Toegankelijkheid

Skip to main content

ZorgMentality

Dé zorgcliënt bestaat niet. Iedereen beleeft de wereld vanuit een eigen situatie en perspectief. Zo kan voor de één een online spreekuur praktisch zijn terwijl de ander behoefte heeft aan persoonlijk contact en een helder advies. Ieder individu heeft andere behoeften en belangen, waardoor diegene de zorg op een geheel eigen wijze beleeft.

Voor de ontwikkeling van producten, strategie en beleid is het essentieel om de verschillen in wensen en behoeften van zorgcliënten een duidelijke plek te geven in het zorgtraject. Door het opstellen van concrete profielen voor verschillende typen zorgcliënten worden verschillen in houding en gedrag in beeld gebracht en geduid.  

Drie typen zorgcliënten

Om hier inzicht in te geven, heeft Motivaction ZorgMentality ontwikkeld. Hierin onderscheiden we op basis van onderzoek verschillende typen zorgcliënten. In onze whitepaper beschrijven we de verschillende soorten zorgcliënten en hun perspectieven met betrekking tot hun gezondheid, de rol van de zorgverlener, zorgtechnologie, solidariteit en de algemene zorg.

  • De minder zelfredzame zorgcliënten: de volgzamen, consumptiegerichten en de gemaksgerichten.
  • De pragmatische zorgcliënten: de luxegerichten, kwaliteitsgerichten, maatschappijkritischen en de eigenzinnigen.
  • De resultaatgerichte zorgcliënten.


Het doel van deze profilering is niet om mensen in hokjes te plaatsen, want de persoonsgerichte zorg vindt plaats op de werkvloer en kan niet geboden worden vanuit een model. Maar, ZorgMentality biedt juíst inzicht in de perspectieven en de verschillende invalshoeken om een beleidsvraag, nieuw zorgproduct of innovatie te bekijken. Zorgverleners en instellingen kunnen met de inzet van ZorgMentality hun aanbod en communicatie aanpassen aan de behoefte van de huidige en toekomstige zorgcliënten.

Download onze whitepaper

Onze whitepaper biedt diepgaand inzicht in de waarden en behoeften van verschillende typen zorgcliënten. ZorgMentality onderscheidt zorgcliënten in hoe zij in het leven staan en hoe zij tegen de zorg aankijken. Onze ZorgMentality-profielen zijn bruikbaar voor het ontwikkelen of toetsen van communicatie, beleid, zorginnovaties en zorgaanbod. Hiermee bieden we jou praktische handvatten om zorgcliënten doeltreffend te benaderen.

Wil jij ook de verschillende manieren waarop mensen zorg ervaren beter leren begrijpen? Download hieronder de whitepaper over ZorgMentality.

Heb jij een eigen zorg- of gezondheidsvraagstuk? Onze gezondheids- en vitaliteitsexperts denken graag met je mee! Zo helpen we ook bij op maat gemaakte doelgroepen, het toetsen van jouw propositie, communicatie of interventie, en hebben we Vitality: het model waarmee we inzicht bieden in de verschillende manieren waarop Nederlanders omgaan met hun vitaliteit.

 

Vragen?
Marcel Voorn

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Fintality

Rob Doornbos
27 maart 2023

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018

ZorgMentality

Marcel Voorn
25 maart 2014

Vijf Tinten Groener

Passende duurzaamheidscommunicatie naar jouw publiek.
Gerard van der Werf
17 oktober 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency