SPIL: een nieuw mediaplatform voor en door jongeren
Stel je voor: je bent 19, volgt het nieuws via Insta en YouTube, maar zelden herken je jezelf in de verhalen. Politiek voelt ver weg, veel formats zijn saai of juist té schreeuwerig, en niemand lijkt zich echt te verdiepen in wat jou bezighoudt. Geen wonder dat jongeren afhaken.
Ander soort nieuws
En toch: 58% van de jongeren wíl juist wél meer betrouwbaar nieuws dat bij hun leefwereld past. Ze voelen zich alleen zelden echt gezien of gehoord door traditionele media. Er is een gebrek aan representatie, relevantie en regie:
- Een derde van de jongeren (36%) voelt zich niet vertegenwoordigd door de media
- Ruim de helft (51%) van de jongeren onvoldoende geïnformeerd over het nieuws
- Vier van de vijf (79%) hebben moeite om hun eigen mening te vormen over het nieuws
- Jongeren hebben moeite te bepalen welke nieuwsmedia betrouwbaar zijn (47%)
- Bijna tweederde (61%) van de jongeren maakt zich zorgen om nepnieuws
Uit ons onderzoek 1 onder jongeren van 15-25 jaar in opdracht van SPIL (n=828) blijkt duidelijk: er is behoefte aan een ander soort nieuws. Geen oppervlakkige headlines, maar verdieping op hún niveau. En vooral: herkenbare perspectieven.
Een frisse wind in journalistiek Nederland
Op 17 juni lanceerde Mediahuis het platform SPIL: een journalistiek initiatief dat jongeren wél serieus neemt. Geen verlengstuk van bestaande media, maar een compleet nieuwe speler. Ontwikkeld met jonge makers, voor jonge kijkers en lezers. Op plekken waar zij zich thuis voelen: TikTok, Insta, YouTube en podcasts.
CEO van SPIL, Christopher Kenis: “Jongeren hebben behoefte aan nieuws dat aansluit op hun belevingswereld en aan meer verschillende meningen over nieuwsonderwerpen. Daarvoor is een compleet andere benadering en cultuur nodig. We hebben een jaar gewerkt aan SPIL om hier antwoord op te geven, want we zien het als onze taak om daar iets aan te doen. We zetten ons in voor de best geïnformeerde generatie en een verbonden maatschappij.”
SPIL sluit niet alleen aan op het mediagedrag van jongeren, maar ook op hun waarden: openheid, inspraak en transparantie.
Vóór en dóór jongeren
SPIL verwijst speels naar spill the tea, een jongerenterm voor een mix van roddel en nieuws. Maar, zo legt CEO Christopher Kenis uit: “SPIL staat ook voor de spil, het draaipunt, waar we de verschillende kanten van het nieuws laten samenkomen.”
Wat SPIL anders maakt:
- Jong stuurt jong aan: de makers hebben zelf die stress over geld, mentale gezondheid of prestatiedruk gekend. Ze maken nieuws vanuit herkenning, niet van bovenaf.
- Open redactiebeleid: jongeren denken mee via de community SPIL*ERS. Ze bepalen mede welke thema’s aandacht krijgen.
- Nieuws als dialoog: de redactie deelt niet alleen de uitkomst, maar ook het proces: waarom een verhaal gemaakt is, wie aan het woord komt, wat nog ontbreekt.
De redactie bestaat uit twintigers die hun publiek niet uitleggen hoe het zit, maar mét hen onderzoeken wat er speelt. Geen zendjournalistiek, maar een open gesprek. Met ruimte voor twijfel, nuance en tegengeluid.
SPIL is te vinden op Tik Tok, Instagram, en YouTube, en heeft een eigen podcast en nieuwsplatform.
1Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction. De doelgroep bestaat uit Nederlanders in de leeftijd van 15 t/m 25 jaar. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht en leeftijd. 828 respondenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het veldwerk liep van 26 mei t/m 2 juni 2025.
Bronnen: SPIL, Adformatie, Marketingtribune, FD
Mentality X Humor in de media: hoe humor het publiek bereikt

Zo krijg je jongeren wél in beweging voor vrijwilligerswerk
