
Mentality Zorgprofielen
Passende zorg begint bij inzicht
Krijg inzicht in waarden en behoeften van verschillende typen zorgcliënten.
Elke zorgcliënt is uniek, en kijkt op hun eigen manier naar de zorg in Nederland en hun eigen rol daarbinnen. Zo denken mensen anders over onderwerpen als zorgtechnologie, preventie en zelfredzaamheid in de zorg.
Mentality Zorgprofielen biedt inzicht in verschillen tussen zorgclïenten. Niet om mensen in hokjes te plaatsen, maar om als zorgverlener, beleidsmaker of innovator beter aan te sluiten bij de leefwereld van zorgcliënten. Persoonsgerichte zorg begint bij écht begrip van je patiënt of cliënt. En dat bereik je door te weten wat hen drijft, belemmert of in beweging brengt.
-
- Zorgbeleidsmakers die strategieën voor zorg en preventie vormgeven en willen onderbouwen met psychografische inzichten.
- Communicatieprofessionals in de zorg die hun boodschap effectiever willen afstemmen op de leefwereld en mediavoorkeuren van specifieke zorgcliënten.
- Zorginnovatoren en conceptontwikkelaars die nieuwe producten of diensten willen laten aansluiten bij overtuigingen, gewoontes en drempels van zorgcliënten.
- Zorgaanbieders en instellingen die hun dienstverlening willen verbeteren door beter in te spelen op wat zorgcliënten motiveert, verwachten en nodig hebben.
- Zorgbeleidsmakers die strategieën voor zorg en preventie vormgeven en willen onderbouwen met psychografische inzichten.

Ontdek de profielen:
Binnen het Mentality zorgprofielen model, opgebouwd uit acht verschillende typen zorgcliënten, onderscheiden we drie hoofdprofielen. De hoofdprofielen zijn: de minder zelfredzamen, de pragmatici en de resultaatgerichten.

De minder zelfredzame zorgcliënten
dit hoofdprofiel bestaat uit: volgzamen, consumptiegerichten en de gemaksgerichten.
De minder zelfredzamen hebben moeite met de toenemende eigen verantwoordelijkheid en de keuzemogelijkheden van zorgaanbod en zorgverzekeraar. Ze hebben een wat passieve houding tegenover de zorg en zijn minder tevreden met hun huidige gezondheidstoestand. De zorgvraag is over het algemeen relatief groot, informatie over de zorg moet relatief eenvoudig zijn. Deze zorgcliënten zijn over het algemeen lokaal georiënteerd. Ze hebben een voorkeur voor zorgvoorzieningen in de buurt

De pragmatische zorgcliënten
dit hoofdprofiel bestaat uit: luxegerichten, kwaliteitsgerichten, maatschappijkritischen en de eigenzinnigen.
Pragmatische zorgcliënten zijn over het algemeen tevreden met hun huidige gezondheidstoestand. Ze hebben een groot vertrouwen in nieuwe technologieën, zijn in hoge mate zelfredzaam en willen kwaliteit. Deze zorgcliënten zoeken zelf actief naar betrouwbare informatie op zorggebied en hebben weinig moeite met toenemende keuzemogelijkheden.

De resultaatgerichte zorgcliënten.
Resultaatgerichten zijn zeer tevreden met hun huidige gezondheidstoestand en maken het minst gebruik van de zorg. Ze hebben een groot vertrouwen in het vermogen van nieuwe technologieën om de zorg te verbeteren. Wel twijfelt deze doelgroep aan hun eigen vermogen om gebruik te maken van zorgtechnologie en om zelf de juiste beslissingen te nemen over hun zorg. Deze zorgcliënten leunen daarom sterk op de expertise van zorgverleners
Je kunt Mentality Zorgprofielen gebruiken voor:
- Inzicht krijgen in jouw zorgcliënten
Leer jouw doelgroepen kennen met de Mentality zorgprofielen. Wij geven per profiel inzicht in waarden, behoeften en wensen, zodat je precies weet wat hen drijft.
- De samenstelling van jouw verzorgingsgebied analyseren
Met gebiedsanalyses of databaseverrijking zie je welke Mentality zorgprofielen dominant zijn. Dit helpt om beleid en communicatie regiospecifiek vorm te geven.
- Jouw communicatie afstemmen op doelgroepen
Stem je boodschap af op de leefwereld van jouw zorgcliënten. Wij geven inzicht in hun mediagedrag en adviseren over tone of voice en beïnvloedingstechnieken.
- Nieuwe zorgideeën toetsen op doelgroepniveau
Controleer of jouw idee of product aansluit bij de behoeften, gewoontes en overtuigingen van zorgcliënten met kennis uit de Mentality zorgprofielen.
- Zorgbeleid afstemmen op alle zorgcliënten
Zorg dat je beleid inclusief is en alle typen zorgcliënten aanspreekt, ook zij die moeite hebben met technologie, keuzes of complexe situaties.
- Jouw database verrijken met Mentality Zorgprofielen
Op basis van adressen of postcodes koppelen wij Mentality zorgprofielen aan jouw cliëntenbestand. Zo krijg je snel en kostenefficiënt inzicht in je doelgroepen.


