De einzelgänger werkt het liefst alleen. Een echte ondernemer voelt hij zich niet. Hij wil vooral zijn werk doen, op zijn eigen manier, zonder dat hij daarbij gestoord wordt. Zijn ondernemerschap vloeit voort uit zijn drang naar vrijheid en autonomie. Behoefte aan spanning of vernieuwing in zijn werk heeft hij niet. Hij is een atypische ondernemer: hij is er absoluut niet op uit om zijn onderneming te laten groeien, maar wil genoeg geld verdienen om van te kunnen leven. Het liefst houdt hij alles bij het oude.
De einzelgänger ziet zichzelf als onafhankelijke éénmanszaakprofessional, die alles zelf doet. Hij neemt alle besluiten zelfstandig, zonder een adviseur of medewerker (indien hij deze heeft) te raadplegen. Hij streeft naar stabiliteit in plaats van vernieuwing, groei en succes. De einzelgänger doet alles het liefst zoals hij het altijd al heeft gedaan.
De einzelgänger is qua toekomstverwachtingen een soort oceaanstomer: de koers is helder en hij gaat bij voorkeur rechtdoor. Hij laat zich niet uit het veld slaan als het tegenzit, maar ook niet als het meezit. De einzelgänger is een toonbeeld van stabiliteit.
In dat kader heeft hij nauwelijks weet van thema’s als cybersecurity en als hij hierover hoort, heeft hij niet het gevoel dat hij daar iets mee te maken heeft.
Kernwoorden
Zelfstandig, eerlijk, professioneel, (zeer) conservatief, geen hang naar groei, innovatie of status, willen graag met rust gelaten worden, einzelgängers.
Leeftijd, opleiding, geslacht
Veelal oudere ondernemers die zich in het verleden al bewezen hebben.
Bedrijfsvorm
Vooral kleinere bedrijven, vaak aan huis, zonder personeel.
Mediagebruik
Hechten vooral waarde aan persoonlijk contact, belangrijkste informatiebronnen zijn internet, familie en vrienden.
Bekijk de andere BusinessLocus-segmenten:
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |