Interesse in Smart Home groeit maar angst voor privacy is ook groot

Steeds meer consumenten zijn geïnteresseerd in Smart Home oplossingen. De Smart TV en thermostaat raken al aardig ingeburgerd maar er zijn ook slimme, connected, oplossingen waar veel consumenten nog argwanend tegenover staan. De Smart deurbel is daar een voorbeeld van. Motivaction deed in november onderzoek naar het gebruik van en interesse in Smart Home producten. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het onderzoek.

Meer dan een kwart van de consumenten geeft aan bekend te zijn met de term Smart Home. Slechts 16 procent zegt de ontwikkelingen daaromtrent op de voet te volgen. Eenderde van de consumenten die de ontwikkelingen niet volgen zeggen dat ze het nut van Smart Home niet inzien. En 28 procent vindt Smart Home nog te duur. De best ingeburgerde Smart Home apparaten zijn de Smart TV die inmiddels in 44 procent van alle huishoudens staat. Drie jaar geleden was dat nog 33 procent. De connected muziekinstallatie (Spotify, Apple Music, Sonos) en thermostaat volgen met respectievelijk 14 en 13 procent. 

 

Angst voor privacy schending en meeluisteren 

Angst dat (privacy gevoelige) persoonsgegevens in foute handen vallen is voor 68 procent van de Nederlandse consumenten een belangrijke overweging bij het al dan niet installeren van Smart Home oplossingen. Ruim de helft van de ondervraagden is daarnaast ook bang dat er altijd iemand meeluistert met spraak gestuurde apparaten die met het internet verbonden zijn. Denk aan Alexa en Google Home. Daarnaast maakt driekwart van de Nederlanders zich zorgen dat de Smart Home apparatuur gehackt wordt. Deze zorgen leiden er ook toe dat meer dan de helft van de consumenten aangeeft dat ze geen connected deurslot zullen gaan gebruiken. Opvallend genoeg geeft maar net iets meer dan de helft (51 procent) van de Nederlanders aan dat zij zich bij de aanschaf van Smart Home producten ook echt verdiepen in de veiligheid en privacy.

 

Connected thermostaat en verlichting hoog op Smart Home verlanglijst

Door de groeiende interesse voor Smart Home kan uit het onderzoek ook een verlanglijst opgesteld worden van producten die graag gewenst zijn. De connected thermometer (22 procent) en met internet verbonden verlichting (20 procent), zoals Hue van Philips, staan bovenaan die lijst. Op de voet gevolgd door een aan het internet gekoppeld beveiligingssysteem (15 procent), een deurbel (14 procent) en multifunctionele connected afstandsbediening waarmee meerdere (smart) apparaten tegelijk bediend kunnen worden (13 procent).

 

Menselijk contact (nog) geliefder dan digitale assistent

Naast het feit dat bijna tweederde (65 procent) van de consumenten aangeeft dat ze niet graag alle apparaten via spraak willen bedienen geeft iets minder dan de helft (49 procent) aan dat praten tegen apparaten een drempel opwerpt. Het overgrote deel (83 procent) van de Nederlanders prefereert menselijke hulp nog steeds boven digitale assistentie. Maar, drie op de tien consumenten kunnen zich wel voorstellen dat er in de toekomst mensen zullen zijn die gaan samenwonen met een robot. In het kader van de ouderenzorg zegt 62 procent dat Smart Home een goede manier is voor familie en verzorgers om ouderen in de gaten te houden.

 

Bron: Telecompaper, 12.12.2018

Facebook Twitter LinkedIn