeksresultaten daarnaast ook niet écht de diversiteit en complexiteit van de wereld waarin we leven.

Een gemeenschap met unieke uitdagingen en perspectieven

De LHBTQIA+ community wordt vaak als één groep benaderd, maar het is belangrijk te beseffen dat deze gemeenschap uit heel diverse subgroepen bestaat, met elk hun eigen ervaringen en uitdagingen. Het samenvoegen van deze groepen in onderzoek doet daarmee geen recht aan hun unieke perspectieven.

André Kamphuis, Senior Research Consultant ‘Diversiteit en Inclusie’ vertelt: ''Wanneer onderzoek deze diversiteit negeert en alle subgroepen over een kam scheert, verliest het aan nauwkeurigheid en kracht. Dit ondermijnt niet alleen de validiteit van de onderzoeksresultaten, maar ook het pleidooi voor inclusie en representatie. Daarom is het essentieel dat onderzoeksmethoden, vraagstellingen en wervingsstrategieën specifiek aandacht besteden aan de unieke kenmerken van deze subgroepen, zodat iedereen zich gehoord en erkend voelt.''

Waar homo’s, lesbiennes en biseksuele personen goed vertegenwoordigd zijn binnen StemPunt en M-select, geldt dat minder voor bijvoorbeeld trans en non-binaire mensen, of mensen die zich identificeren als intersekse of aseksueel. Deze groepen zijn niet alleen met minder, maar de kans dat zij afhaken door niet-inclusieve vraagstellingen is aanzienlijk groter. Dit vraagt om een extra zorgvuldige en gerichte aanpak om ook hen beter te betrekken bij onderzoek.

Wat wij doen om dit te verbeteren

Samen met M-select bouwt StemPunt actief aan een database die representatief is. We werven via uiteenlopende kanalen, van social media tot buurthuizen, om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Yael Wassen, onderzoeker bij M-select, zegt hierover: ''We kijken kritisch naar onze vraagstellingen, zodat deze ruimte laten voor verschillende ervaringen en situaties. In samenwerking met organisaties als COC, Transgender Netwerk Nederland en Bi+ Nederland ontwikkelen we vraagstellingen die uitnodigen in plaats van buitensluiten. Daarnaast communiceren we duidelijk waarom diversiteit belangrijk is, zodat deelnemers weten waar ze aan toe zijn en zich vrij voelen om eerlijk te delen.''

Pride is niet alleen in de zomer

We willen niet alleen tijdens Pride staan voor diversiteit. We doen dat het hele jaar, dankzij onze speciale werkgroep Diversiteit & Inclusie. Niet perfect, maar wel met de intentie om steeds eerlijker en inclusiever te worden.

Veerle Maris, community manager bij StemPunt, benadrukt: ''Heb jij als respondent of opdrachtgever een tip of een ervaring die je met ons wil delen? Wij staan altijd open voor feedback, zodat we samen blijven leren en onderzoek een steeds betere afspiegeling vormt van de verscheidenheid aan mensen en ervaringen die er te vinden zijn.''

Meer weten?

Wil je meer weten over onze aanpak van inclusief onderzoek? Neem contact op met Maaike Zijderveld of Yael Wassen en ontdek hoe ons panel bijdraagt aan meer diverse en betekenisvolle inzichten.

Redactie: Veerle Maris en Yael Wassen

Deel dit artikel

Vragen?
Maaike Zijderveld

Email
Functie Senior Sample Manager
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Yael Wassen

Yael Wassen

Email
Functie Research & Sample Consultant
Telefoon +31 20 58 98 246


Gerelateerde artikelen

Nederlanders willen andere euthanasiewet

André Kamphuis
13 juli 2023

Een terugblik op 2019, en een beschouwing op de toekomst

Karel Slootman
22 december 2019

Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling

Jeroen Senster
13 juni 2019

Van researcher commerciële dienstverlening naar duurzaamheidsexpert

Lieke van Duist
26 augustus 2019
Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency