'Coronacrisis maakt ontspannen moeilijker'

De coronapandemie vraagt veel van ons. Hierdoor is het moeilijker om te ontspannen en hebben veel Nederlanders last van een vermoeid gevoel. Het gaat zelfs zover, dat bij 42 procent van de vrouwen en bij 29 procent van de mannen de batterij niet helemaal opgeladen is aan het begin van de dag.

Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Professor dr. Hanno Pijl, internist bij het LUMC en hoogleraar aan de Universiteit Leiden, begrijpt goed waarom we minder goed in ons vel zitten. "Natuurlijk hebben de coronamaatregelen consequenties voor onze mentale en fysieke gezondheid", vertelt hij. "Sinds de start van de corona zijn we al vermoeider en somberder."

Dat vier op de vijf Nederlanders alsnog actief bezig is met een gezondere leefstijl, kan de professor alleen maar prijzen: "Juist in deze periode is het belangrijk te werken aan je gezondheid. In kleine stapjes en dus ook aan de mentale gezondheid. Want kleine successen die je behaalt zijn de oppeppertjes die we nu zo goed kunnen gebruiken. Het helpt je om positief én gezond te blijven."

 

Zelf aan de slag

In kleine stapjes naar een gezondere leefstijl kan op veel manieren. Allereerst helpt het om het totaalplaatje van je gezondheid in kaart te brengen, zodat je erachter komt wat je al goed doet en wat misschien beter kan. Denk hierbij niet alleen aan voeding of beweging, maar bijvoorbeeld ook aan slapen, je leefomgeving en je relaties met anderen. Dit kan met de TotaalCheck van Zilveren Kruis.

Ten tweede is aan te raden om naast gezonde voeding en beweging, ook aandacht te geven aan ontspanning. Zeker nu we zoveel thuiswerken en de grens tussen werk en privé snel vervaagt, is (mentaal) ontspannen nodig om je batterij op te laden.

Vind jij het moeilijk om te ontspannen? En kan je wel wat advies gebruiken om meer tijd vrij te maken voor jezelf? Doe dan je voordeel met deze vier tips.

 

1. Kies voor mindfulness

Met mindfulness leer je om je aandacht te trainen en bewust te leven. Bij veel mensen zorgt dit op den duur voor minder stress, een betere focus en meer plezier in het dagelijks leven. Je hoeft niet per se een cursus te volgen om mindfulness te beoefenen: er zijn verschillende apps die je kunnen helpen.

 

2. Maak een dagelijkse wandeling

Een dagelijkse wandeling is goed voor je lichaam én geest. Dit komt omdat het stresshormoon cortisol daalt en je lichaam tijdens het wandelen endorfine en serotonine aanmaakt. Als gevolg hiervan kunnen gevoelens van angst, stress en ongerustheid afnemen.

 

3. Beloon jezelf

De ultieme manier om beter te ontspannen, is jezelf belonen. Lekker koken na een drukke werkdag, bijvoorbeeld, of door een koffiemoment in te lassen na een belangrijke presentatie. Op deze manier ontstaat kracht, motivatie en energie om door te gaan met waar je mee bezig bent.

 

4. Besef dat niets doen goed is

Misschien wel de belangrijkste tip: besef dat het oké is om af en toe niets te doen. We zijn gewend om altijd 'aan' te staan en onze dag van begin tot eind vol te plannen. Hierdoor ligt er constant onrust op de loer, óók als je een rondje aan het hardlopen bent. Wissel daarom actieve momenten af met momenten van niets doen en geniet zonder je schuldig te voelen.

 

Bron: Nu.nl, 05.11.2020

Facebook Twitter LinkedIn