EK 2021: van code geel naar licht oranje

23.06.2021 - Het EK voetbal is inmiddels volop bezig en Nederland kleurt voorzichtig oranje. Met het halen van de achtste finale geeft het Nederlands elftal de sceptici het nakijken. En die achtste finale mogen we aanstaande zondag ook nog eens kijken op een groot scherm in de kroeg. Toch is, ondanks de prestaties tot nu toe en het vooruitzicht dat we met z’n allen samen kunnen kijken, de betrokkenheid van Nederland met Oranje nog niet toegenomen ten opzichte van een maand geleden. De interesse stijgt wel, en we volgen de berichtgeving in de media ook meer. Dit blijkt uit de Oranje Barometer van Motivaction, in samenwerking met Activate&co.

 

De stemming: van geel naar licht oranje  

Een maand voor het EK begon voelde 11% van de Nederlanders zich zeer betrokken bij het Nederlands elftal. Nu het EK in volle gang is, stijgt die betrokkenheid niet. Wél is de interesse in het toernooi iets toegenomen (van 40% naar 45%), en heeft ruim de helft van de Nederlanders (58%) tenminste één van wedstrijden van Nederland in de groepsfase gekeken. Daar zitten dus nogal wat sociale mee-kijkers bij. Ook de berichtgeving over Oranje in de media wordt, binnen bepaalde marges, meer gevolgd (49%) dan in de maand voor het EK (36%). Om die media-aandacht kun je dan ook nauwelijks meer heen.

De aandacht stijgt dus, maar alle scores liggen nog beduidend onder de niveaus van het voorgaande toernooi waar Nederland aan meedeed, het WK in Brazilië. En drie op de tien Nederlanders lopen onveranderd met een grote boog om al dat voetbal heen: het laat hen volkomen koud.

 
Toch zwelt het Oranjegevoel aan
De straten in het land lijken ook steeds iets meer oranje te kleuren. Bijna de helft (45%) van de Nederlanders is dan ook (zeer) positief over de sfeer rondom het EK. En ondanks het feit dat we nog niet in grote getalen samen het Oranjeteam kunnen aanmoedigen, heerst er volgens één op de drie Nederlanders (33%) intussen wel een echt Oranjegevoel in het land. Ook is met de positieve uitkomsten van deze wedstrijden het vertrouwen dat Oranje de kwartfinale zal halen iets toegenomen in vergelijking met de verwachtingen voor de start van het EK (28% vs. 24%).

 

Voorspelling van de uitslagen

Het EK begint dus iets meer te leven, helemaal nu we de groepsfase hebben overleefd. Voorzichtig durven Nederlanders te hopen dat het Nederlands elftal onder leiding van Frank de Boer ook de achtste finale gaat winnen. Om die uitslagen wordt ook volop gestreden in EK voetbalpools, waarin 18% van de Nederlanders op dit moment de strijd aangaat met familie, vrienden, collega’s of onbekenden.  

Inhaakacties

Inmiddels vliegen ook de EK-reclames en bijbehorende acties ons om de oren. Ongeveer één op de zes (15%) Nederlanders geeft aan mee te hebben gedaan aan een EK-inhaakactie. Dit ligt een stuk lager dan tijdens het EK in 2012, toen na de 3e poulewedstrijd 24% al met een inhaakactie had meegedaan. Maar niet getreurd: op dit moment verwacht 12% van de Nederlanders nog mee te gaan doen aan een actie. We komen gewoon wat laat op gang. Na afloop van het toernooi evalueren we deze acties met de consument: welke vielen goed, en welke sloegen de plank mis.


Oranje Barometer 2000-2021

In de afgelopen twintig jaar heeft Motivaction/Trendbox, in samenwerking met Activate&co, voorafgaand en tijdens een EK of WK Voetbal steeds het Oranje Barometer onderzoek uitgevoerd. Ook dit EK ontkomt niet aan onze Oranje Barometer. In de aanloop naar en tijdens het toernooi volgt de barometer de ontwikkeling van het Oranjegevoel in Nederland. Na afloop wordt via onderzoek onder consumenten inzicht gegeven in de waardering voor de belangrijkste EK/Oranje gerichte activatiecampagnes in de breedste zin van het woord, uitgedrukt in bekendheid, houding en gedrag.

 

Over het onderzoek

Het veldwerk voor dit onderzoek is online uitgevoerd van 14 t/m 20 juni 2021 onder een landelijk representatieve steekproef van 1.035 Nederlanders tussen 18 en 80 jaar uit het StemPunt-panel van Motivaction. De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardeoriëntatie en interacties hiertussen. Motivaction is een onafhankelijk onderzoeksbureau, lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Facebook Twitter LinkedIn