Toegankelijkheid

Skip to main content

ZorgMentality

Nu steeds meer zorgbehoevende Nederlanders zelf willen kiezen bij welke instellingen zij zorghulp willen, is inzicht in de wensen en behoeften van jouw doelgroep van steeds groter belang.

Om de juiste beleidsstrategie voor jouw vraagstukken te bepalen heb je hoogwaardige informatie nodig over de doelgroep. Welke manier van communiceren vinden zorgconsumenten in jouw regio fijn? Hoe sluit je met je dienstverlening aan bij hun wensen en behoeften? Hoe positioneer je vervolgens je instelling?


Het zijn uitdagingen die veel aandacht vergen maar geen afbraak mogen doen aan de kwaliteit van de zorg.

Drie typen zorgconsumenten

Dé zorgconsument bestaat niet. Iedereen beleeft de wereld vanuit een eigen situatie en perspectief. Zo kan voor de één een online spreekuur praktisch zijn terwijl de ander behoefte heeft aan persoonlijk contact en een helder advies. In samenwerking met het Ministerie van VWS hebben wij drie typen zorgconsumenten gedefinieerd:

  • De minder zelfredzame zorgconsument
  • De pragmatische zorgconsument
  • De maatschappijkritische zorgconsument

Deze concrete indeling biedt inzicht in de belevingswereld en werkelijke behoeften van elk type zorgconsument. Door zorg en diensten hierop aan te laten sluiten verhoog je de tevredenheid van jouw patiënt of cliënt en de kwaliteit van de zorg.

Hoe ga je als zorgprofessional om met de zorgconsumenten en hun wensen? Om je met deze vraag te helpen biedt Motivaction het ZorgMentality model aan. Hierin onderscheiden we op basis van onderzoek acht soorten zorgconsumenten. Elk met een eigen invulling van een gezond leven, een voorkeur voor bepaalde behandelingen en een passende communicatiestrategie.

Het doel van deze profilering is niet om mensen in een hokje te plaatsen. Persoonsgerichte zorg moet worden afgestemd op het individu en kan niet worden bedreven vanuit een model. ZorgMentality biedt echter wel belangrijke inzichten in de perspectieven van verschillende soorten patiënten/cliënten die professionals ontmoeten en daarmee nieuwe invalshoeken om naar bijvoorbeeld een behandelmethode of beleidsvraag te kijken.

In deze whitepaper krijg je:

  • Uitgebreid inzicht in de acht profielen en hun kijk op vitaliteit, voeding, passende informatieverstrekking en behandelingsvoorkeuren
  • Concrete en praktische tips om de ontwikkeling van zorgproducten, strategie en beleid op af te stemmen
  • Cases waarin do’s en don’ts voor de groepen in de praktijk worden gebracht, waardoor je direct ziet hoe de zorgtypen waarde toevoegen

Wil jij ook de verschillende manieren waarop mensen zorg ervaren beter leren begrijpen? Download hier de whitepaper 'Wat werkt bij wie?'

 

Vragen?
Marcel Voorn

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014

Mediaprofielen

Lex van Meurs
21 februari 2021

ZorgMentality

Marcel Voorn
25 maart 2014

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency