Mediabereiksonderzoek Nederlanders met een biculturele achtergrond

“Ik heb met Motivaction een prettige werkrelatie: ze zijn scherp, flexibel en onafhankelijk
Oskar van Son, Altermedia bv

Om een efficiënte en effectieve campagne gericht op biculturele Nederlanders op te zetten is het van essentieel belang om zichtbaar te zijn in de media die door deze groepen worden bekeken en beluisterd. Het mediagedrag van biculturele Nederlanders is op een aantal punten anders dan dat van Nederlanders zonder migratieachtergrond. Hoewel de schotel veelal is vervangen door de media box kijken mensen uit deze groep naar een gevarieerder palet aan zenders dan Nederlanders zonder migratieachtergrond. Daarnaast is er voor deze diverse groep Nederlanders ook een specifiek aanbod van cultuurgebonden print-, internet- en social mediakanalen. Een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van deze doelgroepen is weten welke media ze consumeren. 

Toch zijn biculturele Nederlanders nog altijd ondervertegenwoordigd in de grote mediabereiksonderzoeken. Biculturele Nederlands vormen een substantieel deel van de Nederlandse bevolking: wel 14 procent (CBS, oktober 2021). En dan hebben we het nog niet gehad over de 3e of 4e generaties of Indonische-Nederlanders die niet onder dit percentage vallen. Het is daarom logisch dat je ook de biculturele Nederlanders wilt bereiken, maar weet jij eigenlijk wel waar zij zich bevinden? De biculturele Nederlander, met zijn brede smaak aan media, kan namelijk soms ongrijpbaar lijken. Gelukkig is dat verre van waar: de biculturele Nederlander mag dan op andere kanalen te vinden zijn, zij zijn verre van onbenaderbaar.

Daarom voeren wij sinds 2006 grootschalig mediabereiksonderzoek uit onder deze verschillende doelgroepen. Met dit onderzoek brengen wij de mediaconsumptie van reguliere en cultuurgebonden media onder o.a. Turkse-, Marokkaanse-, Surinaamse- en Antilliaanse-Nederlanders in kaart. 

Rapport afnemen

Het is mogelijk om het mediarapport af te nemen. Het mediarapport stelt je in staat om deze diverse groep Nederlanders effectiever en efficiënter te bereiken, en te ‘beraken’. Het rapport biedt strategisch inzicht voor het optimaliseren van de marketingcommunicatie voor biculturele Nederlanders zodat je het communicatiebudget effectiever en efficiënter kunt inzetten.

 
De uitgebreide mediarapportage bevat:
  • Bereik cultuurgebonden printmedia
  • Bereik van landelijke printmedia
  • Bereik cultuurgebonden websites
  • Bereik cultuurgebonden radio en tv-zenders
  • Bereik landelijke radio- en tv-zenders
  • Gebruik van sociale media
  • De waardering voor de diverse media

 

Hoe ziet het onderzoek er precies uit? 

  • Doelgroep: TMSC-groep (Turkse-, Marokkaanse-, Surinaamse- en Caribische Nederlanders). In totaal worden 1.600 biculturele Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 70 ondervraagd. En aan een referentiegroep van n=400 autochtone Nederlanders.
  • Elke participant kan eigen vragen mee laten lopen in het onderzoek. De resultaten van deze vragen worden alleen teruggekoppeld aan de participant.
  • De vragenlijst bevat naast de vragen van de participanten, ook vragen over mediaconsumptie (social, web, televisie, VOD en radio) en mate van inclusie van verschillende media en communicatie uitingen.
  • Participatie is al mogelijk vanaf € 6.500,-
  • Intekenen kan tot 15 januari 2022, maar het aantal plaatsen is gelimiteerd, wees er dus snel bij.

 

Kijk een gesprek met Ahmed Ait Moha over het mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders in 2020 


Wil je meer weten over het mediabereiksonderzoek onder deze diverse groep Nederlanders en Europese ingezetenen? Neem dan contact op met Ahmed Ait Moha of Bob Schenk.

 

Facebook Twitter LinkedIn