Toegankelijkheid

Baas wil te veel bemoederen

07 november 2016

Werkgevers zouden zich veel meer met de gezondheid van hun personeel willen bemoeien dan werknemers wenselijk vinden.

 

Dat blijkt uit een enquête onder ruim duizend bedrijven en werknemers, uitgevoerd door Motivaction in opdracht van De Financiële Telegraaf en zorgverzekeraar ONVZ.

 

Werkgevers betalen via de loonbelasting mee aan de zorgkosten van hun personeel, maar dat geeft ze nog niet het recht om aan hun werknemers te vragen gezonder te gaan leven, vindt de helft van de ondervraagde werknemers. Bijna twee derde van de werkgevers denkt daar anders over: bemoeienis met de leefstijl zijn wat hen betreft wél gerechtvaardigd.

 

Het Den Helderse bedrijf Lightweight Containers gaat zelfs zo ver dat rokers er niet meer hoeven te solliciteren.

 

VNO-NCW en MKB Nederland, de twee grootste werkgeversclubs van ons land, wijzen op de verplichtingen die bedrijven hebben tegenover ziek personeel, zoals twee jaar loon doorbetalen bij ziekte. "Zeker op kleine ondernemingen kunnen die heel zwaar drukken", aldus een zegsman.

Vakbond FNV noemt alle aandacht van bedrijven voor de toekomstige gezondheid van hun personeel overdreven. "Dit komt op mij allemaal vrij onzinnig over", zegt beleidsmedewerker Gezondheid Wim van Veelen over bedrijven die met gezond eten, health checks en hardloopclubs proberen hun personeel te verleiden gezonder te leven.

 

"Als je om het welbevinden van je personeel geeft, doe dan iets aan de stoffige omgeving waarin ze werken in plaats van de kroketten uit de kantine te halen."

 

Bron: Telegraaf, 05.11.2016


Vragen?

Gerelateerde artikelen

Levensstijl niet nóg gezonder, nadruk op bezuinigen

Ruurd Hielkema
04 augustus 2022

Goede voornemens zijn terug van weggeweest

Natascha Schippers
13 januari 2023
bespaar niet op onderzoek!

Besparen op onderzoek? Niet doen!

Pieter Paul Verheggen
16 april 2020
Digitale leefstijl

Digitality - Wat drijft de digitale consument

De eerste groep mensen die in een digitaal tijdperk is opgegroeid wordt nu volwassen. Dit markeert een uniek kruispunt in de tijd met drie generaties: mensen die in hun leven altijd ‘connected’ zijn geweest, mensen die de digitale wereld in hun leven hebben ingepast en mensen die het grootste deel van hun leven offline waren.
Kevin Hengstz
14 maart 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved