Toegankelijkheid

Skip to main content

Mentality Zorgprofielen

Passende zorg begint bij inzicht

Krijg inzicht in waarden en behoeften van verschillende typen zorgcliënten.
Elke zorgcliënt is uniek, en kijkt op hun eigen manier naar de zorg in Nederland en hun eigen rol daarbinnen.
Zo denken mensen anders over onderwerpen als zorgtechnologie, preventie en zelfredzaamheid in de zorg. 

Mentality Zorgprofielen biedt inzicht in verschillen tussen zorgclïenten. Niet om mensen in hokjes te plaatsen, maar om als zorgverlener, beleidsmaker of innovator beter aan te sluiten bij de leefwereld van zorgcliënten. Persoonsgerichte zorg begint bij écht begrip van je patiënt of cliënt. En dat bereik je door te weten wat hen drijft, belemmert of in beweging brengt. 


Ontdek de profielen:

 Binnen het Mentality zorgprofielen model, opgebouwd uit acht verschillende typen zorgcliënten, onderscheiden we drie hoofdprofielen. De hoofdprofielen zijn: de minder zelfredzamen, de pragmatici en de resultaatgerichten. 


De minder zelfredzame zorgcliënten

dit hoofdprofiel bestaat uit: volgzamen, consumptiegerichten en de gemaksgerichten.
 
De minder zelfredzamen hebben moeite met de toenemende eigen verantwoordelijkheid en de keuzemogelijkheden van zorgaanbod en zorgverzekeraar. Ze hebben een wat passieve houding tegenover de zorg en zijn minder tevreden met hun huidige gezondheidstoestand. De zorgvraag is over het algemeen relatief groot, informatie over de zorg moet relatief eenvoudig zijn. Deze zorgcliënten zijn over het algemeen lokaal georiënteerd. Ze hebben een voorkeur voor zorgvoorzieningen in de buurt 

De pragmatische zorgcliënten

dit hoofdprofiel bestaat uit: luxegerichten, kwaliteitsgerichten, maatschappijkritischen en de eigenzinnigen. 

Pragmatische zorgcliënten zijn over het algemeen tevreden met hun huidige gezondheidstoestand. Ze hebben een groot vertrouwen in nieuwe technologieën, zijn in hoge mate zelfredzaam en willen kwaliteit. Deze zorgcliënten zoeken zelf actief naar betrouwbare informatie op zorggebied en hebben weinig moeite met toenemende keuzemogelijkheden. 

De resultaatgerichte zorgcliënten.

Resultaatgerichten zijn zeer tevreden met hun huidige gezondheidstoestand en maken het minst gebruik van de zorg. Ze hebben een groot vertrouwen in het vermogen van nieuwe technologieën om de zorg te verbeteren. Wel twijfelt deze doelgroep aan hun eigen vermogen om gebruik te maken van zorgtechnologie en om zelf de juiste beslissingen te nemen over hun zorg. Deze zorgcliënten leunen daarom sterk op de expertise van zorgverleners 


Vragen?
Marcel Voorn

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Talia Cohen Rodrigues

Email
Functie Researcher Manager
Telefoon +31 20 589 83 65


Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency