Een baan als leraar? Ja hoor, voor meer geld en met minder gedoe

Er zijn genoeg mensen die best voor de klas zouden willen, maar dan moet het makkelijker worden om het juiste diploma te halen. Verder willen potentiële leraren meer perspectief op een veelzijdige carrière. Dat stelt een rapport van onderzoeksbureau Motivaction dat vandaag uitkomt.

40 procent van de door Motivaction ondervraagde werkenden denkt het best leuk te vinden, een baan in het onderwijs. Toch staan ze niet voor de klas. Waarom niet, wilde opdrachtgever Platform Bèta Techniek weten. Vanwege de hoge werkdruk, zegt 16 procent. 15 procent vreest omgang met lastige leerlingen. 

In de top-5 van drempels om daadwerkelijk les te gaan geven noemen mensen verder nog dat er een gebrek aan respect is voor leraren, dat het salaris te laag is en dat ze zichzelf ongeschikt achten.

 

Download het onderzoeksrapport

 

Leraarschap als fase

Aan dat laatste probleem valt wellicht weinig te doen, maar de potentiële leraren werd ook gevraagd wat er moet gebeuren om ze toch voor de klas te krijgen. Dan blijkt met name dat het gemakkelijker moet worden om het juiste diploma te halen. Meer dan de helft wil dat dit eenvoudiger wordt of gratis. Een op de vijf mogelijke leraren wil meer geld dan leraren nu krijgen of de mogelijkheid om het leraarschap te combineren met een andere baan.

Om dat mogelijk te maken kunnen scholen volgens Motivaction meer samenwerken met bedrijven en andere organisaties in de regio. Het leraarschap moet meer een fase worden in een carrière in plaats van het begin- en eindstation ervan. Een lerarenopleiding leidt erg specifiek op voor een vak, en de gedachte veertig jaar voor de klas te staan schrikt mensen af die in principe best een jaar of tien zouden willen lesgeven.

Hogescholen en universiteiten zouden meer hun best moeten doen om de lerarenopleidingen af te stemmen op wat werkenden al kunnen en nog willen in de rest van hun leven.

 

Bekijk de animatie

 

Bron: Trouw, 29.01.2018

 

Lees meer

Facebook Twitter LinkedIn